Citat:
Ursprungligen postat av
trombocyt
Tyvärr är det ingen ockerhyra längre för ett andrahandskontrakt i Stockholmsområdet.
Hur vet vi att E hjälpte L säga upp kontraktet? Av det jag läste i Fup:en så verkar det snarare vara så att hon blev utslängd? Hade hyresvärden inte bytt lås?
Håller med om att motivet är oklart med mordet. Men har du EIPS så är det inte ovanligt att man har vanföreställningar eller tolkar saker mycket värre än de egentligen är. Jag har funderat mycket på att han faktiskt säger åt henne att gå och lägga sig eller åka därifrån. Det är inte så att han bara slänger ut henne. Men i hennes hjärna blir det så. Kanske har hennes andra välgörare också försvunnit under våren?
Ockerhyra betyder att andrahandshyran är betydligt högre än den faktiska hyran. Jag vet inte vad den faktiska hyran på en 4 (?)-rumslgh i Farsta kostar idag, men säg att den är förhållandesvis i originalskick (aldrig renoverad), så max 10.000/månad. Om den är omöblerad får man inte ta något extra alls, är den möblerad, så får man ta typ 5% av slitagekostnad/år, troligen är även det för mycket. Dessutom hade ju Ls hyresvärd fått bostadsbidrag för lgh, utan att bo där själv!
I fup står det: 2021 05 08
"Patienten berättar att hon separerade från killen i oktober och fick då tag på ett kontrakt på en andrahand lägenhet. Lägenheten blev i längden för dyr att hyra och patienten valde då att säga upp kontraktet. Patienten blir då hotad av hyresvärdens kille som i sin tur blir polisanmäld.
2021 05 10:
Patient som blev tvugnen att lämna sin lgh trots att hon sagt upp denna men hon har 1 månad på sig. Det var jobbigt att polisanmäla, att ha en flyttfirma som hjälpte henne att flytta sina saker men samtidigt var det otrevligt att hennes hyresvärd vägrade att öppna dörren och låste in alla hennes saker så hon var tvugnen att slå sönder dörren med hjälp av låssmed. Hon betalade mycket i hyra."
(Ursäkta texten från patientjournal i fup. Jag har ändrat lite i citatet, för att originaltext är skriven av någon med inte svenska som modersmål, så det blir lite förvirrande. Jag har "försvenskat" det lite.)
En hyresvärd får inte byta lås för sina hyresgäster, inte ens om de inte betalar hyran.
Vad jag förstår så hade L betalat hyran, men kanske avbrytit kontraktet tidigare än vad som var sagt från början.
Om nu L hade betalat hyran, till säg som ex, sista maj, så får inte hyresvärden byta lås förrän den 1 juni!