2021-11-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nejdå, jag vet att IVA inte behöver betyda respirator. Det skrev jag inte heller. Jag skrev att man får vård som är påfrestande för kroppen samt att man medicineras hårdare.

Du har säkert rätt att det finns många som är allergiska mot vaccin. Det är därför det är viktigt att vi andra vaccinerar oss så vi kan skydda dessa. Eller hur?

Fast alla vaccin vi har mot sjukdomar som smittar mellan människor skyddar bara mot sjukdom hos den vaccinerade, förutom smittkoppsvaccin som är det enda som kan utrota ett virus. Även tex MPR-vaccin innebär att du kan bära smittan. Det är därför det uppstår utbrott bland ovaccinerade ibland, för att smittan finns i den vaccinerade befolkningen. Jag har själv sett ett fall av påssjuka hos en ovaccinerad och det var enda fallet i länet vid tidpunkten, vilket betyder att personen blev smittad av ickesjuka vaccinerade.

Missuppfattningarna kring vaccin är många, särskilt hos covidvaxxförespråkare. Vaccin tar man för att skydda sig själv, så har det alltid varit.
Citera
2021-11-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Covidvaccinet själv skapar ingen infektion som smittar ..
Vilket av de femtielva corona vaccinen pratar du om?
Citera
2021-11-04, 12:58
Medlem
Citat:
Jag har för mig att en studie säger att risken att smitta andra var 20% högre om man var ovaccinerad. Så vaccinerar man sig så hjälper man att hålla ner smittan i samhällrt.
20% det var inte stor skillnad och är troligen mindre än så eftersom det finns enorm vaccin bias hos forskare och läkare.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-04 kl. 13:02.
Citera
2021-11-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Just det jag säger, ett vaccin som reproducerar sig i en kropp kan givetvis hoppa över även till andra kroppar även om det är ovanligt.
Låter riktigt tossigt. Har du nån länk gällande fall där covidvaccinet "smittat" andra och hur det visat sig?
Menar inte att jag tror på det alls, men blir ju nyfiken på varifrån du själv fått idén.
Citera
2021-11-04, 13:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Missuppfattningarna kring vaccin är många, särskilt hos covidvaxxförespråkare. Vaccin tar man för att skydda sig själv, så har det alltid varit.
Jag håller inte med dig.

För att ta ditt exempel så har påssjuka nästan försvunnit från Sverige. Detta pga av vaccinprogrammet som infördes 1982.

Men visst, om en vaccinerad smittas av påssjuka utomlands och träffar på någon som är ovaccinerad så kan denna smitta. Men faktumet är fortfarande att påssjuka knappt finns i Sverige och då har vi lyckats med att skydda de som inte klarar av att vaccinera sig. Eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Covidvaccinet själv skapar ingen infektion som smittar ..
Öh der där är ju bara bs. Vaccin leder ju alltid till infektion. Ofta inga allvarliga sådana men många har ju faktiskt dött av vaccin genom åren.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Suck och åter suck! Det har inte dött 15000 i Sverige i eller av corona, knappt heller så många med corona heller eftersom i det sntalet råknas även in de mänga äldre som "avlivades" med morfin och diverse andra redan dödssjuka,! När ska du och de andra paniktomtarna inse det?

Sannolikt är det uppåt 20.000 som dött av Corona i Sverige. I början av pandemin var det så många som dog så man inte hann med att räkna alla. De som inte fick en diagnos innan de dog finns inte med.
Citera
2021-11-04, 13:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
20% det var inte stor skillnad och är troligen mindre än då eftersom det finns enorm vaccin bias hos fordkare och läkare.
Du får tycka vad du vill men skälet till "bias" hos forskare och läkare är att de vet vad de pratar om.
Citera
2021-11-04, 13:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Öh der där är ju bara bs. Vaccin leder ju alltid till infektion. Ofta inga allvarliga sådana men många har ju faktiskt dött av vaccin genom åren.

De godkända covidvaccin vi har. Och nej igen vaccin skapar inte en infektion som smittar. Läs på om du skall vara i en vetenskapstråd. Vaccinskador beror på andra reaktioner.
Citera
2021-11-04, 13:09
Medlem
Citat:
Du får tycka vad du vill men skälet till "bias" hos forskare och läkare är att de vet vad de pratar om.
Tror du ja. Men verkligheten säger annat! Kolla bara under plandemin, forskare läkare och professorer har ju ofta spridit ren rappakalja.
Citera
2021-11-04, 13:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tror du ja. Men verkligheten säger annat! Kolla bara under plandemin, forskare läkare och professorer har ju ofta spridit ren rappakalja.
Många har gissat, absolut. Pandemier brukar orsaka gissningar eftersom ingen med säkerhet vet. Inget konstigt med det om man tänker efter lite.

Men det finns också många rejäla studier som bevisar saker också. Det är de som forskare och läkare baserar sina åsikter på nu.
Citera
2021-11-04, 13:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Helt sant, dock har endast 92 av 8000 varit under 20 år.

Jag ljuger inte. 81% av vuxna är vaccinerade nu. Covidstatistik.se visar procenten av hela befolkningen. Du har rätt i att färre var vaccinerade 1:a juli.

Jodå, risken att hamna på IVA är liten oavsett om man är vaccinerad eller inte. Men risken för ovaccinerade är mycket högre.
Mycket högre vet jag inte, det är ju som sagt inte så stor andel av befolkningen som haft fullgott skydd under den period du talar om. Du jämför helt förrädiskt med den högsta siffra du kunde hitta, andelen vaccinerade av den vuxna befolkningen idag. Istället borde du jämföra med den genomsnittliga andelen vaccinerade under hela perioden, räknat på totala befolkningen. Dessutom med ett minst par veckors förskjutning bakat på grund av inkubation och genomsnittlig tid för att hamna på IVA. Ditt faktaurval är bedrägligt, men så är du väl bara ute efter att vilseleda. Räknar du ens på nyintagna fr o m 1 juli eller även de som hamnat där tidigare och är kvar under den period du talar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in