2021-11-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Killen det pratas om är en gammalt bekant till mig. Har inte haft kontakt med personen på många år.

Jag minns honom som en väldigt intelligent, vänlig, och lugn person, men också charmig och lite udda, på ett bra sätt. Jag har aldrig märkt av minsta lilla antydan till aggressivt beteende. Det fanns liksom inte där, men det var då, och många år sedan.

Personen har tidigare lidit av ett visst fysiologiskt "handikapp" eller snarare sjukdom, under större delen i mitten av tonåren. Med respekt för honom tar jag inte upp det närmare här.

Jag tror att detta har medfört en otroligt dålig självkänsla som personen har haft med sig sedan barnsben, möjligen är det därför denne utvecklat ett sexuellt särbeteende i att ha samlag med påverkade/sovande/neddrogade kvinnor, och även att han spelat in detta.

Man kan ju sia om ifall personen medvetet drogat ned dessa kvinnor, eller om dessa själva medvetet tagit droger ihop med honom och sedan däckat. Vad vet jag?

Jag har mycket svårt att tro att han aktivt våldfört sig på kvinnor eller "tvingat" dem till sex i helhet som det utmålas, övergreppen lär ha skett under dvala så att säga. Kanske har vissa kvinnor haft sex med honom tidigare på kvällen/natten.

Detta är ingen "södermannen" och "hagamannen" om du frågar mig. Men med det sagt underminerar jag inte gärningarna i sig eller känslan som dennes brottsoffer fått uppleva.

Det kan finnas en viss förklaring för agerandet i det jag angivit ovan. Utifrån hur jag ser det finns ett offer även i honom och att svår psykisk ohälsa förekommit under många år, lägg där till missbruk. Personens övergrepp är dock oförlåtliga och denne skall straffas, antingen via rättspsykiatrisk vård eller genom fängelsestraff.

Så som du lägger fram det så är väl allt annat än ett missbildat kön nästan otänkbart. Möjligen extrem vattenskalle eller liknande (farsan ser riktigt konstig ut). Inget av det ursäktar det han gjort sig skyldig till. Hoppas domen skärps i nästa instans!
Citera
2021-11-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hoppas åklagaren överklagar, han borde fått 12 år.

Det är inte möjligt utifrån utslaget som blev, eftersom han bara fälldes för Våldtäkter av normalgraden. Jag förklarar gärna :-)

Det fungerar så att straffskalan för Våldtäkt är minst 2 år och max 6 års fängelse. Så huvudregeln är att man aldrig skall kunna få mer än 6 års fängelse för Våldtäkt av normalgraden. Sedan finns ett undantag om det handlar om upprepade våldtäkter, för då har man möjlighet att gå (max) 2 år över straffskalan.

Samma tänk gäller vid Grov våldtäkt, där straffskalan är minst 5 år och max 10 års fängelse. Så huvudregeln är att man aldrig skall kunna få mer än 10 års fängelse för grov våldtäkt. Sedan finns undantaget om det rör sig om upprepade grova våldtäkter så har man möjlighet att gå (max) 4 år över straffskalan.

Så hade detta rört sig om grova våldtäkter så hade man teoretiskt kunnat döma till 12 års fängelse. Men nu när det rör sig om våldtäkter av normalgraden så kan han aldrig komma högre än 8 års fängelse.
Senast redigerad av Haaaaag 2021-11-04 kl. 14:12.
Citera
2021-11-04, 13:59
Medlem
SpencerPratts avatar
Sverige är ett mycket intressant land på många olika sätt. Vansinnigt att det finns många mycket mindre allvarliga brott som ger längre tid bakom gallret.
Citera
2021-11-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbetukan
24 våldtäkter. Flera grova och dessutom filmade. Sossarnas mängdrabatt på det så slutar det med 5 år på pappret. Tre i verkligheten. 1,5 månad i snitt för varje grov våldtäkt. Skön dubbelsäng, platt tv på rummet, saft och bulle.

Att det finns människor som röstar vänster är helt otroligt.

Du måste ju läsa domen!? Det är ju 7 dömda våldtäkter och inga av dom dömdes som grova våldtäkter...
Citera
2021-11-04, 14:04
Medlem
Cuckslayers avatar
5 års fängelse. Det betyder att finnen är ute om 2 år.

Det här med att ge brottslingar ordentliga straff är inte riktigt Sveriges grej
Citera
2021-11-04, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbetukan
24 våldtäkter. Flera grova och dessutom filmade. Sossarnas mängdrabatt på det så slutar det med 5 år på pappret. Tre i verkligheten. 1,5 månad i snitt för varje grov våldtäkt. Skön dubbelsäng, platt tv på rummet, saft och bulle.

