Citat:
Ursprungligen postat av
ToBrazil
Det handlar om att kunna sälja in sig själv, varför just Du ska ha den lön du vill ha, vad Du kan bidra till företaget du jobbar på och vad Du redan har bidragit med.
Det är såklart enklare inom vissa områden, exempelvis inom IT där viss spetskompetens kan få lönen att sticka iväg kraftigt.
Som Facade säger så är vissa helt enkelt jävligt duktiga på sådant, men man kan alltid bli bättre på det själv genom att öva. Ställ dig framför spegeln och argumentera kan ju vara ett sätt att öva
Själv jobbar jag inom nätverksteknik med drygt 10+ års erfarenhet och lyfter tillräckligt för att kunna yttra mig i den här tråden (bonusar inkluderat då).
Mycket bra inlägg.
Folk tittar ofta på varför någon annan lyfter en hög lön istället för varför en själv inte gör det.
Varför lyfter inte Jag en hög lön?
Jag själv kvalificerar mig inte i tråden men anser mig vara överbetald sett till min kompetens. Uppenbarligen är jag ju inte det eftersom en arbetsgivare vill ge mig denna lön, men det ändrar ju inte vad jag tycker.
Så chanserna för mig att öka min lön är ganska magra eftersom jag själv tror inte ens på det.
Och detta är nog ganska vanligt tror jag.
Om du inte tror på det själv, hur skall du övertala din arbetsgivare då? Övertala dig själv varför, när du har övertygat dig så är det dags att jobba på att övertyga nästa person.