2021-11-02, 14:23
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Vad har hacking och spioneri med att köpa en bil, specifikt volvo? Att de lyssnar på när man lyssnar på radio? Eller stänger av bilen för kul skull e.t.c, nä jag tror inte det.
När du sätter dig i bilen och ansluter din smartphone skulle onda kineser kunna hacka din epost etc. via satellitnavigeringen....

Jag köpte inga Volvoaktier.
Senast redigerad av Franz.Biberkopf 2021-11-02 kl. 14:24. Anledning: tilläg
Citera
2021-11-02, 14:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volvos teknik är vad Polestar byggt sin elbil på, Volvo i övrigt är mitt inne i ett modellprogram som togs fram när diesel och bensin samt hybrid var i fokus. I takt med att Volvos modeller ersätts så blir det elbilar för hela slanten, precis som för Mercedes och en rad andra tillverkare.
Hur smart det är att överge förbränningsmotorn kan man diskutera, men nu styrs hela industrin åt det hållet.
Volvo är näppeligen något undantag.
Volvos värdering är knappast speciellt hög sett till siffrorna, det som ställa till det är majoritetsägaren. Men Volvo har Geely att tacka för sin position idag, med Ford var man påväg i diket.

Jag tror inte på detta. Skulle tro att vi ligger under teckningskurs i Januari 2022.
Vändningen kommer om 2-3 årsmodeller då Volvo kan vara ikapp teknologiskt dvs 2024-2025.
Långsiktigt kan detta vara en fin aktie men närmsta åren lär den vara tråkig som att se färg torka.
Jag ser inte majoritetsägaren som ett problem, dom vill tjäna pengar precis som som andra aktieägarna.
Citera
2021-11-02, 15:44
Medlem
Volvo Cars marknadsvärde är just nu ca 180 miljarder sek och P/E talet ca 23. P/E är ett mått på hur många år det med senaste årsresultatet som grund räcker att få ihop till nuvarande marknadsvärde. Som kuriosa kan nämnas att Tesla värderas till ca 10.000 miljarder sek (ca 55 ggr mera än Volvo Cars) med ett P/E tal på hisnande ca 390. Dvs det skulle räcka 390 år med senaste resultat att nå upp till marknadsvärdet!
Citera
2021-11-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
När du sätter dig i bilen och ansluter din smartphone skulle onda kineser kunna hacka din epost etc. via satellitnavigeringen....

Jag köpte inga Volvoaktier.
sluta sup mitt i veckan.
Eftersom kommunikationen till din epost tjänst etc är krypterad samt att man bör köra 2fa authentisiering så kan inte nån jäkla Kines hacka dig bara för du kör i en bil som har kinesiska ägare.
Citera
2021-11-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
sluta sup mitt i veckan.
Eftersom kommunikationen till din epost tjänst etc är krypterad samt att man bör köra 2fa authentisiering så kan inte nån jäkla Kines hacka dig bara för du kör i en bil som har kinesiska ägare.

Kan dom sprida ut ett virus som smittar och påverkar miljarder människor, både ekonomiskt och sjukligt så…….
Citera
2021-11-02, 16:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror inte på detta. Skulle tro att vi ligger under teckningskurs i Januari 2022.
Vändningen kommer om 2-3 årsmodeller då Volvo kan vara ikapp teknologiskt dvs 2024-2025.
Långsiktigt kan detta vara en fin aktie men närmsta åren lär den vara tråkig som att se färg torka.
Jag ser inte majoritetsägaren som ett problem, dom vill tjäna pengar precis som som andra aktieägarna.
Kommer Volvo Cars in på OMX30 och även lämnar utdelningar framöver så kommer fonder köpa in sig.
Har svårt att se att kursen inte kommer att stiga framöver givet inget radikalt sker teknologiskt eller finansiellt.
Citera
2021-11-02, 17:18
Medlem
Wuzzuppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
57,46 kr nu. Ner 5,13% idag.

Tur att man sålde i måndags innan de börja gå ner
Citera
2021-11-02, 17:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Off Topic,
Om jag vet att det att en buss i snitt kommer till en hållplats vart 10 minut i snitt sista 365 dagarna, och det inte är något konstigt kallt väder som kan orsaka blixthalka utan vanlig dag och jag inte fått några sms från kollegor eller kamrater om att det är "knökat" på fordon i kollektivtrafiken så kan jag göra antagandet att det är hög sannolikhet att bussen jag står och väntar på bör komma inom 10 minuter - tiden jag redan stått där.

