2021-11-03, 08:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lite korrigeringar: Jag vi tog emot 160 000 flyktingar 2015/2016. Den största gruppen var flyktingar ifrån Syrien, som nu är den största gruppen utrikes födda i Sverige, alltså större än finländarna, irakierna och naturligtvis Afghanerna. Invandrarna ifrån Syrien har, inte, orsakat stora integrationsproblrm. För dessa kommer ifrån ett hyfsat sekulärt samhälle. Hade de gjort det så hade vi hört om det, både i media och inte minst här på flashback.

Och nu till topic för tråden: Du har helt rätt att överdödligheten ökade i Sverige under 2020. Den låg på 6000 fler döda än förväntat det året, Vilket innebär ca 7 procent fler avlidna. Covid-19 är, förstås, förklaringen till det. Skillnaden mellan de rapporterade dödsfallen i/med Covid-19 det åren och överdödligheten på 6000 extra avlidna kan förklaras med att många av de avlidna äldsta i/med Covid-19, ändå, skulle ha avlidit i t.ex säsongsinfluensa under andra halvåret 2020. En influensa som nästan helt uteblev det året pga smittskyddsåtgärderna.

Väldigt många kom från Somalia också. Sedan har vi en stor grupp från Iran som bluffat sig hit genom att påstå att de kom någon annanstans ifrån, men för denna diskussion spelar det faktiskt ingen roll. Det centrala är att det kom hit 160 tusen personer, samt att det pågått stort befolkningsutbyte senaste 20 åren, vilket påverkat demografin markant. Det påverkar den procentuella dödligheten i befolkningen som stort. Hade Sverige enbart bestått av personer mellan 20-30 år hade vi sannolikt inte haft så stor dödlighet. Hade vi bara haft 80-90 åringar i Sverige hade den årliga dödligheten varit enorm. Därför är det jävligt korkat att jämföra dödligheten i en grupp och ställa den mot dödligheten i den andra gruppen 20 år senare och sedan hävda ingen skillnad. Men, jag tror det budskapet har gått in nu. Om inte finns det ingen räddning.
Citera
2021-11-03, 08:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodak
Jag kom över en rapport som jag tycker verkar mycket oroande.

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/10/2056/htm

Citat från rapporten:
"Mechanistically, we found that the spike protein localizes in the nucleus and inhibits DNA damage repair by impeding key DNA repair protein BRCA1 and 53BP1 recruitment to the damage site. Our findings reveal a potential molecular mechanism by which the spike protein might impede adaptive immunity and underscore the potential side effects of full-length spike-based vaccines."

Betyder inte det att vaccinet kan påverka kroppens förmåga att reparera dnaskador och därmed öka risken för cancer och kanske också påskynda åldrandet?

Tydligen är både Astra, Pfizer och Moderna "full-length spike-based vaccines", se nedan.

https://www.news-medical.net/news/20210222/An-overview-of-spike-protein-antigen-COVID-19-vaccine-candidates.aspx
"Several vaccines that incorporate the full-length spike include the Oxford/Astra-Zeneca adenovirus vector vaccine (ChAdOx1 nCoV‐19), Ad5 vector, the LNP- encapsulated mRNA vaccines from Pfizer/BioNTech (BNT162b2) and Moderna (mRNA‐1273), and the Novavax vaccine that uses the recombinant spike protein (NVX‐CoV2373)."

Jag tar gärna emot kommentarer/bedömningar från någon kompetent inom området.

Om du inte är vaccinerad så kan du bli lite orolig då rapporten avser vad som händer vid infektion med sars-cov2. Det berör alltså inte vaccinet.
Citera
2021-11-03, 09:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
3. En rimlig hypotes är dock att kombinationen av "naturlig" immunitet pga genomgången SARS-COV2 infektion och vaccin minskar, både, risken för svår sjukdom, och, smittspridning. Där en möjlig förklaring är att vaccinen ger en, snabb, immunrespons medan T-cells och B-cells immunitet ger ett brett och långvarigt skydd.

Det är B-cellsimmunitet som primärt ges av vaccinen. Det är långsammare än T-celler och skyddar därför inte lika bra mot insjuknande men avslutar infektioner snabbare genom att de producerar T-celler.
Citera
2021-11-03, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Obehagligt att smittan ökar i västeuropa nu. Vill till att Sverige nu snabbt kan få ut den tredje dosen av vaccin, så vi slipper uppleva en ny svår våg av covid19. Ingen önskar sig förnyade nedstängningar, restriktioner, mötesförbud och begränsningar.