Att det finns människor som röstar vänster är helt otroligt.
Han blev ju bara dömd för 7 våldtäkter, ingen grov?
Citera
2021-11-04, 14:24
Medlem
BasedChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har inga som helst problem med din åsikt och för mig hade han gärna fått ett längre straff.
Men min erfarenhet säger att sådana här jämförelser lätt blir osakliga och är ofta rent av felaktiga. Det vi måste ha klart för oss, om vi skall kunna göra sådana här jämförelser, är:

1. Finns det någon av de fällda våldtäkterna i detta fall där Tingsrätten kunnat fastslå att gärningsmannen HAR drogat ned sina offer? Man måste med andra ord läsa denna domen, vilket jag gissar att du inte gjort. Jag har hittills bara läst tingsrättens sammanfattning och där står det "filmat samlag medans hon sov", "samlag mot hennes vilja när hon låtsades sova", "tvingat till samlag genom att hota målsägande", "två våldtäkter som bedömts som mindre allvarliga utan inslag av hot eller våld".

Det står inte ett ord om att han skulle ha drogat ned något av ovan nämnda offer, eller i vart fall har det inte kunnat styrkas/bevisas. Därför faller din jämförelse på den punkten.

2. Jämförelsen/åsikten om "tatuerings-fallet" känns också lite märkligt, då tatueraren dömdes till 2 års fängelse. Detta är ju minimistraffet för Våldtäkt? Så anser du att det är så stora nivåskillnader mellan dessa två fallen så har dom ju hamnat helt rätt i tatuerings-fallet, eftersom dom i princip inte kan gå lägre än 2 års fängelse?

Det är också så att jag är lite insatt i tatuerings-fallet och jag TROR att det fallet hade kunnat ansetts grövre/mer försvårande än vissa av fallen i Nytorgs-målet. Detta eftersom kvinnan i tatuerings-fallet var i en oerhört utsatt position, där hon var helt utlämnad till tatueraren och hans "kompetens". Därutöver fotograferade han henne i smyg, vilket givetvis förvärrar det hela.
Mitt fel.
Nej har inte läst domen, hade endast gissat på att han drogade sina offer.

2. Poängen jag försöker göra är att svenska rättsväsendet är helt stukat, våldtäkt har gått från att man med våld impregnerar en kvinna, till att föra in ett finger slidan under 1 sekund. Det sjukaste är att det nästan har ett lika långt straffvärde som en serievåldtäktsman som systematiskt våldtagit offer.

Min jämförelse är kanske inte super relevant för något av just dessa fall, utan försökte mer belysa detta lands inkompetens när det kommer till lag och ordning.
Citera
2021-11-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Han blev ju bara dömd för 7 våldtäkter, ingen grov?

”Bara” sju våldtäkter!!
Räcker inte det menar du för ett hårdare straff?
Citera
2021-11-04, 14:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Så som du lägger fram det så är väl allt annat än ett missbildat kön nästan otänkbart. Möjligen extrem vattenskalle eller liknande (farsan ser riktigt konstig ut). Inget av det ursäktar det han gjort sig skyldig till. Hoppas domen skärps i nästa instans!

Grav övervikt, som efter viktnedgång resulterade i en massa överflöds skinn. Föga attraktivt således
Citera
2021-11-04, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clvi
”Bara” sju våldtäkter!!
Räcker inte det menar du för ett hårdare straff?
Jag rättade bara föregående persons inlägg.
Citera
2021-11-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Nu är vänsterfeminister upprörda för han fick så lågt straff, samtidigt fortsätter dom röstar vänster.
Avskaffa kvinnlig rösträtt 👮🏽‍♀️✌️
Feminism har inget med detta att göra!

Vidrigt att du lägger ett ansvar för våldtäkterma på kvinnor som vill ha jämlikhet….

Hur vore det istället om
Mannen också värnade jämlikhet och slutade våldta?
Citera
2021-11-04, 14:33
Medlem
retardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clvi
Feminism har inget med detta att göra!

Vidrigt att du lägger ett ansvar för våldtäkterma på kvinnor som vill ha jämlikhet….

Hur vore det istället om
Mannen också värnade jämlikhet och slutade våldta?

Sossarna har ju kunnat skärpa straffen många många många gånger, Även moderaterna en kortare period , Statsminister Stefan Löfven har ju citat sagt "Det är med kraft och stolthet som jag fortsätter att leda arbetet i vår feministiska regering."

Så självklart kan man lägga skulden på politiker som fattar beslut kring brott och straff.

Vidare till debatten är det hemskt att han bara får 5år.. Det är så här varje gång , det är en process att få någon till rättegång för våldtäkt i detta fallet lyckades dom av "en slump" och sen blir straffet enbart detta... suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in