Citat:
Ursprungligen postat av
DefactoAnarki
Är halva hushållsjobbet att man uppnår lika mycket resultat som sin partner eller att man lägger ner lika mycket tid och kraft på sysslorna?
Vad tycker du och varför?
Faktiskt inte en helt enkel fråga då jag börjar fundera...
Och först bör man då vara ense om vad man anser vara viktigt att få gjort, så att man är överens om det. Hur ofta, vilken kvalitet osv.
Jag är van att jobba snabbt och sen kunna gå hem då jag är klar, och jag tenderar att göra så även med hushållsarbete. Så om jag gnor på som själva satan, för att sen kunna sitta en kvart, så vill jag ju inte behöva hjälpa den andre med dennes sysslor också. Jag föredrar att jobba undan och sen ha mera ledig tid.
Svårt att veta om man lägger ner lika mycket kraft på sysslorna? Om jag gör en syssla som jag är mindre bra på, så går det åt mera energi för mig att få ett bra resultat, medans partnern som är bättre på det knappt behöver tänka.
Och då jag varit sambo, så har vi så gott vi kunnat försökt dela upp sysslor i det han resp jag varit bra på, och sen delat på det som ingen varit bra på eller tyckt har varit tråkiga. Och ibland gjort det tillsammans, i den mån det gått.
Det jag tycker är viktigt, om båda jobbar heltid, är att båda kan få ungefär lika mycket tid över för vila och återhämtning. Och att inblandade parter är okej med fördelningen än hur den ser ut.