2021-11-04, 23:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Glöm inte heller DisillusionRing ring, den enda Agnetha Fältskog-komposition som ABBA spelade in.
Citera
2021-11-04, 23:17
Medlem
Nu har jag lyssnat på en cover på "No doubt about it" och den var ganska rockig men i min mening lite haltande.

Det kan bero på att killen bara hade en akustisk gitarr och sångrösten var inte bättre än min.

Det var bättre flyt i "When you danced with me" som verkar vara en typisk abba poplåt.

I morgon kväll skall jag försöka utvärdera originalen, har inte tid förrän då. Detta är trots allt intressant, ABBA kommer till ett avslut men musiken lever vidare.
Citera
2021-11-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Glöm inte heller DisillusionRing ring, den enda Agnetha Fältskog-komposition som ABBA spelade in.

Stämmer. Hon sjöng också sin egenkomponerade I Am Still Alive som endast spelades in på livealbumet. Ett solonummer där hon också spelade piano.

https://www.youtube.com/watch?v=JU1glYHMxnE
Citera
2021-11-04, 23:54
Medlem
ViSomVillOpps avatar
I guess mindre än 5 minuter kvar till släpp på spotify..
'

*loggar in*
Citera
2021-11-05, 00:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Rökning och alkohol var väl deras ända "laster". Kom ihåg att 60-70-tal så rökte var och varannan person, det var fortfarande "fint" att röka. Björn var väl först att fimpa. De använde absolut inga droger. De hade väl krav på två flaskor Champagne att dela på plus en flaska Whiskey till Björn. Han var nog rätt törstig och är enligt egen uppgift sedan +20 år tillbaka nykter alkoholist. De var två gifta par och de var föräldrar. Inga utkastade TV-apparater från hotellrummen etc. Synd att de inte fick sina äktenskap att hålla.

De var nog rätt oskyldiga allesammans. Tittar man på intervjuer från den tiden så var de väldigt blyga och ödmjuka. Inte alls som dagens divor. ABBA var extrema talanger och de arbetade stenhårt. Dagens "artister" är bara konstruerade produkter.
Både Björn och Benny är väl nyktra alkisar numera, good for them. Synd bara att de lägger sina pengar på dumheter, särskilt Benny (F!).
Rökare eller ej sprang Björn Stockholmsmaran 1980 på 3,23, en grymt bra tid.
Ser fram mot skivan imorgon, knallar upp till min lokala handlare och fiskar upp den, på CD.
Citera
2021-11-05, 00:10
Medlem
DjPuttes avatar
Mja ABBA i all ära MEN finns nog låtar man måste lyssna på x antal ggr innan det sitter, Av dem tre man hört så sitter 2st till låtar på hjärnan 2:a + näst sista låten..

Sedan finns ballader ena är lite i BAO tappning sedan en jullåt som är helt ok...

Betyg efter snabb lyssning 4 av 5 hörlurar helt klart!
Citera
2021-11-05, 00:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Finns nu på Spotify!!

https://open.spotify.com/album/0uUtGVj0y9FjfKful7cABY?si=jK1oimAoSO-nSHIQvzaucg
Citera
2021-11-05, 00:42
Medlem
Jag har lyssnat och balladen "I can be that woman" var oväntat stark. Däremot hade jag väntat mig en bättre julsång än "Little Things". Den lyfte aldrig.

"When you danced with me" var intressant, en blandning av skotskt och Irländskt. Den var medelbra.

"Keep an eye on Dan" behöver man lyssna på flera gånger för att förstå att den är bra.

"Bumblebee med Frida som lead singer är medelbra men inte topp.

"No doubt about it" hade jag hoppats på men den når inte ända fram.

Ju mer jag tänker på det ger jag högsta betyg till "I can be that woman" men alla gillar ju inte ballader. Den är vacker och tankeväckande, bra lyrik.

