Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag skulle önska att troende kunde presentera en objektiv anledning till att det de tror på är just sanning eller erkänna att man tror på ett abstrakt och icke-objektivt sätt.
Tja, eftersom du verkar ha detta kravet på Bibeltroende så bör du ju ha det på det du själv anser vara sant. Presentera en objektiv anledning till att det du tror på är sanning, så kanske vi kan börja därifrån.
Själv har jag inga problem med att det handlar om att veta vad jag tror på och varför.
Att tro på att det är objektivt sant att allt vi ser tillkommit genom processer i naturen sådana de verkar idag, är lika (som du kallar det) abstrakt och icke-objektivt som att tro att Bibeln är sann.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Vad föreslår du som alternativ? Vad för andra metoder och evidensundersökande sätt kan du presentera?
För att bara ett sätt är evidensbaserat. Demonstrera en annan metod för att skilja mellan fantasi och verklighet. Alla "alternativa förklaringar" är baserade på önsketänkande, inte evidens. Så vitt jag vet.
Att metodiskt alltid endast acceptera svar till observation i termer av naturlig förklaring, ger ju inte att det är objektivt bevisat att den verkliga förklaringen till observationen är tillkomst genom de idag verkande omständigheter som förutsätts enligt den "naturliga" förklaringen extrapolerat bakåt hur världen ser ut idag.
Tex. Ifall Noas flod verkligen skedde, innebär det att jorden kan ha sett annorlunda ut innan floden. Och att jorden genomgått en kort period av extremt omvälvande händelser.
Men en sådan händelse accepteras inte som naturlig förklaring enligt idag verkande processer. (Naturligtvis)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ingenting som håller vatten (höhö) vad jag vet.
Global översvämning och gradvis utveckling är inte ömsesidigt uteslutande, så jag förstår inte riktigt varför du återkommer till det.
Förmodligen för att så gott som alla geologer, förutom de med en tydlig bias, förespråkar det och har evidens för det. Dock är jag ju ingen geolog.
Kanske om det fanns evidens för att SAMMA katastrof skett överallt? Speciellt om det handlade om ett globalt saltlager eller liknande? Uppenbarligen saknas det evidens.
Så de geologer som utgår från att alla geologiska processer skett utan inverkan av en världsvid översvämning har ingen tydlig bias i fråga om bedömning av Bibelns sanningshalt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Det handlar inte om vad jag kan eller inte kan. Det handlar om att demonstrera sitt eget påstående.
Du menar att du inte förstår hur det skulle gå till, -om inte övernaturlig händelse-?
Det handlar inte om att åberopa övernaturlig händelse, utan vilka processer som verkligen påverkat jorden i det förflutna.
Detta brukar vara en källa till missförstånd, så den punkten är viktig att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Du började tyvärr med det i ditt första inlägg.
Var vände jag på bevisbördan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
"Mycket väl kan vara sann" är inte samma sak som sann.
Presentera gärna dessa goda anledningar om du känner dig manad. Notera dock att bara för att historisk händelse X eller stad Y som beskrivs i Bibeln kan styrkas med historieforskning så innebär det inte att det betyder att allt i Bibeln är sanning. Dessutom skulle det vara helt fantastiskt om en enda troende kunde styrka att Bibeln de facto har något som helst med Gud att göra.
Förmodligen meningslöst att inleda en djupare diskussion i ämnet innan du förstår mitt ovanstående svar.
Men det är ju så att det räcker med att Bibelns berättelser KAN vara sanna utifrån logisk deduktion och operationell kunskap om hur naturliga processer fungerar givna vissa scenarier, för att man kan se sig ha en god anledning att tro att Bibeln är sann.