2021-11-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Vad vet du vad som är lögn eller sanning? Du som inte ens känner personerna det handlar om som många andra härinne gör.? Du bara slår tillbaka och kallar folk för blinda, avundsjuka, brädade. mm
Så barnsligt och lågt!

Sorry, men jag utgår ju att det är sant när det kommer från en trovärdig källa. Du är inte en trovärdig källa enligt min mening. När det sen finns saker som sägs av någon som dessutom sägs av Lydia själv, ja då antar jag att även det är sant.

Nu föreslår jag att du Vemdalen kommer med något som tillför ngt i denna trå då du inte gjort det hitintills. du gör bara påhopp hela tiden. Nu är det nog med dina påhopp, ok?!
2021-11-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Tyvärr är det ingen ockerhyra längre för ett andrahandskontrakt i Stockholmsområdet.

Hur vet vi att E hjälpte L säga upp kontraktet? Av det jag läste i Fup:en så verkar det snarare vara så att hon blev utslängd? Hade hyresvärden inte bytt lås?

Håller med om att motivet är oklart med mordet. Men har du EIPS så är det inte ovanligt att man har vanföreställningar eller tolkar saker mycket värre än de egentligen är. Jag har funderat mycket på att han faktiskt säger åt henne att gå och lägga sig eller åka därifrån. Det är inte så att han bara slänger ut henne. Men i hennes hjärna blir det så. Kanske har hennes andra välgörare också försvunnit under våren?

Vad jag kunde läsa, så sade hon upp lägenheten för att den var för dyr.
Vad är det nu du antyder, att hennes andra män också är mördade?
2021-11-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Sorry, men jag utgår ju att det är sant när det kommer från en trovärdig källa. Du är inte en trovärdig källa enligt min mening. När det sen finns saker som sägs av någon som dessutom sägs av Lydia själv, ja då antar jag att även det är sant.

Nu föreslår jag att du Vemdalen kommer med något som tillför ngt i denna trå då du inte gjort det hitintills. du gör bara påhopp hela tiden. Nu är nog med dina påhopp, ok?!
Absolut.. Men då får du sluta kalla folk avundsjuka, blinda, brädade... mm
Det är verkligen påhopp! Jag har också källor som är väldigt tillförlitliga men du avfärdar ju alla som inte skriver det du vill! Då är man helt plötsligt avundsjuk.
Senast redigerad av Vemdalen62 2021-11-04 kl. 15:48.
2021-11-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Se mitt tidigare inlägg med länka till tidningsartikel:
(FB) Person ihjälskjuten vid villa, Bålsta. En gripen. 2021-06-18

Vad heter tidningen?
2021-11-04, 16:10
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad heter tidningen?

Den heter Fredagsavisen, om man följer länkarna

Edit: Det heter den även om man inte följer länkarna
2021-11-04, 16:23
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64

Nei, selve avisen heter Østlandets Blad, www.oblad.no
"Fredagsavisen" var en form for bilag eller seksjon for spesielle artikler/emner.
2021-11-04, 16:35
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
"Fredagsavisen" var en form for bilag eller seksjon for spesielle artikler/emner.

Ok my bad , jag gick på det som stod längst upp, tack för rättelse
2021-11-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64

Jag tror det är den kristna tidningen Dagen, som kommer ut dagligen och detta var Fredagsavisen.
2021-11-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror det är den kristna tidningen Dagen, som kommer ut dagligen och detta var Fredagsavisen.

Kanske fel tidning
2021-11-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav

TACK!
2021-11-04, 16:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Tyvärr är det ingen ockerhyra längre för ett andrahandskontrakt i Stockholmsområdet.

Hur vet vi att E hjälpte L säga upp kontraktet? Av det jag läste i Fup:en så verkar det snarare vara så att hon blev utslängd? Hade hyresvärden inte bytt lås?

Håller med om att motivet är oklart med mordet. Men har du EIPS så är det inte ovanligt att man har vanföreställningar eller tolkar saker mycket värre än de egentligen är. Jag har funderat mycket på att han faktiskt säger åt henne att gå och lägga sig eller åka därifrån. Det är inte så att han bara slänger ut henne. Men i hennes hjärna blir det så. Kanske har hennes andra välgörare också försvunnit under våren?

Ockerhyra betyder att andrahandshyran är betydligt högre än den faktiska hyran. Jag vet inte vad den faktiska hyran på en 4 (?)-rumslgh i Farsta kostar idag, men säg att den är förhållandesvis i originalskick (aldrig renoverad), så max 10.000/månad. Om den är omöblerad får man inte ta något extra alls, är den möblerad, så får man ta typ 5% av slitagekostnad/år, troligen är även det för mycket. Dessutom hade ju Ls hyresvärd fått bostadsbidrag för lgh, utan att bo där själv!

I fup står det: 2021 05 08

"Patienten berättar att hon separerade från killen i oktober och fick då tag på ett kontrakt på en andrahand lägenhet. Lägenheten blev i längden för dyr att hyra och patienten valde då att säga upp kontraktet. Patienten blir då hotad av hyresvärdens kille som i sin tur blir polisanmäld.

2021 05 10:

Patient som blev tvugnen att lämna sin lgh trots att hon sagt upp denna men hon har 1 månad på sig. Det var jobbigt att polisanmäla, att ha en flyttfirma som hjälpte henne att flytta sina saker men samtidigt var det otrevligt att hennes hyresvärd vägrade att öppna dörren och låste in alla hennes saker så hon var tvugnen att slå sönder dörren med hjälp av låssmed. Hon betalade mycket i hyra."

(Ursäkta texten från patientjournal i fup. Jag har ändrat lite i citatet, för att originaltext är skriven av någon med inte svenska som modersmål, så det blir lite förvirrande. Jag har "försvenskat" det lite.)

En hyresvärd får inte byta lås för sina hyresgäster, inte ens om de inte betalar hyran.

Vad jag förstår så hade L betalat hyran, men kanske avbrytit kontraktet tidigare än vad som var sagt från början.

Om nu L hade betalat hyran, till säg som ex, sista maj, så får inte hyresvärden byta lås förrän den 1 juni!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-11-04 kl. 17:05.
2021-11-04, 19:02
Medlem
Citat:

Enl Mr M, som jag uppfattade som en stödperson i Es beroendebehandling och som E ringde efter han hotat skjuta sig själv (eget vapen) och som både E/L träffade för ett långt samtal så var det ofta förekommande vid gräl på fyllan att de skulle skiljas men att de dagen efter ville bo tillsammans. Så och den gång då de samtalade så ville båda fortsätta vara sambos.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in