2021-11-02, 09:36
Medlem
Folk tittar 3 handelsdagar framåt, inte undra på att Svensson på 40 bast har en medianportfölj på typ 42000kr på börsen. Hade ni slutat skoja runt och få panik när ett fint välskött bolag som tjänar pengar går ner med 9% efter stt ha gått upp med 23%, då kommer ni aldrig bli rika.

Tillbaka till era Oncopeptides, Norwegian och SAS-aktier nu lol
Senast redigerad av Autodidis 2021-11-02 kl. 09:39.
Citera
2021-11-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du som tydligen vet:
Hur kommer OMX30 utvecklas till 1 februari från idag? Kan du pricka det +-1% så bugar och bockar jag och gör avbön.

Och kan du +--1% säga var Boliden och Fingerprint Cards står 1 februari så är det en bonus.

Verkligheten är att du kommer bomma alla dina tre analyser som jag ber dig om ovan.

-Hur känns det?

Ja för det var ju det jag skrev? eller ?
Gör att veta hur hela världsekonomin går relativt att estimera hur mycket ett bageri kommer att ha i inntäckter är ju exakt samma sak?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Oh jisses, jag skulle också bli salig för sådan information.

Tror inte någon av er två tog in det jag skrev. Finns ingen rimlig person som påstår sig "sia" framtiden.

lycka till båda två med era framtida investeringar : )

Med en cirkus 99% sannolikhet kommer ni inte slå marknaden någonsin Det kan jag säga säkert kram <3
Citera
2021-11-02, 09:47
Medlem
Ograsts avatar
VC kommer ju garanterat bli inlyft i OMX30 och andra index, därigenom borde det onekligen tillkomma olika former av passiva flöden i form av fonder etc.
Citera
2021-11-02, 10:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Ja för det var ju det jag skrev? eller ?
Gör att veta hur hela världsekonomin går relativt att estimera hur mycket ett bageri kommer att ha i inntäckter är ju exakt samma sak?

Tror inte någon av er två tog in det jag skrev. Finns ingen rimlig person som påstår sig "sia" framtiden.

lycka till båda två med era framtida investeringar : )

Med en cirkus 99% sannolikhet kommer ni inte slå marknaden någonsin Det kan jag säga säkert kram <3

Proffsen har så hög fail rate på sina prognoser att de rent faktiskt är att likna med rena gissningar.

Det är dörför du inte kan / vågar ge någon prognos för mina tre enkla frågor, du skulle helt enkelt bomma alla tre.
Citera
2021-11-02, 10:00
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
VC kommer ju garanterat bli inlyft i OMX30 och andra index, därigenom borde det onekligen tillkomma olika former av passiva flöden i form av fonder etc.
ja, det är ju ganska troligt att de hamnar där så småningom. De kan ju ersätta Autoliv tex.
Citera
2021-11-02, 10:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ja.

Om du vidare tycker elektrifiering av fordon är en dum ide bör du vara ännu mer negativt inställd. Då har Volvo Cars extremt liten chans att lyckas med sin dumma ide.
Storskalig vind och solkraft är fullständigt sinnessjuka idéer sett till kostnad och effektivitet och ändå vräks det in enorma subventioner i eländet.
Samma lika med elbilar, men nu röstar folk för skiten så hamnar man där.
Volvo tillskillnad från Tesla har varit ett stabil och lönsamt bolag länge.
Sett till resultat och balansräkningen så är Volvo inte någon dum investering, det är majoritetsägaren som gör aktien svajig.
Citera
2021-11-02, 10:21
Medlem
Finns i Dagens Industri en lista över de som köpt mest/äger mest.
Lite löjliga siffror ibland som t ex att någon har 1326 aktier. Men
är det så det blir vid tilldelningar, där man inte kan köpa som man
vill ?
Citera
2021-11-02, 10:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Det har jag heller inte sagt, snarare tvärt om. Men du hävdar att du kan det. Men du kan inte visa något som visar att du har rätt. Det blir bara fånigt.
Citera
2021-11-02, 10:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Finns i Dagens Industri en lista över de som köpt mest/äger mest.
Lite löjliga siffror ibland som t ex att någon har 1326 aktier. Men
är det så det blir vid tilldelningar, där man inte kan köpa som man
vill ?
Vad menar du? Kan du länka?
Citera
2021-11-02, 11:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Min analys var rätt, det stora raset i Volvo har börjat

Det lönar sig att ta rygg på rutinerade investorer som mig själv.

