2021-11-03, 13:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
De flesta kloka här syftar på fri vilja som "frihet att göra vad jag själv vill och inte vad någon annan vill eller tycker". De flesta är överens om att livet är som att vara tvungen till att se på en förhandsklippt film från början till slut.

Ja, fri vilja är föreställningen att det är jag som väljer. Om någon annan tvingar mig gör jag det under tvång. Så om jag väljer vaniljglass och ingen tvingar mig till det så gör jag det av fri vilja.
Citera
2021-11-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja, fri vilja är föreställningen att det är jag som väljer. Om någon annan tvingar mig gör jag det under tvång. Så om jag väljer vaniljglass och ingen tvingar mig till det så gör jag det av fri vilja.
Då är jag med.
Citera
2021-11-03, 13:56
Medlem
Citat:
De flesta kloka här syftar på fri vilja som "frihet att göra vad jag själv vill och inte vad någon annan vill eller tycker". De flesta är överens om att livet är som att vara tvungen till att se på en förhandsklippt film från början till slut.
Du bygger in en felaktig motsättning när du gör den fria viljan till något exklusivt.

Om jag vill ha köttbullar till lunch så blir inte valet mindre fritt av att min fru också vill att jag skall äta köttbullar till lunch. Ett vanligt argument mot fri vilja är att vi påverkas av omvärlden, men det inskränker inte vår frihet per automatik.
Citera
2021-11-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det du beskriver är en eventuell egenskap i universums fysik som handlar om andra saker än människors fria vilja.

Vi skulle kunna ha två parallella universum, ett som beskrivs med deterministisk fysik och ett annat som beskrivs med indeterministisk fysik. Båda universumen skulle kunna ha en planet som heter jorden, med människor som du och jag, och vi skulle kunna göra samma val i båda universumen. Vilken sorts universum vi faktiskt lever i är en egenskap hos universum. Människorna som lever i detta universum har ingen sådan egenskap.

Precis. Fri vilja implicerar att kausalitet existerar.

Citat:

Det räcker som sagt med korrelation.

Nej, korrelation säger ingenting om huruvida ditt val kan styra en handling. Därav räcker det inte.
Citera
2021-11-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Precis. Fri vilja implicerar att kausalitet existerar.
Vadå precis? Finns ju inget i min text som uttrycker stöd för ditt mantra.

Citat:
Nej, korrelation säger ingenting om huruvida ditt val kan styra en handling. Därav räcker det inte.
Och hur menar du att den praktiska skillnaden mellan strikt kausalitet och stark korrelation uttrycker sig? Hur testar du om en given beslutsprocess är av det ena eller det andra slaget?
Citera
2021-11-03, 14:43
Medlem
Citat:
Vadå precis? Finns ju inget i min text som uttrycker stöd för ditt mantra.

Och hur menar du att den praktiska skillnaden mellan strikt kausalitet och stark korrelation uttrycker sig? Hur testar du om en given beslutsprocess är av det ena eller det andra slaget?

För att det inte är en beslutsprocess om kausalitet saknas.

Om inte ett beslut orsakar en handling, utan endast korrelerar till en handling, så är redan definitionen av fri vilja meningslös.
Senast redigerad av FlamRed 2021-11-03 kl. 14:54.
Citera
2021-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
För att det inte är en beslutsprocess om kausalitet saknas.

Om inte ett beslut orsakar en handling, utan endast korrelerar till en handling, så är redan definitionen av fri vilja meningslös.
Du menar att en beslutsprocess inte kan implementeras i en statistisk beräkningsmodell typ kvantdator? Det är bara fel.
Citera
2021-11-03, 15:44
Medlem
Om man alltid kan förutsäga vad som kommer hända härnäst, så gäller hård determinism, dvs. att libertariansk/metafysisk fri vilja inte existerar.
Senast redigerad av Armondplantar 2021-11-03 kl. 15:46.
Citera
2021-11-03, 15:53
Medlem
Citat:
Du menar att en beslutsprocess inte kan implementeras i en statistisk beräkningsmodell typ kvantdator? Det är bara fel.
Hårda determinister menar att verkligheten endast är en oändlig kedja av kasualitet.
Citera
2021-11-03, 15:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om man alltid kan förutsäga vad som kommer hända härnäst, så gäller hård determinism, dvs. att libertariansk/metafysisk fri vilja inte existerar.

Tror att du blandar ihop det nu.
Fri vilja är fortfarande en modell som hanterar sociala interaktioner, inte mekanik.
Läs vad jag skrev till FlamRed tidigare. Du gör det klassiska tankefelet att blanda ihop den mentala modellen med den fysiska verkligheten.

Modellen är en del av "filmen" så det finns inte någon motsättning mellan hård determinism och fri vilja.
Det är olika abstraktionsnivåer som jag påpekat tidigare.
Citera
2021-11-03, 15:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Glöm ej heller att fri vilja, alltså den mentala modellen, är beroende av determinism.
Annars hade våra val varit helt meningslösa och vi hade lika gärna kunnat kasta tärning.
Citera
2021-11-03, 16:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hårda determinister menar att verkligheten endast är en oändlig kedja av kasualitet.

… och Homo Sapiens lilla aphjärna hanterar inte oändliga händelsekedjor, så den bygger hanterbara modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in