2021-10-07, 12:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Price, men dessa kan du ju ta ut enligt 5:25 regeln sen när du bestämmer dig för att lägga ner bolaget, samt såklart 3:12 under dessa 5 år.
I idealfallet hittar jag en ännu bättre lösning och slipper de sista 20% i skatt, t.ex om jag flyttar utomlands och/eller säljer firman utomlands inklusive alla innestående pengar.

Jag gissar att det allmänna svaret på TS är en egen firma med bra omsättning och vinst, som i mitt fall. Jag kan lätt tänka mig en VVS-kille som tjänar en miljon per år på sin firma med bara 2-3 anställda.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-07 kl. 12:24.
Citera
2021-10-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
mm, har en polare som håvar in 57 i månaden utan utbildning och har på något vänster snackat till sig tjänsten. Jag och han jobbar med i stort sett samma saker och jag ligger strax under 45. Så grattis till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vissa är helt enkelt jävligt duktiga på sådant.
Jag är väl medioker som bäst på det, om ens det.

Det handlar om att kunna sälja in sig själv, varför just Du ska ha den lön du vill ha, vad Du kan bidra till företaget du jobbar på och vad Du redan har bidragit med.
Det är såklart enklare inom vissa områden, exempelvis inom IT där viss spetskompetens kan få lönen att sticka iväg kraftigt.

Som Facade säger så är vissa helt enkelt jävligt duktiga på sådant, men man kan alltid bli bättre på det själv genom att öva. Ställ dig framför spegeln och argumentera kan ju vara ett sätt att öva

Själv jobbar jag inom nätverksteknik med drygt 10+ års erfarenhet och lyfter tillräckligt för att kunna yttra mig i den här tråden (bonusar inkluderat då).
Citera
2021-10-07, 12:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Det handlar om att kunna sälja in sig själv, varför just Du ska ha den lön du vill ha, vad Du kan bidra till företaget du jobbar på och vad Du redan har bidragit med.
Det är såklart enklare inom vissa områden, exempelvis inom IT där viss spetskompetens kan få lönen att sticka iväg kraftigt.

Som Facade säger så är vissa helt enkelt jävligt duktiga på sådant, men man kan alltid bli bättre på det själv genom att öva. Ställ dig framför spegeln och argumentera kan ju vara ett sätt att öva

Själv jobbar jag inom nätverksteknik med drygt 10+ års erfarenhet och lyfter tillräckligt för att kunna yttra mig i den här tråden (bonusar inkluderat då).

Mycket bra inlägg.
Folk tittar ofta på varför någon annan lyfter en hög lön istället för varför en själv inte gör det.
Varför lyfter inte Jag en hög lön?
Jag själv kvalificerar mig inte i tråden men anser mig vara överbetald sett till min kompetens. Uppenbarligen är jag ju inte det eftersom en arbetsgivare vill ge mig denna lön, men det ändrar ju inte vad jag tycker.
Så chanserna för mig att öka min lön är ganska magra eftersom jag själv tror inte ens på det.

Och detta är nog ganska vanligt tror jag.
Om du inte tror på det själv, hur skall du övertala din arbetsgivare då? Övertala dig själv varför, när du har övertygat dig så är det dags att jobba på att övertyga nästa person.
Citera
2021-10-07, 14:26
Medlem
Tekniker på "golvet" inom IT. Fakturerar 75-90k SEK per månad. Jobbar nån timme om dagen. Fruktansvärt överbetald. Skäms nästan när pengarna dimper ner.
Citera
2021-10-07, 14:32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Tekniker på "golvet" inom IT. Fakturerar 75-90k SEK per månad. Jobbar nån timme om dagen. Fruktansvärt överbetald. Skäms nästan när pengarna dimper ner.

Du fakturerar alltså ca 4000 i timman? Inte illa för en IT-tekniker.
Citera
2021-10-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du fakturerar alltså ca 4000 i timman? Inte illa för en IT-tekniker.

Njaaäää. Kontraktet är heltid. Men faktisk arbetsinsats är 30-60 min per dag.
Citera
2021-10-13, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screem
Har egen firma. Jobbar som utvecklare. Har ingen universitetsexamen.

Fakturerar 260000-350000kr i månanden (inkl moms).

Tar inte ut 60kkr i lön, utan ligger precis under statlig skatt i lön och tar resten i lågbeskattad utdelning.

Klockrent👍🏻
Citera
2021-10-13, 05:25
Medlem
4 årig maskin ingenjör. 60,000- 95,000 kr beroende på rederi.
Allt betalt. Inte en krona i utlägg.

Jobbar max 5 år till sen blir det pension, men inte från Svenska staten.
Citera
2021-10-13, 09:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken.adams
Själv är jag lärare inom systemutveckling i Abu Dhabi och plockar ut den lön som jag förtjänar. Brukar ligga på runt 600-700 tusen sek i månaden efter skatter och avgifter. Jobbar ett par timmar om dagen, resten får mina assistenter lösa!

Bra lön men sedan har du ju problemet med vabbande småbsrnsföräldrar som du brottas med i en av dina färska trådstarter!

Vad gäller för vab i Abu Dhabi?

"Jag har (som chef) flera anställda män som alltid vabbar när deras fruar är lite sjuka, då det enligt dem (eller deras fruar) inte är ok att ta hand om sitt barn om man är förkyld. Ena personens fru har inget jobb och är hemma på heltid medan de andra fruarna har jobb själva."
Citera
2021-10-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bra lön men sedan har du ju problemet med vabbande småbsrnsföräldrar som du brottas med i en av dina färska trådstarter!

Vad gäller för vab i Abu Dhabi?

"Jag har (som chef) flera anställda män som alltid vabbar när deras fruar är lite sjuka, då det enligt dem (eller deras fruar) inte är ok att ta hand om sitt barn om man är förkyld. Ena personens fru har inget jobb och är hemma på heltid medan de andra fruarna har jobb själva."
😋 I denna tråd är ju inte ett ord sant från någon, de hoppas jag du förstår.
Citera
2021-10-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Yrkesmördare. 10 år i legionen.

Den var svårslagen. Har du utlandstraktamente?
Citera
2021-10-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Mycket bra inlägg.
Folk tittar ofta på varför någon annan lyfter en hög lön istället för varför en själv inte gör det.
Varför lyfter inte Jag en hög lön?
Jag själv kvalificerar mig inte i tråden men anser mig vara överbetald sett till min kompetens. Uppenbarligen är jag ju inte det eftersom en arbetsgivare vill ge mig denna lön, men det ändrar ju inte vad jag tycker.
Så chanserna för mig att öka min lön är ganska magra eftersom jag själv tror inte ens på det.

Och detta är nog ganska vanligt tror jag.
Om du inte tror på det själv, hur skall du övertala din arbetsgivare då? Övertala dig själv varför, när du har övertygat dig så är det dags att jobba på att övertyga nästa person.

Kolla med andra arbetsgivare.
Ger de ett lönelyft , byt arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in