2021-10-30, 10:18
Medlem
Kontrollmät spänningen över batteriet när motorn är igång.
Citera
2021-10-30, 10:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Det var det jag var rädd för. Det är 1,5 km till gymmet. 1,5 km till affären. Bilen används typ bara för detta flera veckor i rad. Då går det kanske inte att ha bil trots allt längre.

Så tokigt när man kört 80-100 000 mil förr i livet men f n behöver knappt bil. Elibil hade funkat bra dock. får kanske byta till något sådant eller en nyare småbil. Kan tänka mig att en mindre bil, varför inte tex en BMW 1-serie 2022a klarar dessa turer bättre
Ett friskt batteri borde klara sig bra med din körning.

Men du framstår som idiot... köra 1,5 km till gymmet och 1,5 km till affären.
Gå till affären, och bär hem varorna, så behöver du inte åka till gymmet...
Citera
2021-10-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ett friskt batteri borde klara sig bra med din körning.

Men du framstår som idiot... köra 1,5 km till gymmet och 1,5 km till affären.
Gå till affären, och bär hem varorna, så behöver du inte åka till gymmet...

haha nej jag vill vara på gymmet ett par ggr i veckan. trivs där och vill inte ut och gå så mycket i den kalla fuktiga luften i skåne på vintern. Jag kunde kanske köpa cykel dock men jag vet inte riktigt. Tycker det ser lite halvbra ut med en vuxen man som cyklar till affären och fyller cykelkorg och har kassar på styret. får bli bil till affär också och vecko eller 14 dgr handla.

Utöver detta många kloka svar i tråden.

Verkar finnas ett kunnande som med hästlängder överstiger mina kunskaper om batterier. Jag har alltid kört mycket bil förr och inte tänkt i dessa banor.
2 batteri blir bra ! härligt att det fanns en lösning
Citera
2021-10-30, 14:03
Medlem
CTEK har någon laddare med inbyggt batteri som laddas i lägenheten och sedan kopplas in i bilen vid behov. Tror det går att ladda via cigguttaget. Kanske kan vara ett alternativ till att ha två batterier?
Citera
2021-10-30, 14:31
Medlem
Köp ett batteri av sorten AGM. Gjort för bilar med stopp/start-funktion. Det kommer hålla längre än ett standardbatteri med de körvanor du beskriver. Någon gång då och då måste du ändå köra en längre sträcka så batteriet får ladda upp sig.
Citera
2021-10-30, 17:13
Medlem
Hej jag kör också mycket kort körningar men 2 - 3 gånger i månaden så åker jag på en liten längre sväng på c:a 2- 3 mil och det funkar bra. Har haft samma batteri i 5 år och kör en v70
Citera
2021-10-31, 05:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ett klokt råd som jag ställer mig bakom.

Jag covid-avställde bilen vid nyår. Då tog jag in batteriet så hade två i badrummet.
Det var rena turen att jag gjorde det för någon försökte stjäla bilen men kom inte från parkeringsplatsen. Snopet.

Rattlåset sönderbrutet men bilen är kvar.
Citera
2021-10-31, 05:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
haha nej jag vill vara på gymmet ett par ggr i veckan. trivs där och vill inte ut och gå så mycket i den kalla fuktiga luften i skåne på vintern. Jag kunde kanske köpa cykel dock men jag vet inte riktigt. Tycker det ser lite halvbra ut med en vuxen man som cyklar till affären och fyller cykelkorg och har kassar på styret. får bli bil till affär också och vecko eller 14 dgr handla.

Utöver detta många kloka svar i tråden.

Verkar finnas ett kunnande som med hästlängder överstiger mina kunskaper om batterier. Jag har alltid kört mycket bil förr och inte tänkt i dessa banor.
2 batteri blir bra ! härligt att det fanns en lösning

Hmm, det slog mig en tankeställare. Pling
Hur mycket energi generas på gymmet? Det borde gå att ladda elbilar med.
Citera
2021-10-31, 23:32
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag covid-avställde bilen vid nyår. Då tog jag in batteriet så hade två i badrummet.
Det var rena turen att jag gjorde det för någon försökte stjäla bilen men kom inte från parkeringsplatsen. Snopet.

Rattlåset sönderbrutet men bilen är kvar.

Ett smidigt och enkelt stöldskydd

Jag hade tidigare en bil som drog ut batteriet pga nåt skit som jag inte kunde hitta. Jag köpte då en batteriklämma på biltema med en skruv på som man skruvade lite på så bröts strömmen till batteriet. Det var också ett ganska bra sätt att hindra bilstöld. Eller som jag gjorde en gång, skruvade av bromsoken på en 205 GTI och ställde den på en allmän parkering i Gbg under midsommarhelgen. Givetvis blev den stulen och hittades i ett buskage 200 m från parkeringen. Där skulle man haft en webkamera som filmade stölden, det kunde varit roligt att se tjuvarnas miner när de upptäckte att bilen inte hade några bromsar, lol!
Citera
2021-10-31, 23:45
Medlem
PeterNosters avatar
Råd till TS. Byt kabelskorna till sådana här med snabbkoppling. Om du nu inte redan har det.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/batterikabelsko-med-snabbkoppling-2-st-2000020811
Citera
2021-10-31, 23:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du får helt enkelt skruva lös batteriet då och då och ta in det på laddning.
På min bil måste man lossa vänster framhjul och skärm för att komma åt batteriet.
Dålig idé för mig.
Citera
2021-10-31, 23:53
Medlem
Underhållsladda med en C-tek, Bästa tipset jag fick från en Volvo-mek.

C-tek är smarta, laddar inte för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in