2021-11-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är du säker på det? Väldigt många har hittills testats med sämre ocr test som inte kunnat urskilja olika virus och annat från corona!

"Starting in the winter of 2021-2022, the CDC will begin phasing out the older RT-PCR tests in favor of the Multiplex Assay PCR test. Besides being more efficient, it should help clarify what virus patients have since symptoms of these viruses can be very similar. "
"No test is 100% accurate, and test performance can vary based on the prevalence of disease in the population being tested. COVID-19 diagnostic tests may be less accurate in populations with a low prevalence of disease and in asymptomatic individuals, individuals who shed little virus, or individuals who are early or late in the course of illness."

https://www.google.com/amp/s/health.clevelandclinic.org/different-types-of-covid-19-tests/amp/

Detta har redan avhandlats. Att man fasar ut tester som bara testar en sjukdom är naturligt. I princip alla tester i sjukvården idag är baserade på multiplex (även innan covid) för att samtidigt i samma prov kunna bena ut vilken sjukdom som man har (och inte bara covid). Testar man bara för covid får man bara veta att man hade covid eller inte. Använder man multiplex kan man ta reda på om det var covid, influensa eller RS-virus. Skitbra nu att ta reda på vad det är förutom covid man redan testar så mycket.Väldigt onödigt och dyrt att ta TRE prov för att sedan köra TRE olika tester för covid, influensa eller RS-virus.

PPV och NPV är en annan fråga, gäller alla tester oavsett sjukdom.
Citera
2021-11-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Deltavarianten är ca 7 gånger mer smittsam än alfavarianten som vaccinet tillverkades för. Hade vi fått vaccinet lite tidigare eller om vaccinet varit mer effektivt så hade det inte varit samma problem. Som det ser ut nu måste 48 personer vaccinera sig för att en person inte ska dö.
Alltså vad är det för mumbojumbosiffror du kommer med? Inget du skriver stämmer.
Citera
2021-11-05, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo. Den totala överdödlihgeten är betydligt lägre än antalet döda med covid i Sverige. Detta eftersom folk som skulle dött i sviterna av influensa inte gjorde det. Influensa var nämligen ick existerande. Ett välkänt faktum som syns i alla länder som har bra statistik.

Det tror jag också. Det är också därför det är lite meningslöst att i överhuvudtaget mäta coronans farlighet i termer av överdödlighet. Det håller bara om man håller alla övriga faktorer oförändrade eller konstanta, men precis som du är inne på har det inte sett ut så. Det har länge funnits ett allmänt råd att begränsa sociala kontakter, inte umgås i större sällskap, en stor del av befolkningen har jobbat hemma. Hygienrutiner har skärpts. Klart det får påverkan även på andra smittsamma sjukdomar som skördar dödsoffer.
Det bästa instrumentet vi har är istället vilka som avlider med viruset i kroppen. Visst, man missar säkert några tusen som avlider av corona, utan diagnos, och man räknar med ett fåtal som hade dött inom 14 dagar även utan corona. Trafikolyckor m.m. Sedan kan man titta på antal vårdtillfällen på sjukhus där patienter sökt för corona, vilket enligt mig är betydligt mer heltäckande än att enbart stirra sig blind på IVA. Sedan får man förstås även ta del av lägesrapportering från vården. Man får även fundera på hur det hade sett ut om vi inte haft några som helst restriktioner och levt som vanligt. Min gissning är att det hade sett väldigt mycket värre ut då.
Citera
2021-11-05, 10:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vem fan är det som jiddrar egentligen? Vem hjälper du egentligen?

Alla har förstått att du är livrädd för viruset men sluta ljug och hitta på siffror.

30% är en helt befängd siffra, enligt dom senaste antikroppsmätningarna så har uppåt 40% redan varit infekterade av viruset så då påstår du att vi har över 1 miljon människor med postcovid-symptom eller?

Testa att googla istället för att skitposta.

https://health.ucdavis.edu/health-news/newsroom/studies-show-long-haul-covid-19-afflicts-1-in-4-covid-19-patients-regardless-of-severity/2021/03
Citera
2021-11-05, 10:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
30% är BS! Vilken infektionssjukdom kan inte orsaka långtidsffekter? Vilket virus orsakar inte dna skador? Vilket vaccing gör det inte? Du är inte ens med i matchen.

https://health.ucdavis.edu/health-news/newsroom/studies-show-long-haul-covid-19-afflicts-1-in-4-covid-19-patients-regardless-of-severity/2021/03

Vaccinet orsakar inte DNA-skador nej, viruset gör det.
Citera
2021-11-05, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Det tror jag med!
Men väldigt onödigt att ta i allt för mycket.
Har hört flera som tror att pandemin är över bara för att de har tagit vaccinet.

Det är ju lätt att få känslan att man skulle få en topp-utrustad BMW, men att man nu inser att man bara fick en dacia, dvs bättre än inget.

