2021-11-01, 05:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
På min bil måste man lossa vänster framhjul och skärm för att komma åt batteriet.
Dålig idé för mig.

Det var väl en dålig idé att köpa en sån bil. Fanns det inga andra?
Citera
2021-11-01, 10:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var väl en dålig idé att köpa en sån bil. Fanns det inga andra?
Batteriplacering var inte den viktigaste faktorn när jag köpte bil, faktiskt.
Citera
2021-11-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Eller som jag gjorde en gång, skruvade av bromsoken på en 205 GTI och ställde den på en allmän parkering i Gbg under midsommarhelgen.

Det är ju på gränsen till olagligt (det är ju inte bara tjuvarna du utsätter för fara). Man bör ha någon bra förklaring varför man behövde ta bort bromsoken och sedan sätta ihop bilen igen.
Citera
2021-11-01, 20:06
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju på gränsen till olagligt (det är ju inte bara tjuvarna du utsätter för fara). Man bör ha någon bra förklaring varför man behövde ta bort bromsoken och sedan sätta ihop bilen igen.

Jo jag fick höra det senare att om de hade dött eller nån blivit skadad så kunde det varit mitt fel. Men jag gjorde det inte med meningen att de skulle stjäla bilen och köra i diket utan jag mekade med den och fick en tillsägelse att jag var tvungen att flytta den så jag hann inte skruva ihop allt utan smäckte bara på skivorna och hjulen och körde den till närmaste gratisparkering. Utan bromsar.
Citera
2021-11-01, 21:26
Medlem
Citat:
På min bil måste man lossa vänster framhjul och skärm för att komma åt batteriet.
Dålig idé för mig.

Klantig placering och dålig idé av konstruktörerna. Vilken biltillverkare och bilmodell är det?
Citera
2021-11-01, 22:00
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Klantig placering och dålig idé av konstruktörerna. Vilken biltillverkare och bilmodell är det?
Många amerikaner har den där.
Av bilar som sålts i Sverige vet jag att Fiat Freemont (dodge journey) har den placerad där.

I regel säger man att man ska köra någon/några mil efter att motorn nåt driftstemperatur. (varje resa)
Så egentligen allt under 1 mil bör man använda annat färdsätt.
Och om du kört dieselvärmare ska du köra lika länge som den varit på.
Citera
2021-11-01, 22:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Av bilar som sålts i Sverige vet jag att Fiat Freemont (dodge journey) har den placerad där.
Just den, amerikanskt italienare.
Bra på de flesta andra sätt, men inte för batteribyte.
Citera
2021-11-02, 00:03
Medlem
Citat:
Just den, amerikanskt italienare.
Bra på de flesta andra sätt, men inte för batteribyte.

Vilken bil?

Edit: Stryk den fråga. Såg nu svaret innan att det var en amerikansk Fiat. Inte direkt förvånad.
Senast redigerad av mtflash 2021-11-02 kl. 00:06.
Citera
2021-11-02, 00:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz

I regel säger man att man ska köra någon/några mil efter att motorn nåt driftstemperatur. (varje resa)
Så egentligen allt under 1 mil bör man använda annat färdsätt.
Och om du kört dieselvärmare ska du köra lika länge som den varit på.

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vilken bil?

Edit: Stryk den fråga. Såg nu svaret innan att det var en Fiat.
Fast egentligen en Dodge. Vet inte om det är lika illa på dieselversionerna, som ju är mer italienska.

Lite som Audi A2, som inte ens har öppningsbar huv, bara påfylling för spolarvätska. Leave the rest to the pros, liksom.
Citera
2021-11-02, 01:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Jag har för mig att en kallstart tar ström motsvarande nånstans 10 min laddning ?!
Säg att det krävs 200 ampere för att starta motorn. Generatorn ger 10 ampere till batteriet. Så man får köra 20 sekunder för varje sekund som det tar att starta motorn. Om det tar 3 sekunder för startmotorn att starta bilen så krävs (allt annat lika) 60 sekunders körning för att ladda upp batteriet på nytt.
Citera
2021-11-02, 01:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nu ska ordningen vara återställd med batteriet men ett batteri kanske bara klarar 10-20 kallstarter och när ska det laddas ?
Funderat på en solcell till bilen för att ladda batteriet? Det handlar ju bara om underhållsladdning, men så lite som 3-5 watt kan vara tillräckligt för att hela tiden hålla batteriet fullt. Dessa kostar bara några hundralappar.

Vi kan göra ett snabbt överslag: säg att en modern bil drar minst 50 mA vid vila. Det blir 8 Ah per vecka, eller en stor del av batteriets kapacitet. Problemet behöver alltså inte vara småkörning, det finns många yrkesgrupper som kan göra 100 stopp på en dag. Utan att du använder bilen alldeles för sällan.

Ett annat alternativ kan vara en huvudströmbrytare. Kostar några tior att köpa. Sådana har jag monterat på alla mina bilar som används mer sällan just för att de inte ska tömma batterierna om de blir stående någon månad eller två.
Citera
2021-11-02, 01:43
Medlem
Citat:
Det var det jag var rädd för. Det är 1,5 km till gymmet. 1,5 km till affären. Bilen används typ bara för detta flera veckor i rad. Då går det kanske inte att ha bil trots allt längre.

Så tokigt när man kört 80-100 000 mil förr i livet men f n behöver knappt bil. Elibil hade funkat bra dock. får kanske byta till något sådant eller en nyare småbil. Kan tänka mig att en mindre bil, varför inte tex en BMW 1-serie 2022a klarar dessa turer bättre

En liten fundering bara - hur hade du tänkt dig att ladda elbilen när du inte ens kan ladda ett vanligt bilbatteri där du bor?
Sedan är det tydligen så att moderna bilar med en massa elektronik drar en del ström även när man inte kör med dom alls. På Toyota sa en säljare till mig för ett tag sedan att dom laddar sina demobilar varje månad på grund av detta.
Senast redigerad av IvrigeIvar 2021-11-02 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in