Det känns som Folkhälsomyndigheten sitter och sover, trots en hotande katastrof runt hörnet. Vad säger ni andra?
Citera
2021-11-03, 09:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är B-cellsimmunitet som primärt ges av vaccinen. Det är långsammare än T-celler och skyddar därför inte lika bra mot insjuknande men avslutar infektioner snabbare genom att de producerar T-celler.

Låter konstigt, då vaccinet ju ger antikroppar i blodet och produktionen av T-celler borde ta längst tid. Så vaccinen borde göra att kroppen svarar, snabbt, på en SARS-COV2 infektion. Men i slutändan så är det ändå, som du skriver, att produktionen av T-celler är det som sätter stopp för en infektion.
Citera
2021-11-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jobbigt för dig att ha fel gång på gång eller hur? Du kan uppenbarligen inte ta till dig elementära samband och sätta saker och ting i sin kontext. Poängen är att Sverige har tagit emot oerhört många flyktingar senaste åren med en topp på 160 tusen år 2015 där folk från Afganistan var största etiska gruppen, men egentligen är det skitsamma varifrån de kommer. Vad som däremot inte är skitsamma är att de bidragit till att höja befolkningsmängden kraftigt och framförallt genomsnittsåldern som sjunkit. Tror du möjligen har fattat det nu.

"Verkar medfört överdödlighet år 2020". Fint att du äntligen förstått det 10 månader senare

Huruvida det fortsätter att bidra till överdödlighet kommer bero på vaccinationstäckning och varaktighet i skyddet. Mitt stalltips är att vi kommer få vaccinera oss minst 1 gång per år framöver. Det kommer hålla pandemin i schack.
Du får nog backa tillbaka bland dina inlägg, du verkar uppenbarligen inte ha koll på vad du själv skriver / förpestar tråden med... 🙂. Du yrade om Afghaner, att halva Afghanistan kommit hit 2015 etc etc. Där hade du helt fel, och jag i princip rätt. Det var nämligen inte alls 160000 Afghaner som sökte asyl i Sverige 2015, snarare ganska exakt 41564 st. Det motsvarar en promille av Afghanistans befolkning, inte 50% som du yrade om.

Men som sagt man kan inte förvänta sig mer av en person som du, som inte end klara procenträkning på lågstadienivå

Jag har aldrig ifrågasatt att vi haft överdödlighet 2020. Snarare tvärt om, det vore konstigt om vi inte haft överdödlighet ingen har väl missat all jävla hysteri om överfyllda iva enheter, och ålderdomshem där stora delar av de intagna öppnat pärleporten några månader för tidigt med Covid i kroppen. Det blir dock mer intressant att se hur det blir åren som kommer, om ex femårsmedel (2020-2025) blir förhöjt eller inte. Det kan vi återkomma till 2025.
Citera
2021-11-03, 09:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Obehagligt att smittan ökar i västeuropa nu. Vill till att Sverige nu snabbt kan få ut den tredje dosen av vaccin, så vi slipper uppleva en ny svår våg av covid19. Ingen önskar sig förnyade nedstängningar, restriktioner, mötesförbud och begränsningar.

Det känns som Folkhälsomyndigheten sitter och sover, trots en hotande katastrof runt hörnet. Vad säger ni andra?

Men Folkhälsomyndigheten har ju gett klartecken för en tredje dos, dessutom, nu, till, hela, den vuxna befolkningen! Så det är upp till regionerna. Men t.o.m Region Uppsala verkar "såsa" med den tredje dosen och istället prioritera vaccinering av barn mellan 12 och 15 år, den grupp som borde ha lägst prioritet!

