2021-10-31, 09:20
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag håller med.
Men att jämföra något som har knappt har värdet av toapapper (tex guld som inte kan säljas) med Bitcoin är inte samma sak. Du snurrade in dig i "intrinsic value" och kom inte riktigt ur det. Håller du inte med?

Om vi är eniga om att toapapper har ett visst inneboende värde, och Bitcoin har ett HELT annat inneboende värde, så tror jag att poängen äntligen gått fram. Om inte, så kan jag inte hjälpa dig på traven mer.

Guld som inte får säljas (vidare) skulle vara relativt högt värderat. Skyhögt över papper. Det finns en efterfrågan samtidigt som tillgången är oerhört begränsad. Pappers tillgång är elastisk.

Jag vet inte vad du menar med begrepoet inneboende värde.

Kanske kan du inte "hjälpa" mig mer. Upp till dig.
Senast redigerad av rrpiper 2021-10-31 kl. 09:51.
2021-10-31, 10:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Guld som inte får säljas (vidare) skulle vara relativt högt värderat. Skyhögt över papper. Det finns en efterfrågan samtidigt som tillgången är oerhört begränsad. Pappers tillgång är elastisk.
Men vad spelar efterfrågan för roll på något som ändå inte får säljas?

Det var ju du själv som började prata om Bufferts definition av värde hos något som inte kan säljas här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Bara sluta trolla.

Citat:
Jag vet inte vad du menar med begrepoet inneboende värde.
https://en.glosbe.com/sv/en/Inneboende%20v%C3%A4rde
2021-10-31, 10:21
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Men vad spelar efterfrågan för roll på något som ändå inte får säljas?

Det var ju du själv som började prata om Bufferts definition av värde hos något som inte kan säljas här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Bara sluta trolla.

https://en.glosbe.com/sv/en/Inneboende%20v%C3%A4rde

Säljas vidare. Köpas för privat ägande i kontrast till syftet att köpa något endast för att hoppas att någon vill betala mer. Förstår inte vad du inte förstår.

Jag trollar inte jag talar om enkla saker.
2021-10-31, 10:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Säljas vidare. Köpas för privat ägande i kontrast till syftet att köpa något endast för att hoppas att någon vill betala mer. Förstår inte vad du inte förstår.

Jag trollar inte jag talar om enkla saker.

Det skrev du inte när du skrev det här: "Buffets definition om vad en tillgång skulle vara värd om man aldrig fick sälja den är en definition av fundamentalt värde som jag tycker är intressant."

Så använder du det som argument för att Bitcoin inte har något fundamentalt (inneboende, intrinsic) värde, så har isf inte heller en guldtacka något fundamentalt inneboende värde värt namnet.

Du är klar här, gör ett nytt meningslöst svar i ett försök att slingra dig så avslutar vi denna diskusion iom detta konstaterande.
2021-10-31, 10:52
Medlem
Citat:
Finns ingen tydlig skillnad i volatilitet för Bitcoin nu jämfört med när den var värd 10ggr mindre. Om den teorin skulle vara sann borde det ha märkts redan.

Guld är ganska volatilt, och är ca 10 ggr större än Bitcoin. Du får nog vänta tills BTC har passerat marketcap för guldet och beyond innan du kan se någon minskning av vollan.
2021-10-31, 11:08
Medlem
friskXORsjuks avatar
Bitcoin är redan inofficiellt reservvaluta. Kommer dock inte erkännas av bankmoguler med anhang. Enough said... Fiat med aktier som instrument kommer smälla hårt. Sund spekulation med Bitcoin är en investering för livet. Köp, köp och köp.
2021-10-31, 12:59
Medlem
friskXORsjuks avatar
Trader University: Petrodollar system breaking down

-----> Inflation

https://youtu.be/G1BJApg-ze4

Buy Bitcoin!
2021-10-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Trader University: Petrodollar system breaking down

-----> Inflation

https://youtu.be/G1BJApg-ze4

Buy Bitcoin!
Bitcoin är ingen lösning på problemet tyvärr.

Det skulle kunna vara men frihet är inte något makten vill att den stora massan ska ha.
Senast redigerad av Gangstah4life92 2021-10-31 kl. 16:25.
2021-10-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Bitcoin är ingen lösning på problemet tyvärr.

Det skulle kunna vara men frihet är inte något makten vill att den stora massan ska ha.
Hur ska "makten" stoppa bitcoin?
Det är detta som är grejen med bitcoin. De kan inte stoppa det.
Bitcoin är en ostoppbar digitala urkraft.
2021-10-31, 20:54
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Guld är ganska volatilt, och är ca 10 ggr större än Bitcoin. Du får nog vänta tills BTC har passerat marketcap för guldet och beyond innan du kan se någon minskning av vollan.

Varför då? Om det hade funnits ett samband borde det väl även märkts jämfört med när Bitcoins market cap var 10ggr lägre än nu? Eller väntar vi på någon magisk prisgräns som gör att volatiliteten sjunker just när den passeras?
2021-10-31, 20:58
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur ska "makten" stoppa bitcoin?
Det är detta som är grejen med bitcoin. De kan inte stoppa det.
Bitcoin är en ostoppbar digitala urkraft.

Det är väl bara att beskatta innehav så kommer det att tappa i popularitet direkt.
2021-10-31, 21:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Det skrev du inte när du skrev det här: "Buffets definition om vad en tillgång skulle vara värd om man aldrig fick sälja den är en definition av fundamentalt värde som jag tycker är intressant."

Så använder du det som argument för att Bitcoin inte har något fundamentalt (inneboende, intrinsic) värde, så har isf inte heller en guldtacka något fundamentalt inneboende värde värt namnet.

Du är klar här, gör ett nytt meningslöst svar i ett försök att slingra dig så avslutar vi denna diskusion iom detta konstaterande.

Jag skrev det inte eftersom jag inte anade din tolkning som är långsökt för mig. Om producenter inte fick sälja guldet i första ledet skulle det inte finnas något pris eller industriell tillverkning alls. Och det gäller samma för alla varor. En sådan definition av fundamentalt värde är meningslös. Så fort jag märkte att du missförstod skrev jag "sälja vidare". Dvs att en vara inte får säljas ur konsumentens perspektiv. Man får ej köpa i syfte att sälja.

Jag har redan gett argument till varför en guldtacka har ett högt fundamentalt värde även med Buffets definition. Du påstår motsatsen men har inte levererat några argument.

Om du är missnöjd får du avsluta diskussionen. Din attityd kunde vara bättre i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in