Totalt sett bra jobbat av ABBA.
Citera
2021-11-05, 00:46
Medlem
DickeFixs avatar
Har lyssnat igenom albumet flera gånger och kan oberoende instämma i denna recension av Markus Larsson:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/Wj8Bqg/voyage-ar-ett-farval-som-visar-varfor-abba-var-bast

Besviken att inte fler låtar nådde samma mästarklass som "Don´t shut me down" även om "Keep an eye on Dan" och framförallt "I can be that woman" också är bra låtar. "When you danced with me" är en outhärdligt hurtfrisk Riverdance-inspirerad låt och även "No doubt about it" är jobbig att lyssna på. "Little things" och "Ode to freedom" är söta och oförargliga men inte minnesvärda nog att hänga i julgran. Bumblebee är totalt intetsägande för mig även efter fjärde lyssningen.
Senast redigerad av DickeFix 2021-11-05 kl. 00:51.
Citera
2021-11-05, 00:50
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Har lyssnat igenom albumet flera gånger och kan oberoende instämma i denna recension av Markus Larsson:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/Wj8Bqg/voyage-ar-ett-farval-som-visar-varfor-abba-var-bast

Besviken att inte fler låtar nådde samma mästarklass som "Don´t shut me down" även om "Keep an eye on Dan" och framförallt "I can be that woman" också är bra låtar. "When you danced with me" är en outhärdligt hurtfrisk Riverdance-inspirerad låt. Även "No doubt about it" är jobbig att lyssna på. "Little things" och "Ode to freedom" är söta och oförgarliga men ändå inte minnesvärda nog att hänga i julgran.

Jag är heller inte så imponerade.
"When you danced with me" låter lite som något BAO skulle göra.
Citera
2021-11-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Både Björn och Benny är väl nyktra alkisar numera, good for them. Synd bara att de lägger sina pengar på dumheter, särskilt Benny (F!).
Rökare eller ej sprang Björn Stockholmsmaran 1980 på 3,23, en grymt bra tid.
Ser fram mot skivan imorgon, knallar upp till min lokala handlare och fiskar upp den, på CD.

Björn fimpade rätt tidigt på 70-talet vill jag minnas. 73 var han plufsig och sedan blev han grymt vältränad.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har lyssnat och balladen "I can be that woman" var oväntat stark. Däremot hade jag väntat mig en bättre julsång än "Little Things". Den lyfte aldrig.

"When you danced with me" var intressant, en blandning av skotskt och Irländskt. Den var medelbra.

"Keep an eye on Dan" behöver man lyssna på flera gånger för att förstå att den är bra.

"Bumblebee med Frida som lead singer är medelbra men inte topp.

"No doubt about it" hade jag hoppats på men den når inte ända fram.

Ju mer jag tänker på det ger jag högsta betyg till "I can be that woman" men alla gillar ju inte ballader. Den är vacker och tankeväckande, bra lyrik.

Totalt sett bra jobbat av ABBA.

Härligt. Såg just att albumet ligger ute på spotify. Nu ska jag lyssna på hela albumet.

Wow, alltså. Jag har sju stycken ABBA låtar som jag aldrig hört tidigare som ska avnjutas. Känns helt overkligt. Om det är så att detta är deras sista album så kommer jag aldrig få uppleva något liknande igen. Känns andaktsfullt.
Citera
2021-11-05, 01:31
Medlem
Hm.
Visst att tjejernas röster blivit mörkare med åren, men det är inte där felet ligger. När dom två i kör tar i så gör dom det jättebra. Utan kanske mer att det är något med soundet som jag inte riktigt gillar.
Kan kanske ha att göra med soundet är en blandning av The Visitors och chess. Kanske borde en och annan synt bytts ut mot nån akuatisk gitarr och/eller elektrisk gitarr för att pigga upp ?

Abbas storhet var ju förutom tjejernas röster, blandningen av Björns viskonst (hootenanny singers) och Bennys pop-ådra (hep stars)
Det Abba som jag gillade hade mer ett klart sound, nu ligger det mer en blöt filt över hela deras skapelse.
Men är musiken dålig ? Nej absolut inte. Men jag saknar Abbas klara sound

Gitarrer var är ni ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2021-11-05 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in