• 1
  • 2
2021-10-31, 15:57
Medlem
Ett par bekanta jobbar som hantverkare vilket är nåt de älskar.
Men hantera fakturor och följa upp betalningar är nåt de hatar dock.
Så de frågade mig om jag kunde göra nån "såndär webbgrej" (lol) där de kunde skriva in kunduppgifter, arbetsuppgifter och sen göra en faktura av det och skicka till kund. Om kunden inte betalar inom x dagar ska det skickas en påminnelse.

Nu sa jag att det finns redan sådana tjänster och säkerligen i deras prisnivå, men det fick mig att fundera på hur man egentligen går tillväga...

Så hur gör man för att ta betalt i Sverige? Funkar Swish med Paypal/Stripe t.ex?

Hur skickar man sedan betalningen vidare? Finns det nåt generellt Bank-api eller måste man skapa stöd för varje enskild bank?

Vad gäller rent skattemässigt, ska jag betala skatt på inkomna betalningar eller ska hantverkarna göra det?

Ni får ursäkta om frågorna är dumma/enkla, jag är ingen företagare men nyfiken.
Tack på förhand.
Citera
2021-10-31, 16:18
Avstängd
Till att börja med får du registrera dig hos Skatteverket.
Citera
2021-10-31, 16:18
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tage.svensson
Så de frågade mig om jag kunde göra nån "såndär webbgrej" (lol) där de kunde skriva in kunduppgifter, arbetsuppgifter och sen göra en faktura av det och skicka till kund. Om kunden inte betalar inom x dagar ska det skickas en påminnelse.

Nu sa jag att det finns redan sådana tjänster och säkerligen i deras prisnivå, men det fick mig att fundera på hur man egentligen går tillväga...

Så hur gör man för att ta betalt i Sverige? Funkar Swish med Paypal/Stripe t.ex?

Hur skickar man sedan betalningen vidare? Finns det nåt generellt Bank-api eller måste man skapa stöd för varje enskild bank?

Vad gäller rent skattemässigt, ska jag betala skatt på inkomna betalningar eller ska hantverkarna göra det?

Tack på förhand.

Det lättaste är nog att de skaffar ett företagskonto på banken där alla inkomster går in, och jag skulle tro att alla banker har en tjänst för att skapa fakturor, annars finns det faktureringsprogram för ett par tusen/år.
Där kan man skapa både e-fakturor och pappersvarianten för utskrift.
De står för kontot, men du får tillgång till faktureringsprogrammet och sköter den biten åt dem.
Sedan betalar de dig för dina tjänster.
Citera
2021-10-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tage.svensson

Tack på förhand.
Enklast gör du iordning fakturan på samma sätt som din uppdragsgivare skulle ha gjort, alltså inte något med att köpa eller belåna fakturor inblandat. Betalning sker normalt alltid till Bankgiro numera, Plusgiro förekommer, men mer sällan. När en faktura är betald får i fall som detta uppdragsgivaren informera dig så du markerar fakturan som betald. Det går givetvis även att lösa med att du får fullmakt att kontrollera kontot som betalningarna flyter in på.

Vet inte varför skatt ifrågasätts, du utför en administrativ tjänst, inget annat. Däremot får du antingen öppna ett eget företag för att kunna påföra uppdragsgivaren kostnaden för din tjänst, alternativt någon form av arvode.

För utförandet av faktureringen samt hantering av reskontra anbefalles i de flesta fall ett program för just fakturering, beror givetvis på vilka volymer det rör sig om.
Citera
2021-10-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det lättaste är nog att de skaffar ett företagskonto på banken där alla inkomster går in, och jag skulle tro att alla banker har en tjänst för att skapa fakturor, annars finns det faktureringsprogram för ett par tusen/år.
Där kan man skapa både e-fakturor och pappersvarianten för utskrift.
De står för kontot, men du får tillgång till faktureringsprogrammet och sköter den biten åt dem.
Sedan betalar de dig för dina tjänster.
Förutsatte att ts' uppdragsgivare redan hade företagskonto, eventuellt med bankgirokoppling. Någon tjänst för fakturering har jag inte sett att någon bank tillhandahåller, men tål givetvis att undersökas.
Citera
2021-10-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Till att börja med får du registrera dig hos Skatteverket.

