Citat:
Ursprungligen postat av
tage.svensson
Ett par bekanta jobbar som hantverkare vilket är nåt de älskar.
Men hantera fakturor och följa upp betalningar är nåt de hatar dock.
Så de frågade mig om jag kunde göra nån "såndär webbgrej" (lol) där de kunde skriva in kunduppgifter, arbetsuppgifter och sen göra en faktura av det och skicka till kund. Om kunden inte betalar inom x dagar ska det skickas en påminnelse.
Nu sa jag att det finns redan sådana tjänster och säkerligen i deras prisnivå, men det fick mig att fundera på hur man egentligen går tillväga...
Så hur gör man för att ta betalt i Sverige? Funkar Swish med Paypal/Stripe t.ex?
Hur skickar man sedan betalningen vidare? Finns det nåt generellt Bank-api eller måste man skapa stöd för varje enskild bank?
Vad gäller rent skattemässigt, ska jag betala skatt på inkomna betalningar eller ska hantverkarna göra det?
Ni får ursäkta om frågorna är dumma/enkla, jag är ingen företagare men nyfiken.
Tack på förhand.
Enklast gör du iordning fakturan på samma sätt som din uppdragsgivare skulle ha gjort, alltså inte något med att köpa eller belåna fakturor inblandat. Betalning sker normalt alltid till Bankgiro numera, Plusgiro förekommer, men mer sällan. När en faktura är betald får i fall som detta uppdragsgivaren informera dig så du markerar fakturan som betald. Det går givetvis även att lösa med att du får fullmakt att kontrollera kontot som betalningarna flyter in på.
Vet inte varför skatt ifrågasätts, du utför en administrativ tjänst, inget annat. Däremot får du antingen öppna ett eget företag för att kunna påföra uppdragsgivaren kostnaden för din tjänst, alternativt någon form av arvode.
För utförandet av faktureringen samt hantering av reskontra anbefalles i de flesta fall ett program för just fakturering, beror givetvis på vilka volymer det rör sig om.