Jag spår bara 2% ned idag men ett ras på 9% imorgon

Skulle tro att raset beror på att många småsparare säljer i "panik" då de sett att den rasar ner mot introduktionspriset efter att ha varit uppe 25%. Tar man ett titt på handeln på Avanza så är det så gott som enbart mycket små poster som det handlas med.. typ 1-10 aktier.

Typisk småsparare mentalitet där man försöker "radda" en liten vinst till varje pris och ger upp och säljer.

Finns läge för de som tror på en framtida utveckling att köpa in en mängd småposter till lågt pris nu.
Citera
2021-11-02, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Off Topic,
Om jag vet att det att en buss i snitt kommer till en hållplats vart 10 minut i snitt sista 365 dagarna, och det inte är något konstigt kallt väder som kan orsaka blixthalka utan vanlig dag och jag inte fått några sms från kollegor eller kamrater om att det är "knökat" på fordon i kollektivtrafiken så kan jag göra antagandet att det är hög sannolikhet att bussen jag står och väntar på bör komma inom 10 minuter - tiden jag redan stått där.

Då har jag genom flera parametrar: info om tidigare data ( 10 min i snitt, vädret har ingen konkret påverkan på väglag, ingen info från kamrater eller info från kollegor, gjort ett antagande.

Om jag har med mig en släkting som inte vet ett piss om all min kunskap så kan den personen bara komma med gissningar som inte baseras på någonting.

i snitt så kommer mina så kallade "gissningar" vara som det faktiskt blir, om inte hade jag inte haft mitt jobb och lön. Sedan så är det såklart att när jag står och berättar om eventuellt utfall så är det fortsatt så att okända parametrat som "covid in your face" är svåra att förutspå. Hence: Ceteris paribus

Att du skriver " prognosavvikelese låter som att du har ett slags inre agg mot analytiker folk, likt många andra,
Om jag har lagt in data för hur mycket bagaren X köpt mjöl för sista året och jag vet att det behövs Y antall kilo mjöl för att baka XX antall bröd och de får intäkter på XXXkr per mjöl så kan jag kombinera detta med deras kostnader de haft sista åren som varit i linje med ökade produktionen mjöl. Nu har jag ett väldigt bra estimat på hur mycket de kommer sälja bröd för nästa kvartal.

Tar jag sedan in data för hur priset för mjöl gått upp och ned sista 50 åren så kan jag ha ett bra estimat på prisintervall deras kostnader kan variera mellan och helvete vad data man har nu va.

sedan kan man göra så på alla kostnadskomponenter i deras produktion och jesus vad mycket vi vet nu.

sedan så kan man göra det ännu roligare och se på konkurrenter. väldigt kul då alla företagen inte ens rapporterar samtidigt. och man kan ta in data för hur mycket de olika bagarna i snitt skiljer sig åt från varandra.

Plötsligt så kommer jag kunna göra en superduper gissning på hur det går för Bagaren X.

och på något sätt så kan man tänka att all detta jobb leder till att jag kan göra bättre gissningar än Svensson som skriver "60k" i ett forum.
Vill du kalla mina grundliga antaganden som är ren data + statistiska verktyg för "gissningar" fine, so be it. men det är inte gissningar, det är estimat. men kalla dem gärna gissningar, inte du som betalar mig lön för att jag gör det så bra som jag gör det.

sorry för wall of text, låter säker som att jag blev kränkt men vad gör det, du kanske har fått lite mera insikt i vad en del av analytiker kåren gör där ute. Sedan finns det väldigt mycket media som väljer att plocka fel data när de gör rubriker, de gör det oftare än vad de väljer rätt IMO. Företags marginaler är exempelvis mycket mera intressantare än intäkter/antal ordrar.

"vi" använder statistiska metoder för att räkna ut sannolikheter för att saker skall hända, de är vetenskapliga.
Så dum är du inte att du inte förstår det.
Allt jag har med i en excelmodell kan backtrackas till datan jag lagt in och metoden till rena statistiska metoder.

Ok! Jag kanske inte ska kalla dina prognoser för gissningar men det är ganska vanligt att proffsens prognoser inte infrias.

Ett exempel är riktkurser, det är slående hur stora skillnader det är mellan storbankernas riktkurser för samma aktie.

Eller ränteprogniser, storbankernas ränteanalytiker trodde en genomsnittlig bolåneränta skulle vara runt 4-5% idag när du frågade dem för några år sedan.
Citera
2021-11-02, 13:27
Medlem
Bajjamannen87s avatar
57,46 kr nu. Ner 5,13% idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in