Ts kan om denne så önskar utföra dessa tjänster som anställd, då finns inget behov av någon skatteregistrering. Dock är eget företag att föredra, beror förstås på omfattningen.
Citera
2021-10-31, 17:07
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutsatte att ts' uppdragsgivare redan hade företagskonto, eventuellt med bankgirokoppling. Någon tjänst för fakturering har jag inte sett att någon bank tillhandahåller, men tål givetvis att undersökas.

Jag kör med Visma, men här är en länk till Swedbanks alternativ: https://www.swedbank.se/foretag/beta...ngstjanst.html
Citera
2021-10-31, 17:16
Medlem
Citat:
Jag kör med Visma, men här är en länk till Swedbanks alternativ: https://www.swedbank.se/foretag/beta...ngstjanst.html

Ok! Borde räcka till det ts skulle göra. Beror förstås på vad dennes uppdragsgivare har för bank.

Hittar ingen prisuppgift, framgår det någonstans?
Citera
2021-10-31, 17:21
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ok! Borde räcka till det ts skulle göra. Beror förstås på vad dennes uppdragsgivare har för bank.

Hittar ingen prisuppgift, framgår det någonstans?

Sorry, har ingen prisuppgift, men när jag kollade upp alternativen för typ 6-7 år sedan så låg det på mellan 50 och 150:-/månad.
Citera
2021-10-31, 17:29
Medlem
Citat:
Sorry, har ingen prisuppgift, men när jag kollade upp alternativen för typ 6-7 år sedan så låg det på mellan 50 och 150:-/månad.

Beror på om ts uppdragsgivare har lämplig bankkontakt, samt om samma gäller för alla, var visst flera som denne skulle fakturera åt, vill till att de har samma bank, mindre bra att ha olika program beroende på vilken uppdragsgivare som det gäller. Framgår inte heller om programmet kan hantera flera företag direkt eller om det kräver flera licenser.

Använder Visma Administration 500 för egen del, har under ett antal år även ombesörjt faktureringen åt ett annat företag. Där finns en årsavgift också, men då det omfattar även bokföring så är det viktigare med regelbunden uppdatering än vad som är fallet med program enbart för fakturering.
Citera
2021-11-01, 01:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Beror på om ts uppdragsgivare har lämplig bankkontakt, samt om samma gäller för alla, var visst flera som denne skulle fakturera åt, vill till att de har samma bank, mindre bra att ha olika program beroende på vilken uppdragsgivare som det gäller. Framgår inte heller om programmet kan hantera flera företag direkt eller om det kräver flera licenser.

Använder Visma Administration 500 för egen del, har under ett antal år även ombesörjt faktureringen åt ett annat företag. Där finns en årsavgift också, men då det omfattar även bokföring så är det viktigare med regelbunden uppdatering än vad som är fallet med program enbart för fakturering.
Sköter man vanligtvis inte även bl.a. moms och andra in och utbetalningar samt löner åt denna typ av företagare? Själva faktureringen verkar ju vara den enkla biten att göra själv om man dels ändå skall utföra allt övrigt själv, dels då man ändå måste ge ifrån sig ett fullständigt underlag för faktureringen till sin "fakturerare"
Citera
2021-11-01, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sköter man vanligtvis inte även bl.a. moms och andra in och utbetalningar samt löner åt denna typ av företagare? Själva faktureringen verkar ju vara den enkla biten att göra själv om man dels ändå skall utföra allt övrigt själv, dels då man ändå måste ge ifrån sig ett fullständigt underlag för faktureringen till sin "fakturerare"
Förvisso, den delen kanske redan har lösts, nämns inte i trådstarten. Annars brukar det vara omvänt, de delar ni räknar upp sköts externt, men fakturering och reskontrahantering gör företageren själv för att bibehålla kontrollen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in