Citat:
Om man tror för att man vill tro är det fritt fram. Om man däremot vill påstå att det man tror är objektiv sanning så har man en hel del att bevisa. En bra utgångspunkt är om man anser Bibeln bokstavligen vara Guds ord och varför man gör det.
Citat:
Exakt. Men först måste man ha något att utreda men när troende ska lyfta sin bevisbörda kommer vi ingenstans.
Det blir mer intressant om någon hävdar något där man på ett enkelt sätt kan avgöra att det är felaktigt.
Citat:
Det du missar är att du vänder på bevisbördan. Det är den som säger att floden hände som har bördan.
Ex. Någon hävdar att Bibeln inte kan vara sann eftersom den beskriver Noas flod, som "ju" är motbevisad.
Att den är "motbevisad" genom att inte passa in i ett sätt att tolka alla observationer som bara accepterar förklaringar som utesluter sagda skrift - vilket ju gör att man INTE KAN hävda motbevisning med högre logik än "men jag tror ju inte att det är så" låtsas man inte om.
Att den är "motbevisad" genom att inte passa in i ett sätt att tolka alla observationer som bara accepterar förklaringar som utesluter sagda skrift - vilket ju gör att man INTE KAN hävda motbevisning med högre logik än "men jag tror ju inte att det är så" låtsas man inte om.
Citat:
Det kan absolut avfärdas med nä, det gör det inte. Tills du presenterat varför och hur det direkt motbevisar evolutionsteorins eoner av tid.
Skulle jag däremot hävda att ex förekomsten av "paraconformities" direkt motbevisar evolutionsteorins eoner av tid. Är det faktiskt ingen som kan säga att, "nä det gör de inte" med bevarat logiskt resonemang.
Citat:
Jag ser det mer som greppanden efter halmstrån i en oändligt mer komplex debatt.
Det borde ses som en styrka i denna debatt, om förekomsten av "paraconformities" nästan kan förväntas om Bibelns berättelse om en världsbild översvämning är sann.
Uppfyll istället bevisbördan för en global översvämning.
Citat:
Försök att vända på bevisbördan anser jag inte vara bra resonemang.
Får se hur du tacklar den sortens resonemang.
För att återgå till åsikten att Bibeln är faktuell och påstås vara Guds ord, så anser jag att man endast kan försvara det om man har en anledning att tro det. Något som övertygat en att så är fallet. Det är vad frågeställningen riktar sig mot.