Resultat: Vad är att göra halva hushållsjobbet
Att lägga ner lika mycket tid och kraft som sin partner
40,82%
20 röster
Att uppnå lika mycket resultat som sin partner
40,82%
20 röster
Vet ej
18,37%
9 röster
2021-11-04, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nu tvivlar jag ju på att skillnaden kan vara så stor om det gäller normalbegåvade utan funktionshinder, är man dålig på något lär man sig någorlunda om man gör det ofta.

Men jag säger tid och kraft. Råkar man vara snabb kan man ta en sak till så bägge får gemensam fritid tillsammans, istället för att ena knogar på medan andra sätter sig på arslet för att man redan "producerat sin kvot". Då ska det ju dock vara lika kraft, inte att andra parten egentligen slarvar och drar benen efter sig men påstår att den bara inte är lika bra på att dammsuga

Om jag jobbar med att städa trapphus och jag och min kvinliga kollega har 16 trapphus var att göra. Ska hon hjälpa mig med mina när hon är klar med sina om jag gjort så gott jag kan eller ska hon gå hem då?
Citera
2021-11-04, 21:13
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om jag jobbar med att städa trapphus och jag och min kvinliga kollega har 16 trapphus var att göra. Ska hon hjälpa mig med mina när hon är klar med sina om jag gjort så gott jag kan eller ska hon gå hem då?

Det har ju ingenting med frågan i TS att göra, jag tycker inte att det går att jämföra öht. Du frågade om hushållsarbete i en relation
Citera
2021-11-04, 21:15
Avslutad
Citat:
Det har ju ingenting med frågan i TS att göra, jag tycker inte att det går att jämföra öht. Du frågade om hushållsarbete i en relation

Det pratas så mycket om kvinnans oavlönade arbete i hemmet så jag trodde i min enfald att hushullsarbete var likställt med profisionelt arbete.
Citera
2021-11-04, 21:18
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Det pratas så mycket om kvinnans oavlönade arbete i hemmet så jag trodde i min enfald att hushullsarbete var likställt med profisionelt arbete.

Ja, det var ju ganska enfaldigt av dig.
Citera
2021-11-04, 21:21
Avslutad
Citat:
Ja, det var ju ganska enfaldigt av dig.

Så på arbetsplatser är lika arbete att nå samma resultat och i hemmet är lika arbete att anstränga sig lika mycket?

Hur härleder du de två ståndpunkterna samtidigt till samma etik?
Citera
2021-11-04, 21:35
Medlem
Citat:
Jag tycker 50 % är rättvist.

Men så här delar jag och min fru i praktiken.

Vi börjar med att fördela de arbeten vi inte båda är lika duktig på.

Sen tar vi och gör en plan för hur mycket jobb som är kvar.

Om vi säger att min fru t.ex. har 20 timmar jobb jag inte kan göra och jag har 10 timmar hon inte kan göra. Då får jag göra 10 timmar mer av de sysslor som är kvar.

Men sen när vi gjort en sådan 100 % rättvis plan börjar vi diskutera hur vi kan få ner den totala bördan genom att byta uppgifter med varandra.

Oftast får vi ner sysslorna rejält på detta vis.

Jag tycker det blir svårt att dela upp i tid. Men självklart kan han ju inte bara lata sig och tro att man är hans hembiträde.
Citera
2021-11-04, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Jag tycker det blir svårt att dela upp i tid. Men självklart kan han ju inte bara lata sig och tro att man är hans hembiträde.

Vägrar du vara hans hembiträde då eller är du det och klagar när han inte hör?
Citera
2021-11-04, 21:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Så på arbetsplatser är lika arbete att nå samma resultat och i hemmet är lika arbete att anstränga sig lika mycket?

Hur härleder du de två ståndpunkterna samtidigt till samma etik?

Jag tänker att en arbetsplats och ett hem fungerar efter helt olika principer och målsättningar.

På en arbetsplats lyder du och din kollega under er arbetsgivares önskemål, arbetsgivaren betalar och ni ska göra som den vill. De flesta arbetsplatser har också som främsta målsättningar att generera inkomster, till både arbetsgivare och arbetstagare. Det betyder att hur ni ska hantera situationen beror på vad som gagnar dessa två intressen bäst (arbetsgivarens önskemål och bästa lönsamhet). Ofta är de ju samma sak, men det spelar inte så stor roll för som trappskurarare så angår det inte er så mycket hur verksamheten ska bedrivas - det ska er chef bestämma. Det finns alltså inte ens någon sorts moralisk fråga att ta ställning till där, er arbetsgivare bestämmer hur ni ska göra. De flesta arbetsgivare skulle antagligen tycka att det viktigaste är teamwork för att få jobbet gjort, och därmed att din kollega bör komma över och hjälpa dig när hon är klar med sitt. Somliga föredrar att ha mer av ett ackordsystem. Om du verkligen suger så hårt på att skrubba trappor vill arbetsgivaren kanske bli av med dig och anställa någon som är bättre på det.