Jag tror dock att hybridimmuniteten hos en relativt stor andel av svenskarna kommer att göra att vi klarar oss bättre än resten av Västeuropa. Men man vet aldrig med Delta-varianten. Det är inte ens december och högsäsong ännu.....😟
Citera
2021-11-03, 09:27
Medlem
Citat:
Dels så visar CDC studien att enbart vaccinerade, har bättre skydd emot svår sjukdom i Covid-19 än de som, enbart, har en "naturlig" immunitet.
Ursäkta men det där låter väldigt konstigt. Kan du länka till den CDC-studien igen, jag skulle vilja läsa igenom den. Tack på förhand.
Citera
2021-11-03, 09:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Märkligt samband.
I slutet av Januari klingar en våg av väldigt brant naturligt, sen drar giftinjektionerna igång i Febr/mars.
I samband med det stiger överdödligheten i Norden trots låga dödstal från covid.
Kolla graferna på Swe/danmark/Norge/finland.

https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid
Citera
2021-11-03, 10:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Låter konstigt, då vaccinet ju ger antikroppar i blodet och produktionen av T-celler borde ta längst tid. Så vaccinen borde göra att kroppen svarar, snabbt, på en SARS-COV2 infektion. Men i slutändan så är det ändå, som du skriver, att produktionen av T-celler är det som sätter stopp för en infektion.

T-celler produceras bara under akuta förhållanden. Det är inte bra för kroppen att gå runt med stora mängder T-celler hela tiden eftersom det sänker kroppens förmåga att fungera optimalt.
Citera
2021-11-03, 10:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du får nog backa tillbaka bland dina inlägg, du verkar uppenbarligen inte ha koll på vad du själv skriver / förpestar tråden med... 🙂. Du yrade om Afghaner, att halva Afghanistan kommit hit 2015 etc etc. Där hade du helt fel, och jag i princip rätt. Det var nämligen inte alls 160000 Afghaner som sökte asyl i Sverige 2015, snarare ganska exakt 41564 st. Det motsvarar en promille av Afghanistans befolkning, inte 50% som du yrade om.

Men som sagt man kan inte förvänta sig mer av en person som du, som inte end klara procenträkning på lågstadienivå

Jag har aldrig ifrågasatt att vi haft överdödlighet 2020. Snarare tvärt om, det vore konstigt om vi inte haft överdödlighet ingen har väl missat all jävla hysteri om överfyllda iva enheter, och ålderdomshem där stora delar av de intagna öppnat pärleporten några månader för tidigt med Covid i kroppen. Det blir dock mer intressant att se hur det blir åren som kommer, om ex femårsmedel (2020-2025) blir förhöjt eller inte. Det kan vi återkomma till 2025.

Just det. Glömde bort att du lider av någon slags Aspbergerdiagnos. Skriver jag att halva Afghanistan kom hit år 2015 menar jag förstås att en jävla massa från Afghanistan kom hit det året. Inte att vi tog emot 20 miljoner invånare. Du å andra sidan yrade om att vi bara tog emot 20 tusen, när det egentliga antalet invandrare var 160 tusen. Du blundar också för det faktum att invånarantalet har ökat ordentligt ordentligt senaste 20 åren och demografin kraftigt har förändrats. Det senare kommenterar du inte, men du borde ju rimligen fatta att man inte kan jämföra döda 80-90 åringar för 20 år sedan, med döda 20-30 åringar 20 år senare, men det är ju faktiskt vad du gör när du säger att den procentuella dödligheten inte var högre för 20 år sedan än vad den var år 2020. Ingen utom du gör sådana jämförelser. Visst, nu hittar du väl någon annan aspi som gör samma sak, men det skiter jag. Kolla med SCB och Socialstyrelsen istället.
Citera
2021-11-03, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men Folkhälsomyndigheten har ju gett klartecken för en tredje dos, dessutom, nu, till, hela, den vuxna befolkningen! Så det är upp till regionerna. Men t.o.m Region Uppsala verkar "såsa" med den tredje dosen och istället prioritera vaccinering av barn mellan 12 och 15 år, den grupp som borde ha lägst prioritet!

Jag tror dock att hybridimmuniteten hos en relativt stor andel av svenskarna kommer att göra att vi klarar oss bättre än resten av Västeuropa. Men man vet aldrig med Delta-varianten. Det är inte ens december och högsäsong ännu.....😟

Jag tror visserligen att det är mycket bra att vaccinera även 12-15 åringar, då de bidrar till smittspridningen. Dessutom vet man aldrig vilka långtidssymtom denna sjukdom kan ge. Borde vara möjligt att BÅDE vaccinera 12-15 åringar OCH storskaligt satsa på att ge alla som närmare sig 6 månadersstrecket för andra dosen, en tredje påfyllnadsdos. Sverige är ju trots allt inget u-land, även om det verkar så ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in