Då har jag genom flera parametrar: info om tidigare data ( 10 min i snitt, vädret har ingen konkret påverkan på väglag, ingen info från kamrater eller info från kollegor, gjort ett antagande.

Om jag har med mig en släkting som inte vet ett piss om all min kunskap så kan den personen bara komma med gissningar som inte baseras på någonting.

i snitt så kommer mina så kallade "gissningar" vara som det faktiskt blir, om inte hade jag inte haft mitt jobb och lön. Sedan så är det såklart att när jag står och berättar om eventuellt utfall så är det fortsatt så att okända parametrat som "covid in your face" är svåra att förutspå. Hence: Ceteris paribus

Att du skriver " prognosavvikelese låter som att du har ett slags inre agg mot analytiker folk, likt många andra,
Om jag har lagt in data för hur mycket bagaren X köpt mjöl för sista året och jag vet att det behövs Y antall kilo mjöl för att baka XX antall bröd och de får intäkter på XXXkr per mjöl så kan jag kombinera detta med deras kostnader de haft sista åren som varit i linje med ökade produktionen mjöl. Nu har jag ett väldigt bra estimat på hur mycket de kommer sälja bröd för nästa kvartal.

Tar jag sedan in data för hur priset för mjöl gått upp och ned sista 50 åren så kan jag ha ett bra estimat på prisintervall deras kostnader kan variera mellan och helvete vad data man har nu va.

sedan kan man göra så på alla kostnadskomponenter i deras produktion och jesus vad mycket vi vet nu.

sedan så kan man göra det ännu roligare och se på konkurrenter. väldigt kul då alla företagen inte ens rapporterar samtidigt. och man kan ta in data för hur mycket de olika bagarna i snitt skiljer sig åt från varandra.

Plötsligt så kommer jag kunna göra en superduper gissning på hur det går för Bagaren X.

och på något sätt så kan man tänka att all detta jobb leder till att jag kan göra bättre gissningar än Svensson som skriver "60k" i ett forum.
Vill du kalla mina grundliga antaganden som är ren data + statistiska verktyg för "gissningar" fine, so be it. men det är inte gissningar, det är estimat. men kalla dem gärna gissningar, inte du som betalar mig lön för att jag gör det så bra som jag gör det.

sorry för wall of text, låter säker som att jag blev kränkt men vad gör det, du kanske har fått lite mera insikt i vad en del av analytiker kåren gör där ute. Sedan finns det väldigt mycket media som väljer att plocka fel data när de gör rubriker, de gör det oftare än vad de väljer rätt IMO. Företags marginaler är exempelvis mycket mera intressantare än intäkter/antal ordrar.

"vi" använder statistiska metoder för att räkna ut sannolikheter för att saker skall hända, de är vetenskapliga.
Så dum är du inte att du inte förstår det.
Allt jag har med i en excelmodell kan backtrackas till datan jag lagt in och metoden till rena statistiska metoder.

Aldrig sett en så korkad människa som dig tror jag. Jag har aldrig stött på någon som jobbar i finansbranschen som ens gått introduktionskurserna till matematik på universitetnivå. Att läsa grundläggande statistik inom ekonomi när man inte ens läst envariabelanalys är totalt meningslöst men du får gärna låtsas som att det man gör inom ekonomi och finans är "avancerad matematik". Att hamra in siffror i en dcf är inte direkt krånglig matematik hur mycket du än låtsas som det.
Citera
2021-11-02, 17:47
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
sluta sup mitt i veckan.

Det är lång ifrån alla som kör 2fa, folk är aningslösa.
Just wait and see ;-)
Citera
2021-11-02, 18:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Aktien stängd lite under 10% över teckningskursen idag.

Grattis till er som lyckades sälja på eller nära toppen!
Citera
2021-11-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Aktien stängd lite under 10% över teckningskursen idag.

Grattis till er som lyckades sälja på eller nära toppen!

Kursen kommer att gå ner till 51, finna stöd där någonstans. Och så ligga och puttra mellan 50-54, länge lääänge.
Citera
2021-11-02, 18:38
Medlem
Kommer pendla upp&ner. Gissar på att det ”stabila priset” kommer vara runt 45-50kr (för den här perioden). Hamnar den under 45 köper jag stort.

Edit: Rapport om 28 dagar enligt Avanza. Tror ni det blir en stark rapport?
Senast redigerad av Plingare 2021-11-02 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in