Ett hem drivs för att vara en lycklig, välkomnande plats och en bra uppdelning av hushållsarbetet till att göra relationen och parterna i det lyckliga och nöjda. Desto snabbare man kan få hushållsarbetet gjort, desto mer tid att hinna med både egentid, tid tillsammans och att knulla. Såvida inte din kvinnliga kollega vill gulla och knulla med dig så fort ni är klara med jobbet så är hennes incitament att komma och hjälpa dig skrubba således mycket mindre. Det är svårt att se att ett lyckligt, välkomnande hem och dito relation skapas för bägge parter av att ena sätter sig på arslet och säger att "Ja nu är ju jag mycket bättre än dig på att städa så här tänker jag sitta och titta på när du sliter för att du är så jävla kass, din sopa!"

Men återigen, jag har svårt att se att det går att vara så mycket sämre på hushållsarbete utan att det bara handlar om att man latar sig. Eller trappskurning för den delen. När det gäller betydligt mer avancerade arbetsuppgifter kan absolut en person som är snabbtänkt och kvick få undan dubbla mängden jobb som en mer trögtänkt. Men att det skulle gå att vara otroligt mycket snabbare på att diska, dammsuga, bädda sängar och skura toaletter utan att det mestadels är en fråga om mycket övning är svårt att tro på. Eller att ena parten är sjukt fet kanske, men då är det väl bra om den sliter på...
Citera
2021-11-04, 21:58
Medlem
Citat:
Vägrar du vara hans hembiträde då eller är du det och klagar när han inte hör?

Vägrar vara hans hembiträde, helt klart.
Citera
2021-11-04, 22:02
Medlem
Citat:
Är halva hushållsjobbet att man uppnår lika mycket resultat som sin partner eller att man lägger ner lika mycket tid och kraft på sysslorna?

Vad tycker du och varför?

Jag och exet hade/har uppdelningen att den som lagar maten slipper disken. Den ena dammar, moppar golven och tar toaletten, medans den andra dammsuger och tar köket. Den ena tvättar/hänger tvätten och den andra handlar. Sedan hur mycket tid vi la/lägger i anspråk osv. det tänker vi inte på. Men vi delar upp det mellan oss så att vi ska hinna med fin tid med våra barn och ingen ska behöva stå själv med allt.
Citera
2021-11-04, 22:17
Medlem
Citat:
Är halva hushållsjobbet att man uppnår lika mycket resultat som sin partner eller att man lägger ner lika mycket tid och kraft på sysslorna?

Vad tycker du och varför?

Faktiskt inte en helt enkel fråga då jag börjar fundera...
Och först bör man då vara ense om vad man anser vara viktigt att få gjort, så att man är överens om det. Hur ofta, vilken kvalitet osv.

Jag är van att jobba snabbt och sen kunna gå hem då jag är klar, och jag tenderar att göra så även med hushållsarbete. Så om jag gnor på som själva satan, för att sen kunna sitta en kvart, så vill jag ju inte behöva hjälpa den andre med dennes sysslor också. Jag föredrar att jobba undan och sen ha mera ledig tid.

Svårt att veta om man lägger ner lika mycket kraft på sysslorna? Om jag gör en syssla som jag är mindre bra på, så går det åt mera energi för mig att få ett bra resultat, medans partnern som är bättre på det knappt behöver tänka.

Och då jag varit sambo, så har vi så gott vi kunnat försökt dela upp sysslor i det han resp jag varit bra på, och sen delat på det som ingen varit bra på eller tyckt har varit tråkiga. Och ibland gjort det tillsammans, i den mån det gått.

Det jag tycker är viktigt, om båda jobbar heltid, är att båda kan få ungefär lika mycket tid över för vila och återhämtning. Och att inblandade parter är okej med fördelningen än hur den ser ut.
Citera
2021-11-05, 00:23
Medlem
Om jag skulle haft en flickvän skulle jag gjort mindre än halva hushållsjobbet, är inte bra på sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in