2021-11-01, 12:32
Medlem
Hegamons avatar
Om hotellen skulle haft det som standard då skulle branschen förlorat på sikt. Alla skulle vant sig vid att bara traska i på ett hotell och få rummet extremt billigt.

Det som går göra är att använda tjänsten hotels.com/boking.com dessa sajter har ofta specialerbjudanden som hotellet inte ens känner till. Jag var i Warszawa och bokade via hotels.com. Fick för 300 kr natten. Inne på hotellet som var en hotellkedja skulle de ha 2800 kr dygnet. Då fick jag visa fram bokningskoden från hotels.com och så justerade hotellet ner priset. Eftersom priset i appen gällde före hotellets pris, enligt avtal.

Flygen har minskat på sina sista minuten resor och det vet jag ej vad det beror på.
Citera
2021-11-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Kommit o tänka på en sak det där med hotell. När man tänker efter så är det ganska dyrt för en natt kan det röra sig om minst 900 kr per natt. Incheckning är oftast efter 16 och utcheckning är 10 på morgonen. Men många rum står ändå tomma på många hotell. Är det inte bättre och lönsammare för dessa hotell att sälja rummet för halva priset i sista minuten? Typ om rummet inte har någon bokning efter kl 22 på natten så ska priset sänkas till halva priset än att låta rummet stå tomt.

Man har idag det här systemet på tåg och flygstolar. Varför har man inte det på hotell?

Incheckning efter 15, utcheck efter 11, oftast 12 och frågar du så får du väldigt ofta checka ut ännu senare, beroende på när nästa gäst kommer.

Priserna går ju ner om de, ser att de har ett fåtal outhyrda rum kvar på kvällen.

Med tanke på pandemin så är ju många hotell fulla just nu, när de släppte restriktionerna.
Citera
2021-11-01, 12:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är väl nästan tvärtom, att en "Walk in"-kund anses som "säker" (orkar inte gå någon annanstans) och får betala dyrt, medan däremot en Hotels/Booking.com-kund ges bästa pris eftersom det är hård konkurrens.

Det är så i USA i alla fall, tror man resonerar som så att det är bättre att ha rummet uthyrt, trots en lägre intäkt än att det ska stå tomt med noll intäkt. Risken är annars att kunden just går någon annanstans, sannolikheten att kunden inte återkommer är ju också större om man tar fullt pris trots att halva dagen gått. Jag skulle inte återvända till ett sådant hotell.
Citera
2021-11-01, 12:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är så i USA i alla fall, tror man resonerar som så att det är bättre att ha rummet uthyrt, trots en lägre intäkt än att det ska stå tomt med noll intäkt. Risken är annars att kunden just går någon annanstans, sannolikheten att kunden inte återkommer är ju också större om man tar fullt pris trots att halva dagen gått. Jag skulle inte återvända till ett sådant hotell.
Jag skulle tro att på ett litet familjeägt hotell så har man möjlighet att pruta "walk in" också i Europa, men då krävs att man försöker, det är inget som de självmant kommer ta upp. På de stora kedjorna är det nog för byråkratiskt för att ens möjliggöra förhandling.
Citera
2021-11-01, 12:45
Medlem
Det är en kombination av kostnaden för städning och att få personal på plats för att utföra städningen som gör att hotellen inte säljer ut rum i sista minuten till betydligt lägre priser.

Hur skulle det fungera om alla gör en rush i sista minuten? Hotellen skulle ha ständiga problem att planera rumstädningen och även frukost och annat praktiskt.

Vi ser det överallt att företagen är inte så förtjusta i sista-minuten-rabatter utan i vissa fall så straffar man istället kunden som bokar sent. Typexempel på det är SJ.
Citera
2021-11-01, 12:47
Medlem
miikoss avatar
För 20-10 år sedan så flög jag mycket med Standby-biljetter.

De var väldigt billiga, men då blev man incheckad först efter att boardningen stängt. De som ville köpa de sista dyra biljetterna hade förtur och man fick endast gå på planet om det fanns platser över.

Fredagar och måndagar var oftast ingen ide, men onsdagar var planet endast halvfullt.

Så kan kan ju säga att man kunde åka billigt i sista minuten, men det var riskabelt, ofta fick man vänta på nästa avgång. Inte att jämföra med sista minuten, utan egentligen efter sista minuten.

När det gäller tåg/flyg så ökar kostnaden endast marginellt av en resenär till.

