Citat:
Ursprungligen postat av
BasedChad
Det är extremt skevt faktiskt. Kom ihåg en tjej som skulle tattuera sig nära fittan, tatueraren "masserade" då området för att "minska smärtan". Det slutade med att han förde in sitt finger i slidan under ca 1-2 sekunder. Detta bedömdes som våldtäkt och han dömdes till två års fängelse.
Liksom, på riktigt? I första fallet med tattueraren är det knappast någon traumatisk upplevelse som lämnar extrema konsekvenser (förstås inte ok, men du fattar poängen). Medan i detta fall där han systematiskt drogat, våldtagit och gjort allt möjligt skumt mot ett tiotal offer, då döms han till fem år? Detta för massvis med brott som definitvt har satt djupa spår i sina offer...
Helt skruvat rättsystem. Tragiskt på riktigt.
Jag har inga som helst problem med din åsikt och för mig hade han gärna fått ett längre straff.
Men min erfarenhet säger att sådana här jämförelser lätt blir osakliga och är ofta rent av felaktiga. Det vi måste ha klart för oss, om vi skall kunna göra sådana här jämförelser, är:
1. Finns det någon av de fällda våldtäkterna i detta fall där Tingsrätten kunnat fastslå att gärningsmannen HAR drogat ned sina offer? Man måste med andra ord läsa denna domen, vilket jag gissar att du inte gjort. Jag har hittills bara läst tingsrättens sammanfattning och där står det "filmat samlag medans hon sov", "samlag mot hennes vilja när hon låtsades sova", "tvingat till samlag genom att hota målsägande", "två våldtäkter som bedömts som mindre allvarliga utan inslag av hot eller våld".
Det står inte ett ord om att han skulle ha drogat ned något av ovan nämnda offer, eller i vart fall har det inte kunnat styrkas/bevisas. Därför faller din jämförelse på den punkten.
2. Jämförelsen/åsikten om "tatuerings-fallet" känns också lite märkligt, då tatueraren dömdes till 2 års fängelse. Detta är ju minimistraffet för Våldtäkt? Så anser du att det är så stora nivåskillnader mellan dessa två fallen så har dom ju hamnat helt rätt i tatuerings-fallet, eftersom dom i princip inte kan gå lägre än 2 års fängelse?
Det är också så att jag är lite insatt i tatuerings-fallet och jag TROR att det fallet hade kunnat ansetts grövre/mer försvårande än vissa av fallen i Nytorgs-målet. Detta eftersom kvinnan i tatuerings-fallet var i en oerhört utsatt position, där hon var helt utlämnad till tatueraren och hans "kompetens". Därutöver fotograferade han henne i smyg, vilket givetvis förvärrar det hela.