2021-11-01, 22:32
Medlem
Internetkrigares avatar
Århundradets krasch är på g. Alla sitter på lån, ingen betalar tillbaks ett skit då pengar är gratis. Räntehöjningar kommer spränga ALLT.
Citera
2021-11-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Att kraschen ska närma sig har jag hört i åtminstone 5 års tid. Tur som är har jag legat inne med aktier och inte i någon värdelös räntefond eller noll ränte konto på banken. Men även jag blir ju sakta nedbruten av alla negativa skriverier, även om jag nu har lärt mig att parera det med att köpa mer aktier.

Jag har hört det i snart 12 år.... Men nog fanken kommer den komma.
Citera
2021-11-02, 10:00
Medlem
Det intressanta är väl inte om eller när kraschen kommer, utan hur man ska hantera den på bästa sätt.
Hur hedgar ni, hur tänker ni kring börsen, pengar på sparkonto etc?
Citera
2021-11-02, 10:37
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Det intressanta är väl inte om eller när kraschen kommer, utan hur man ska hantera den på bästa sätt.

Om de rent hypotetiskt skulle bli en ordentlig krasch så kan du skatta dej lycklig om du sitter på krypto. Så är man övertygad om att "Krasch närmar sej" så har man århundradets chans att bli rik på bitcoin eller va nu tror på inom crypto.

Jag tror att börsen planar ut. Och att de kan surt de närmsta de närmsta halvåret eller mer. Således skulle jag inte gå in nu om jag inte hade kapital i aktier (vilket jag av en lycklig tillfällighet inte har) men vet inte om jag skulle sälja. De finns alltid ett motstånd att göra sej av med aktier i strategiska syften.
Citera
2021-11-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet

Guld och silver.
Citera
2021-11-02, 13:39
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Guld och silver.

Menar du riktig guld och silver. Miningaktier faller som allt annat.
Citera
2021-11-02, 22:06
Medlem
smoerreboms avatar
Peter Grandich, ny video på tuben, cashar allt uran för att tjacka mer Arizona och American Pacific, 75 procent cash, han ser faktiskt skraj ut på videon också

Lite ovanlig allokering faktiskt
Citera
2021-11-03, 15:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Hela väst kommer total kollapsa om 10-20 år själva på eget bevåg när skuld bubblan spricker där.

Kina satsar på framtiden, är orsaken deras stora investeringar i Afrika och Asien för bygga infrastruktur och tillväxt där. Just där framtida tillväxt finns där och handel kommer bli.

Det Kina investerar i väst är endast komma över teknik och patent.

Så nej Kina har inget intresse kollapsa sin ekonomi.

Ja, för i Kina finns ingen skuldbubbla menar du?
Citera
2021-11-03, 15:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Peter Grandich, ny video på tuben, cashar allt uran för att tjacka mer Arizona och American Pacific, 75 procent cash, han ser faktiskt skraj ut på videon också

Lite ovanlig allokering faktiskt
Nog ingen dum idé att ackumulera lite cash. Jag tror inte att han är skraj egentligen, han vill väl bara ta hem profit då han har fler hundra procent gains och har nog betydligt med deg än oss här. Det är betydligt mer kaos i USA än här med tomma hyllor och ingen som pallar jobba så jag är kanske hemmablind.

Dock snappar jag upp ett par intressanta detaljer:
Ska vara 75% cash innan årets slut.
"Agressively looking at several gold and silver and even copper related plays that are already depressed hoping that tax law selling will depress them another ten or twenty percent more and i would step up to buy them"
"And i want to possibly double my arizona metals position"

Precis som Rick Rule sugen på ädelmetaller som är på rea nu. Arizona metals får vi kolla upp.
Citera
2021-11-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, för i Kina finns ingen skuldbubbla menar du?

Stora skillnaden väst inte haft en äkta tillväxt på upp till 20 år endast byggt på stimulanser och utökas skuldsättningen.

Även med typ minusränta lyckas inflation inte öka och problem är när skuldsättningen blivit så hög går det inte längre höja räntan.

Kina har haft extrem stor tillväxt senaste 20 åren och kommer fortfarande kunna växa många år. Kina investerar världen över och köper företag eller bygger infrastruktur i Afrika och Asien som även kommer utöka framtida tillväxt och handel.

Är ingen hemlighet finns stor skuldsättning i Kina, men det genererar faktisk något där.

Enda stora skuldsättning Kina har är i fastigheter vilket är kritisk nivå.
Citera
2021-11-03, 16:24
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Stora skillnaden väst inte haft en äkta tillväxt på upp till 20 år endast byggt på stimulanser och utökas skuldsättningen.

Även med typ minusränta lyckas inflation inte öka och problem är när skuldsättningen blivit så hög går det inte längre höja räntan.

Kina har haft extrem stor tillväxt senaste 20 åren och kommer fortfarande kunna växa många år. Kina investerar världen över och köper företag eller bygger infrastruktur i Afrika och Asien som även kommer utöka framtida tillväxt och handel.

Är ingen hemlighet finns stor skuldsättning i Kina, men det genererar faktisk något där.

Enda stora skuldsättning Kina har är i fastigheter vilket är kritisk nivå.

52% av Kinas BNP utgjordes 2019 av de privata hushållens skulder. Det är knappast bättre nu, men det tycker du alltså inte är något anmärkningsvärt?

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3002521/chinas-middle-class-stress-over-debt-payments-unemployment
Citera
2021-11-03, 19:54
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
52% av Kinas BNP utgjordes 2019 av de privata hushållens skulder. Det är knappast bättre nu, men det tycker du alltså inte är något anmärkningsvärt?

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3002521/chinas-middle-class-stress-over-debt-payments-unemployment
Skulder utgör inte en del av BNP. De *mäts* i förhållande till BNP. De samlade skulderna kan vara 500% av BNP.

Sverige hade exempelvis 2014 total skuldsättning på 293% av BNP:
https://xn--privatln24-75a.se/lander-med-hogst-belaning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in