Hotellet kan dock få mer kostnaden av fler gäster. Framförallt berusade gäster.

Jämfört med flyg/tåg så är resenärerna mer nyktra.

Så skulle nog tro att det handlar om att det kan bli kostnader, kanske fler städare behöver ringas in osv.

Och det att sent folk kanske inte är bästa sortens hotellgäster.
Citera
2021-11-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En tanke är, vad är det för personer som bokar ett hotellrum klockan 23:27?
Bokade själv hotellrum kl 01 på natten, kom hem sent från jobbet till lägenheten som höll på att renoveras under dagarna.
Kunde heller inte sova hos min syster den natten, därför åkte man hem.

Tänkte att man kunde slagga i lägenheten i några timmar, dock så möttes man av att de hade rivit upp samtliga golv och både hall och köksgolv var täckt av gammalt svartlim vilket inte är hälsosamt, var bara till att boka ett hotellrum för resten av natten.
Citera
2021-11-01, 12:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag skulle tro att på ett litet familjeägt hotell så har man möjlighet att pruta "walk in" också i Europa, men då krävs att man försöker, det är inget som de självmant kommer ta upp. På de stora kedjorna är det nog för byråkratiskt för att ens möjliggöra förhandling.

Det kan vara så, personligen tycker jag det är pissesnålt att inte ge rabatt när man kommer in 23:57 och är iväg igen klockan 07:00. Rent av dumsnålt, det är ju en annan femma om jag checkar in 14 och checkar ut vid 11 dagen efter. Då fäller jag hellre sätet och slumrar till ett par timmar.
Citera
2021-11-01, 12:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Bokade själv hotellrum kl 01 på natten, kom hem sent från jobbet till lägenheten som höll på att renoveras under dagarna.
Kunde heller inte sova hos min syster den natten, därför åkte man hem.

Tänkte att man kunde slagga i lägenheten i några timmar, dock så möttes man av att de hade rivit upp samtliga golv och både hall och köksgolv var täckt av gammalt svartlim vilket inte är hälsosamt, var bara till att boka ett hotellrum för resten av natten.
Jo, men då kanske de får hålla rabatterna till enbart enkelrum :-)
Citera
2021-11-01, 12:58
Avstängd
Citat:
Du har noll koll. SJ har redan sån system där man säljer stolar för billigare i sista minuten.

Du måste kommentera i varenda tråd som startas på det här forumet som om du är nån slags expert inom allt. Sjukt pinsam är du iaf.

Enbart för studenter och pensionärer, 24 före avgång. Finns inget annat system. Läs på du också. Jag vet alltid vad jag talar om. www.sj.se - sista minuten

"Billiga Sista minuten-resor för dig som är under 26 år, som studerar eller är pensionär.
Oavsett var du ska ta tåget så kan du hitta Sista minuten-resor från 166 kronor. I alla fall om du är ute i sista minuten! Du hittar våra röda Sista minuten-priser i den vanliga köpdialogen, tidigast 24 timmar innan avgång."
Citera
2021-11-01, 13:04
Avslutad
Citat:
Kommit o tänka på en sak det där med hotell. När man tänker efter så är det ganska dyrt för en natt kan det röra sig om minst 900 kr per natt. Incheckning är oftast efter 16 och utcheckning är 10 på morgonen. Men många rum står ändå tomma på många hotell. Är det inte bättre och lönsammare för dessa hotell att sälja rummet för halva priset i sista minuten? Typ om rummet inte har någon bokning efter kl 22 på natten så ska priset sänkas till halva priset än att låta rummet stå tomt.

Man har idag det här systemet på tåg och flygstolar. Varför har man inte det på hotell?

Ett gammalt beprövat begrepp som används av vissa hotell eller kedjor, men inte alla.
"Last Room Availability (LRA) is a negotiated hotel rate clause that has been around for a
long time. In practice, it means that as long as a hotel has a room for sale, then anyone with
an LRA contract has the right to buy it at their contracted terms and prices."
Citera
2021-11-01, 13:05
Medlem
Monarscoots avatar
Jag hade tidigare ett jobb där jag ofta inte riktigt visste var jag hamnade när arbetspasset var slut. googlade lite på närmaste hotell och det gick alltid eller åtminstone nästan alltid att pruta rätt kraftigt på rummen om det inte var fullbokat. 2-3 enkelrum för en natt handlade det om då. Men det var inget man annonserade om visserligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in