2021-10-14, 06:18
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Kolla med andra arbetsgivare.
Ger de ett lönelyft , byt arbetsgivare.
Gjorde nyligen det, bytte i Februari.
Citera
2021-10-14, 11:45
Medlem
scaredguys avatar
Tänkte på den här tråden igår när jag fick en röd Ferrari som bonus efter att en son till en prins gjort bra ifrån sig på ett prov, den Ferrari var väl värd mer än de flesta av er tjänar på en mindre livstid och det var bara en bonus/present.

Fast jag jobbar inte för pengarna utan av glädjen att se andra glada.
Citera
2021-11-01, 17:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Den var svårslagen. Har du utlandstraktamente?
Nej, tar betalt för omkostnader.
Citera
2021-11-03, 20:38
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Din jämförelse är precis som skiftarbetaren som kan komma upp i samma lön om du jobbar dubbla skift helg och tar ut OB. Har en grundlön på 30 men kan en månad få ut 65.
Du har altså inga kosnader för verktyg? Jobbar du 100% på kundens datorer och licenser? Inga kosnader eller tidsspillan för administration och redovisning?
Det är mycket man skall räkna in. Som jag skrev i början jag själv genomförde denna kalkyl med lite hjälp då jag funderade på att starta eget(2016). Den kalkylen gav att om jag skulle ta ut 50 K/mån behövde jag debitera 850sek/timmen. Vilket var rimligt då, ser idag att möjliga debiteringar idag ligger på 1500-2500/sek i timmen vilket gjort min kalkyl en annan och jag hade nog valt att gå den vägen. Men surt sa räven.

Jag redovisade alla mina utgifter i mitt inlägg: (FB) Ni som tjänar över 60k/mån med eller utan utbildning, vad jobbar ni med?
Jag jobbar inte övertid. Jag har en dator från min kund: Volvo (alltså inga kostnader för verktyg).
Ework skickar en faktura (self-billing) varje månad enligt de timmar jag redovisat (på kundens bekostnad). Det hade varit trevligt att debitera 1500 kr+ per timme (det har jag dock aldrig gjort).
Citera
2021-11-04, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag redovisade alla mina utgifter i mitt inlägg: (FB) Ni som tjänar över 60k/mån med eller utan utbildning, vad jobbar ni med?
Jag jobbar inte övertid. Jag har en dator från min kund: Volvo (alltså inga kostnader för verktyg).
Ework skickar en faktura (self-billing) varje månad enligt de timmar jag redovisat (på kundens bekostnad). Det hade varit trevligt att debitera 1500 kr+ per timme (det har jag dock aldrig gjort).
Ta den med Rödluvan och vargen när du är igång.
Du sitter inte inne på Volvo som egenkonsult och fakturerar så direkt mot Volvo,
Men dröm vidare.
Citera
2021-11-04, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Tänkte på den här tråden igår när jag fick en röd Ferrari som bonus efter att en son till en prins gjort bra ifrån sig på ett prov, den Ferrari var väl värd mer än de flesta av er tjänar på en mindre livstid och det var bara en bonus/present.

Fast jag jobbar inte för pengarna utan av glädjen att se andra glada.
Lär du engelska till arabisk royalty?
Citera
2021-11-04, 07:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ta den med Rödluvan och vargen när du är igång.
Du sitter inte inne på Volvo som egenkonsult och fakturerar så direkt mot Volvo,
Men dröm vidare.

Han kör genom Ework.
Citera
2021-11-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Han kör genom Ework.
Precis: Då står Ework för en del omkosnader försäkring etc, så kunden debiteras inte den summa som egenkonsulten får in. Om omkostnaden ligger på motsvarande nivå som 2016 så runt 1000 sek/timmen om man skall få in 850 sek/Timmen.
Sen krävs det forfarande en del intern administration även för en egenkonsult, så man kan inte räkna som denne person gör.
Citera
2021-11-04, 08:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Precis: Då står Ework för en del omkosnader försäkring etc, så kunden debiteras inte den summa som egenkonsulten får in. Om omkostnaden ligger på motsvarande nivå som 2016 så runt 1000 sek/timmen om man skall få in 850 sek/Timmen.
Sen krävs det forfarande en del intern administration även för en egenkonsult, så man kan inte räkna som denne person gör.

Absolut, han betalar för införsäljningen osv i form av lägre rate. Sen behövs det som du säger någon form av ekonomiadmin, jag outsourcar min för ca 800sek per månad.
Senast redigerad av Pershagen76 2021-11-04 kl. 08:29.
Citera
2021-11-04, 10:42
Medlem
Jobbar med chefsrekrytering.

Ligger på ca 50k netto i bas och kommer få någonstans mellan 250-350k i årsbonus, men jag jobbar i ett land med väldigt låg beskattning, hade jag viljat ha samma netto i Sverige skulle jag behöva ha en närmast dubblad bruttolön.
Citera
2021-11-04, 11:15
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Precis: Då står Ework för en del omkosnader försäkring etc,

"Försäkring"!? Är det någonting som Volvo har hittat på?

Citat:

Utanför arbetstid? Ta den med Rödluvan och vargen när du är igång...
Citera
2021-11-04, 11:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
"Försäkring"!? Är det någonting som Volvo har hittat på?

Utanför arbetstid? Ta den med Rödluvan och vargen när du är igång...

I stort sett alla företag kräver att du har en så kallad "konsultförsäkring", du går troligen under Eworks försäkring.

På en annan note, du borde försöka lämna Ework, de har jäkligt taskiga rates överlag. Det är svårt att bygga upp ett bra kapital i egna bolaget på 850 i timman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in