En sådan handlare lyssnar man ju inte gärna på gång efter gång

Där håller jag med. Vaccinen är inte 100%. Vad jag har läst och tagit del av - och jag har verkligen läst- verkar det som att vaccinen skyddar till 90-95% cirka 2 veckor efter andra sprutan. Sedan börjar skyddet gradvis att minska, för att i princip vara helt borta efter 6-7 månader. Problemet är bara att många som är vaccinerade tror att de är utrustade med stålrustning även ett halvår efter andra sprutan.
Det beror på att det i princip är det som kommuniceras. Man delar upp befolkningen i vaccinerade och ovaccinerade. I själva verket borde man dela upp befolkningen i. Vaccinerade för 1-3 månader sedan, 4-6 månader sedan. Och vaccinerade +6 månder sedan och helt ovaccinerade som i praktiken antagligen kan inordnas i samma grupp. Om knappt en månad har det gått 6 månader sedan jag fick andra dosen och har därmed inget skydd att tala om. Jag tycker programmet med påfyllnadsdoser går på tok för långsamt och jag är rädd att det kommer straffa sig.
Citera
2021-11-05, 10:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här tycker jag är väldigt oroväckande när man tagit bort alla restriktioner och rekommendationer kring covid19. Excempelvis den om att arbeta hemma.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Risken är ju att det går åt helvete i och med detta. Tror inte man kommer hinna med att ge halva svenska befolkningen boosterdoser fram till årsskiftet. Inte en chans.
Citera
2021-11-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag också. Det är också därför det är lite meningslöst att i överhuvudtaget mäta coronans farlighet i termer av överdödlighet. Det håller bara om man håller alla övriga faktorer oförändrade eller konstanta, men precis som du är inne på har det inte sett ut så. Det har länge funnits ett allmänt råd att begränsa sociala kontakter, inte umgås i större sällskap, en stor del av befolkningen har jobbat hemma. Hygienrutiner har skärpts. Klart det får påverkan även på andra smittsamma sjukdomar som skördar dödsoffer.
Det bästa instrumentet vi har är istället vilka som avlider med viruset i kroppen. Visst, man missar säkert några tusen som avlider av corona, utan diagnos, och man räknar med ett fåtal som hade dött inom 14 dagar även utan corona. Trafikolyckor m.m. Sedan kan man titta på antal vårdtillfällen på sjukhus där patienter sökt för corona, vilket enligt mig är betydligt mer heltäckande än att enbart stirra sig blind på IVA. Sedan får man förstås även ta del av lägesrapportering från vården. Man får även fundera på hur det hade sett ut om vi inte haft några som helst restriktioner och levt som vanligt. Min gissning är att det hade sett väldigt mycket värre ut då.

Du kan se mycket väl att det är många tusen som saknas i vissa länder, och att det är tvärtom i andra länder med bra statistik. Det senare beror på att ffa influensa har varit icke-existerande. Påverkan avseende trafikolyckor är ytterst marginellt i sammanhanget. Se på Australien och Nya Zealand. Tror du dippen beror på trafikolyckor så är du väldigt uppe i det blå. Dina skygglappar måste du släppa någon gång.

Därför måste man använda överdödlighet när man jämför länder med varandra. Finns ingen annan bra metod.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker
Citera
2021-11-05, 10:40
Medlem
Citat:
Fast när dessa lagar själva bryter mot andra lagar och rättigheter så blir det lite invecklat, vilket Spanien fått erfara och nu får betala tillbaka corona böter.

Vilka paragrafer åsyftas som du anser bryter mot andra lagar?

Är iofs en OT-fråga.
Citera
2021-11-05, 10:43
Medlem
Citat:
Detta har redan avhandlats. Att man fasar ut tester som bara testar en sjukdom är naturligt. I princip alla tester i sjukvården idag är baserade på multiplex (även innan covid) för att samtidigt i samma prov kunna bena ut vilken sjukdom som man har (och inte bara covid). Testar man bara för covid får man bara veta att man hade covid eller iinte
Ja och mitt inlägg var riktat till den som verkade tro att multiplex PCR test använts från dag ett, vilket alltså inte är fallet med resultatet att väldigt många test har varit felaktiga eller misvisande. Även multiplex test kan såklart också ge missvisande resultat. Vilket vissa coronapanik människor inte verkar tro.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-05 kl. 10:47.
Citera
2021-11-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vaccinet orsakar inte DNA-skador nej, viruset gör det.
Klart vaccin kan ge dna skador. Allt mixtrande med kroppens system kan ge dna skador.
Citera
2021-11-05, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du kan se mycket väl att det är många tusen som saknas i vissa länder, och att det är tvärtom i andra länder med bra statistik. Det senare beror på att ffa influensa har varit icke-existerande. Påverkan avseende trafikolyckor är ytterst marginellt i sammanhanget. Se på Australien och Nya Zealand. Tror du dippen beror på trafikolyckor så är du väldigt uppe i det blå. Dina skygglappar måste du släppa någon gång.

Därför måste man använda överdödlighet när man jämför länder med varandra. Finns ingen annan bra metod.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Min poäng är att det är ytterst osannolikt att någon avlider MED covid utan att covid skulle ha någonting med dödsfallet att göra. De som avlider 2 veckor efter de konstaterats smittade med covid får det som dödsorsak. Låter fullt rimligt enligt mig. Det man överräknar är då i princip trafikolyckor m.m.
Visst att många äldre avlider och att de inte har lika många år av förväntad livslängd kvar, men det förändrar inget i sak. De avlider lika fullt av sviterna av covid-infektionen. Det har jag märkt att flera har mycket svårt att ta in. Man vill helt enkelt inte.
Skulle vara ungefär som att den där skjutna rapparen inte alls dog av skottskador, utan med skottskador, för hade han inte blivit skjuten hade han antagligen knarkat ihjäl sig, eller omkommit i en trafikolycka inom något/några år. Ingen räknar på det viset. Det är trams.

För övrigt har ju Socialstyrelsen kikat på det där och jag vill minnas att varje avliden i Corona hade förlorat i snitt 8-9 år i form av förväntad livslängd.

Att det finns brister i statistiken i andra länder och i Sverige är jag väl medveten om, men bristerna är inte av den art du vill göra gällande. Dessutom vidhåller jag att överdödlighet inte är något bra mått på en smittsam sjukdoms dödlighet när vi som i denna pandemi så radikalt ändrat vårt sätt att leva. Då jämför man verkligen äpplen med päron. Man måste justera, lägga till, korrigera. Addera en uppskattad mängd döda i influensa, vinterkräksjuka, RS-virus - you name it. Man kan bara hamna fel på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in