Citat:
Ursprungligen postat av
Pagojuice
Det är den som kommer med påståendet som får komma med källa. Att be någon googla är inte direkt förtroendeingivande.
Om du läser vad jag citerade så står det 12 länders statistik över styvföräldrar. Jag tror nog 12 länder ger en ganska tydlig bild av att du har fel. Eller behöver du världens alla länder för att nöja dig?
Faktum var att de flesta barn som var försvunna inte alls blivit mördade överhuvudtaget.
Det är uppenbart att du hade fel och trots det fortsätter du att skuldbelägga styvfadern trots att inget tyder på att han var inblandad! Du anklagar någon för väldigt allvarliga saker här baserat på dina egna fördomar.
Du har dessutom beskrivit familjen som white trash, korkade och mamman som tjock. Människor som råkat ut för ett allvarligt brott. Jag hade skämts ögonen ur mig om någon fick veta att jag uttalade mig så om andra människor på nätet.
...sedan är det också skillnad på barnamord och barnamord. I de fall där det handlar om långvarig, eskalerande misshandel som till slut leder till barnets död, så är det nästan alltid den familjekonstellationen som jag beskrev som ligger bakom, d.v.s. styvpappa + biologisk mamma.
När biologiska föräldrar dödar sina barn, brukar motivet däremot vara ett av tre:
1. Den andra parten har varit otrogen, lagt in om skilsmässa eller fått ensam vårdnad i rätten, och man vill hämnas på det sätt som kommer att plåga den andra parten mest. Detta gjorde ju redan Medea, så det är inget nytt.
2. En mamma dödar sin bebis omedelbart efter födelsen (då rör det sig om oftast om hederskultur, där en flicka har lyckats dölja sin graviditet och föder barnet ensam, hon upplever att hon inte har något annat val om hon inte ska bli dödad själv) eller
3. inom de första dagarna/veckorna (då rör det sig om en oupptäckt förlossningspsykos: mamman kan t.ex. höra röster som säger till henne att döda barnet, eller få för sig att det är ett monster hon fött).
I både fall 1 och 2 brukar de biologiska föräldrarna döda sitt barn så smärtfritt som möjligt, men när det gäller styvföräldrar så har barnet ofta gått igenom en lång tid av misshandel och rädsla.
Ja, men vi spekulerar ju hela tiden om gärningsmannen och hans/hennes motiv här på "Aktuella kriminalfall". Även när det är i Sverige, och de anhöriga förmodligen läser här. I så fall får den här forumdelen avlägsnas helt, och det vill vi väl inte? Du behöver inte vara på Flashback om yttrandefriheten här inte passar dig.