Resultat: Vad är att göra halva hushållsjobbet
Att lägga ner lika mycket tid och kraft som sin partner
40,82%
20 röster
Att uppnå lika mycket resultat som sin partner
40,82%
20 röster
Vet ej
18,37%
9 röster
2021-11-04, 19:27
Avslutad
Är halva hushållsjobbet att man uppnår lika mycket resultat som sin partner eller att man lägger ner lika mycket tid och kraft på sysslorna?

Vad tycker du och varför?
Citera
2021-11-04, 19:30
Avstängd
Inget av det du har som val. Det är inte så det funkar.
Citera
2021-11-04, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Hur funkar det då?
Citera
2021-11-04, 19:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Är halva hushållsjobbet att man uppnår lika mycket resultat som sin partner eller att man lägger ner lika mycket tid och kraft på sysslorna?

Lika mycket tid. Men det innebär att deras effektivitet är ungefär densamma.
Man tar diskmaskinen varannan gång är en också bra uppdelning.
Då är det det som räknas som ett beting om det görs med rätt kvalitet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
På lyxfällan igår var det en snubbe som sa att diskmaskinen tog tre och en halv timme.
Om vi tar vår diskmaskin blir det 15 minuter för att plocka i och ur samt 3 tim och 12 minuter för diskmaskinen att diska. Dessa timmar tyckte han att han gjorde hushållsarbete!!
Citera
2021-11-04, 19:59
Medlem
neiges avatar
Citat:

Hur vet du hur mycket tid och kraft den lägger ner? Halva borde vara 50% av jobbet med likvärdig kvalitet. Hur kan man uppnå samma resultat utan att lägga ner lika mycket tid? Då får du lära henne dina skills eller hemligheter i så fall.
Citera
2021-11-04, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Hur vet du hur mycket tid och kraft den lägger ner? Halva borde vara 50% av jobbet med likvärdig kvalitet. Hur kan man uppnå samma resultat utan att lägga ner lika mycket tid? Då får du lära henne dina skills eller hemligheter i så fall.

Ja t.ex. är jag vesäntligt längre än min fru. Går i en handvändning för mig att måla innertak för jag behöver inte harva med stege.

Tror inte jag kan lära henne att bli längre faktiskt.
Citera
2021-11-04, 20:29
Medlem
Citat:

Det beror ju på. Vissa sysslor gillar man ju mer och lägger ner mer tid på. Jag gillar tvätta och gör det flera gånger i veckan. Städa blir 1-2 gånger i veckan, och saker man gör varje dag som plockar i och ur diskmaskinen tycker jag inte är speciellt jobbigt. Jag plockar undan efter mig och sånt när jag gör saker så det är inte stökigt heller, och tycker den andra isåfall får plocka undan efter sig också. Inte typ ta en glass och låter pappret ligga på bordet. Man ska inte behöva säga gå och släng eller ta undan efter den.
Citera
2021-11-04, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Det beror ju på. Vissa sysslor gillar man ju mer och lägger ner mer tid på. Jag gillar tvätta och gör det flera gånger i veckan. Städa blir 1-2 gånger i veckan, och saker man gör varje dag som plockar i och ur diskmaskinen tycker jag inte är speciellt jobbigt. Jag plockar undan efter mig och sånt när jag gör saker så det är inte stökigt heller, och tycker den andra isåfall får plocka undan efter sig också. Inte typ ta en glass och låter pappret ligga på bordet. Man ska inte behöva säga gå och släng eller ta undan efter den.

Fast att gilla att jobba betyder ju inte att man tagit hälften av det.
Citera
2021-11-04, 20:52
Medlem
Det eviga problemet i förhållanden.
Jag hade en tjej med städmani tidigare, riktigt jobbigt att bo med en sån.
Jag själv vägrar hålla sjukligt rent i min tillvaro. Vill personen man bor med ha det kliniskt rent 24/7 så får personen ligga på den nivån själv.
Har man samma uppfattning av hur rent det skall vara i hemmet så kommer det lösa sig själv och båda kommer göra lika mycket/lägga ner samma tid.

Finns väl egoister också som tycker att det ska vara rent men själv inte orkar göra det. Dessa hoppas jag innerligt att blir dumpade snarast.
Citera
2021-11-04, 20:54
Medlem
Citat:
Fast att gilla att jobba betyder ju inte att man tagit hälften av det.

Nej jag tog bara upp exempel på saker jag inte tycker är jobbigt, utan kanske även roligt vissa saker

Vad tycker dudå? Hur det ska fördelas? 50% rakt av?
Senast redigerad av Jendy 2021-11-04 kl. 21:00.
Citera
2021-11-04, 21:06
Medlem
Katzyns avatar
Nu tvivlar jag ju på att skillnaden kan vara så stor om det gäller normalbegåvade utan funktionshinder, är man dålig på något lär man sig någorlunda om man gör det ofta.

Men jag säger tid och kraft. Råkar man vara snabb kan man ta en sak till så bägge får gemensam fritid tillsammans, istället för att ena knogar på medan andra sätter sig på arslet för att man redan "producerat sin kvot". Då ska det ju dock vara lika kraft, inte att andra parten egentligen slarvar och drar benen efter sig men påstår att den bara inte är lika bra på att dammsuga
Citera
2021-11-04, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Nej jag tog bara upp exempel på saker jag inte tycker är jobbigt, utan kanske även roligt vissa saker

Vad tycker dudå? Hur det ska fördelas? 50% rakt av?

Jag tycker 50 % är rättvist.

Men så här delar jag och min fru i praktiken.

Vi börjar med att fördela de arbeten vi inte båda är lika duktig på.

Sen tar vi och gör en plan för hur mycket jobb som är kvar.

Om vi säger att min fru t.ex. har 20 timmar jobb jag inte kan göra och jag har 10 timmar hon inte kan göra. Då får jag göra 10 timmar mer av de sysslor som är kvar.

Men sen när vi gjort en sådan 100 % rättvis plan börjar vi diskutera hur vi kan få ner den totala bördan genom att byta uppgifter med varandra.

Oftast får vi ner sysslorna rejält på detta vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in