2021-11-01, 19:33
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är säkert elbrist då vindsnurrorna står stilla
Här på orten snurrar dom på som vanligt så det måste bero på annat.
Citera
2021-11-01, 19:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Försöker du visa att du kan ping-kommandot eller varför går du inte bara in på google i webbläsaren och kollar om det fungerar? Vad missar jag?

Med hjälp av ping så kan du kolla om servern i sig är igång (eller routern, brandväggen, switchen eller vad man nu väljer att pinga). För att få en websida från en webserver krävs att flera tjänster på servern är igång, dvs en högre nivå på saker och ting.

Eller för att jämföra med något mindre abstrakt, att titta om din bil står på parkeringsplatsen är att jämföra med ett ping, medan att köra bilen till ICA är en högre nivå, som kräver mycket mer av bilen.
Citera
2021-11-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har inte haft några problem alls. Men så har jag runt 10 alternativ på DNS servers configurerat.. Så ligger en DNS server nere så väljs en annan per automatik.

Jag kör en egen DNS-resolver, som använder root-servrarna. En fördel är att man inte skickar alla frågor till en part som t ex Google eller cloudflare. Nackdelar är väl att det inte går att köra dns över tls eller https mot root-servrarna så frågor och svar skickas i klartext. Sedan kan svarstiden bli lite längre eftersom det är mindre sannolikhet att svaret är cachat om få använder resolvern.
Citera
2021-11-01, 19:49
Avstängd
Vilken jävla hybris, väntar bara på konsperationsteorier nu.
Citera
2021-11-01, 20:04
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Med hjälp av ping så kan du kolla om servern i sig är igång (eller routern, brandväggen, switchen eller vad man nu väljer att pinga). För att få en websida från en webserver krävs att flera tjänster på servern är igång, dvs en högre nivå på saker och ting.

Eller för att jämföra med något mindre abstrakt, att titta om din bil står på parkeringsplatsen är att jämföra med ett ping, medan att köra bilen till ICA är en högre nivå, som kräver mycket mer av bilen.
Absolut, jag är helt med. Men den felsökningen kan man göra utifall google.se ligger nere
Citera
2021-11-01, 20:07
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAKEDJAKE
Det är ingen jäva slump iaf "Orsaken till problemet är i nuläget oklart" Kan garantera att våran säkerhets tjänst vet precis vem som jävlas med oss.Det är liksom deras jobb det är 2021 inte 1999.Kanske om ett fåtal svenskar på ett brutalt vis ger fan i att lägga sig i kinas inre angelägenheter så skulle detta aldrig hänt!https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kinesiska-kritiken-brutal-svensk-inblandning-i-kinas-angelagenheter
Jag kan garantera att vår "säkerhets tjänst" är ganska aningslösa. I det här fallet lutar det mer åt att någon klant vält en läsk, eller grävt av en kabel.
Citera
2021-11-01, 20:16
Medlem
löls avatar
Malmö snurrar på.
klart slut
Citera
2021-11-01, 20:23
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Verkar som halva internet ligger nere igen :/
Läste på Aftonbladet att Swedbank har problem, Ica har problem, Nordea, pressbyrån , VISA

Fasen allt viktigt ligger nere och även internet Banhof

Vad händer? Är detta en ny attack ?

Swedbank funkar bra. Det går bra att betala med VISA.
Allt viktigt ligger inte nere. Till och med mitt internet via Bahnof fungerar.

Ingenting händer. Nej det är inte någon "ny attack".

Herregud.
Citera
2021-11-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Swedbank funkar bra. Det går bra att betala med VISA.
Allt viktigt ligger inte nere. Till och med mitt internet via Bahnof fungerar.

Ingenting händer. Nej det är inte någon "ny attack".

Herregud.

Samma här. Har Bahnhof och allt har fungerat felfritt idag. Beställt höstlovsaktiviteter med betalning genom VISA som fungerande felfritt, etc etc. Dock inte Swedbank som min bank.
Citera
2021-11-01, 20:33
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Samma här. Har Bahnhof och allt har fungerat felfritt idag. Beställt höstlovsaktiviteter med betalning genom VISA som fungerande felfritt, etc etc. Dock inte Swedbank som min bank.
Jag åt en god lunch med kortet, inga problem.

Men vem vet, kan ju även ha varit en META-attack.
Senast redigerad av Flashsmash 2021-11-01 kl. 20:38.
Citera
2021-11-01, 20:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Nån som har nån info om vad som händer just nu?

Kollar man på https://downdetector.com/ så ligger alla större sajter nere, är det nån svettig IT tekniker på AWS som
kommer få byta jobb inom kort?

Urval av sajter som är nere:
reddit.com
cnn.com
bbc.com
twitch.tv
quora.com
vimeo.com
osv...

Solstormar i USA?
Citera
2021-11-01, 20:42
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Solstormar i USA?
Testade att logga in på dina sidor. Inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in