Citat:
Ursprungligen postat av
BasedChad
Mitt fel.
Nej har inte läst domen, hade endast gissat på att han drogade sina offer.
2. Poängen jag försöker göra är att svenska rättsväsendet är helt stukat, våldtäkt har gått från att man med våld impregnerar en kvinna, till att föra in ett finger slidan under 1 sekund. Det sjukaste är att det nästan har ett lika långt straffvärde som en serievåldtäktsman som systematiskt våldtagit offer.
Min jämförelse är kanske inte super relevant för något av just dessa fall, utan försökte mer belysa detta lands inkompetens när det kommer till lag och ordning.
Det är lugnt. Men du vet vad devisen säger: "Hellre missa än gissa" ;-)
Penetration går ju under "samlagsliknande handlingar" som är inkluderad i våldtäktslagen. Det tycker jag bara är bra för det ringar ju in många andra scenarior, t ex när en kvinna utsätter en annan kvinna eller när någon utsätter ett litet barn.
Men jag förstår ju vad du menar och att proportionerna kan bli fel. Sedan får man ju (återigen) tänka på vad man jämför med. För i detta fallet finns det 2-3 oaktsamma våldtäkter. Det är alltså våldtäkter utan uppsåt, där gärningsmannen ansetts oaktsam/vårdslös - Och det anses ju värre att uppsåtligen föra in fingrar i någons underliv, än att göra en sexuell handling mot någons vilja genom oaktsamhet (precis som att det är värre att utföra ett Mord än Vållande till annans död).
Jag tror också att när man pratar om "serievåldtäktsmän" så jämför man med typ Hagamannen, Örebromannen och Södermannen - och straffen som dom fick. Problemet är väl bara att dessa personer utförde överfallsvåldtäkter/grova våldtäkter och tog sig in i andra människors hem etc. Detta är ju våldtäkter av normalgraden (i vissa fall t.o.m oaktsamma våldtäkter eller ännu lägre brott) där kvinnorna i många fall följt med mannen frivilligt osv. Så jämförelser mellan dessa fall och "Nytorgsmannen" blir ju också lite snedvridna.
Men som tidigare nämnt. Jag har inga problem med åsikterna som haglar här, och jag hade inte gråtit en tår om fanskapet hade fått ett längre straff!