2021-06-12, 11:44
Medlem
xbox live krånglar
Citera
2021-11-01, 09:02
Medlem
Verkar som halva internet ligger nere igen :/
Läste på Aftonbladet att Swedbank har problem, Ica har problem, Nordea, pressbyrån , VISA

Fasen allt viktigt ligger nere och även internet Banhof

Vad händer? Är detta en ny attack ?
Citera
2021-11-01, 09:26
Medlem
flaskborstes avatar
Har inte haft några problem alls. Men så har jag runt 10 alternativ på DNS servers configurerat.. Så ligger en DNS server nere så väljs en annan per automatik. Ofta då "Internet ligger nere" så är det bara att de DNS servrar som folks ISP använder krånglar. Många DNS servers är utsatta för attacker och ganska så populära att ge sig på. Googles hantarar ex. tusentals attacker dagligen (8.8.8.8) läste jag i någon nätsida men google har förmodligen bättre skydd än en del andra mindre DNS servers.

Många Svenska ISP's har egna DNS servrar för att filtrera bort sidor som de inte vill att deras kunder skall kunna hitta. Så många väljer fria ocensurerade DNS servers och det finns snabba sådana som sällan ligger nere och som INTE censurerar sökresultaten.

Prova några andra DNS servrar om du har problem med nätet.

Gjorde en "speed test" via "https://www.speedtest.net" och fick ANINGEN lägre hastighet nu idag.
Jag brukar ligga på 75-78Mb via mobil uppkoppling (bor ensligt på landet) och fick bara 69Mb i snitt.. Inget som stör direkt men inte lika snabbt som vanligt.
Senast redigerad av flaskborste 2021-11-01 kl. 09:30.
Citera
2021-11-01, 09:37
Medlem
BAKEDJAKEs avatar
Det är ingen jäva slump iaf "Orsaken till problemet är i nuläget oklart" Kan garantera att våran säkerhets tjänst vet precis vem som jävlas med oss.Det är liksom deras jobb det är 2021 inte 1999.Kanske om ett fåtal svenskar på ett brutalt vis ger fan i att lägga sig i kinas inre angelägenheter så skulle detta aldrig hänt!https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kinesiska-kritiken-brutal-svensk-inblandning-i-kinas-angelagenheter
Senast redigerad av BAKEDJAKE 2021-11-01 kl. 09:41.
Citera
2021-11-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAKEDJAKE
Det är liksom deras jobb det är 2021 inte 1999.

Precis som det är någon större skillnad i kunnande och teknik mellan de åren.

Det är komik på hög nivå när folk skriver "det är ju 2021" - precis som om det är någon anledning till att allt ska fungera.

Det är snarare så att vi hade betydligt bättre resurser och förutsättningar för 20 år sedan är vi har idag.
Citera
2021-11-01, 10:49
Medlem
AlexGamerAMDs avatar
sitter på snabbtåget SJ, det påverkar också att det går inte köpa mat/dryck i bistron för betala med bankkort.
Citera
2021-11-01, 11:01
Medlem
Enterprises avatar
Swedbank IT-tjänster är helt nere, både Internetbank och Mobilbank.

Edit: Internetbanken fungerar nu igen hos Swedbank.
Senast redigerad av Enterprise 2021-11-01 kl. 11:07.
Citera
2021-11-01, 11:03
Medlem
Enterprises avatar
Inget problem för mig med Ping till Google
Citera
2021-11-01, 17:53
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Inget problem för mig med Ping till Google

Försöker du visa att du kan ping-kommandot eller varför går du inte bara in på google i webbläsaren och kollar om det fungerar? Vad missar jag?
Citera
2021-11-01, 18:25
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Försöker du visa att du kan ping-kommandot eller varför går du inte bara in på google i webbläsaren och kollar om det fungerar? Vad missar jag?

Skulle ev. kunna bero på "old school" kommando som fastnat i ryggraden.
Citera
2021-11-01, 18:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Verkar som halva internet ligger nere igen :/
Läste på Aftonbladet att Swedbank har problem, Ica har problem, Nordea, pressbyrån , VISA

Fasen allt viktigt ligger nere och även internet Banhof

Vad händer? Är detta en ny attack ?

Det är säkert elbrist då vindsnurrorna står stilla
Citera
2021-11-01, 18:51
Medlem
spermaoffrets avatar
Tjänsterna verkar vara tillbaka nu!Hade problem i förmiddags!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in