2021-08-03, 20:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Jag kan se nu att jag var otydlig när jag citerade dig i mitt första inlägg. Jag håller nämligen med dig fullständigt vad gäller dårar som bara cyklar rakt ut så där. Det är ett oskick. Jag gör själv aldrig så när jag cyklar. Däremot tycker jag det är lugnt att cykla över om det kan ske med väldigt goda marginaler på båda sidor om vägen.

Jag brukar undvika att gå/cykla över vid övergångsställen om jag kan för att inte störa trafiken. Genar över på andra ställen när det är fritt. Om det är större vägar med flera filer går det givetvis inte.
Citera
2021-08-23, 16:48
Medlem
Ponera att du kommer till en korsning med högerregeln (fyrväg eller treväg):

- Du närmar dig korsningen
- Du saktar in för att kunna väja
- Du kollar noga åt höger
- Fritt fram, ingen bil

Precis när du ska trycka på gasen igen, så är det någon jävla fotgängare som tänker att detta är ett lysande tillfälle att kliva rakt ut i vägen, utan övergångsställe.

Eller fotgängare överlag som är oförutsägbara. Helvete vad irriterande.
Citera
2021-09-10, 16:11
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Ponera att du kommer till en korsning med högerregeln (fyrväg eller treväg):

- Du närmar dig korsningen
- Du saktar in för att kunna väja
- Du kollar noga åt höger
- Fritt fram, ingen bil

Precis när du ska trycka på gasen igen, så är det någon jävla fotgängare som tänker att detta är ett lysande tillfälle att kliva rakt ut i vägen, utan övergångsställe.

Eller fotgängare överlag som är oförutsägbara. Helvete vad irriterande.
Framförallt dessa klappträ som bara går och inte ser sig för, dvs har näsan i mobilen tex.
Citera
2021-09-11, 10:36
Medlem
Isnatts avatar
Enfilig 100-väg: Bilist ligger i 85km/h. Vägen blir tvåfilig i några km: samma bilist ökar till 110.
Vägen blir återigen enfilig och bilisten sänker farten igen.

Påfart till motorväg: Bilist som inte drar på utan kör i under 100 km/h. bland nere på 65 km/h
Citera
2021-09-11, 10:56
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Enfilig 100-väg: Bilist ligger i 85km/h. Vägen blir tvåfilig i några km: samma bilist ökar till 110.
Vägen blir återigen enfilig och bilisten sänker farten igen.
Det har man råkat ut för otaliga gånger, det är då man ligger på tutan och drar en ramsa.
Citera
2021-10-14, 11:52
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man kan väl konstatera att det finns stora brister i körkortsprovens utformning när man släpper igenom folk som inte förstår att man behöver anpassa sig till de regler som finns för att trafiken ska flyta på och bli säker för alla, vilket bland annat innebär att man inte får köra efter eget tycke och smak. Någon form av psykologisk lämplighetsprövning hade nog varit önskvärt innan man får ta körkortet och att man återkommande testar av denna. Olyckor orsakas av i princip uteslutande den mänskliga faktorn och att folk inte följer de mycket enkla regler som finns i trafiken. Man är ju i alla fall den absolut sista personen som ska klaga på att andra trafikanter inte följer trafikreglerna om man själv inte klarar av detta.

Vissa regelbrott går inte ut över andra och vissa underlättar t.o.m. för andras körning.
Dessa har jag inga som helt problem att ägna mig åt. Mitt problem är folk som bryter mot de regler som finns och som i sin tur leder till att andra blir lidande. Du verkar inte förstå skillnaden.
Citera
2021-10-14, 12:00
Medlem
Om det är något som jag verkligen hatar, så är det alla dessa jävla fulparkeringar som är så långt från lagboken man kan komma och ändå alltid de som liksom aldrig åker på böter för att parkeringen sker där som p-bolagen aldrig kollar för det verkligen inte är tänkt att man ska parkera där eller att det sker på tider som p-bolagen inte är ute.
Hatobjekten som jag har just nu är folk som olovligen parkerar en bit bakom min bil i p-rutan som jag själv betalar för, alltså en plats som det egentligen inte alls tänkt att man ska parkera på, vilket gör att jag har ett rent helvete både i att lyckas lirka mig ur utan att köra på idiotfan eller minst lika knepigt att komma in i p-rutan pga de blockerar.
Citera
2021-10-14, 12:01
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Det verkar inte så, eftersom du inte kan och förstår trafikregler. Gjorde du proven så som du resonerar så hade du kuggats.

Du verkar som typen som minsann "vet bättre" än vad forskare och trafiksäkerhetsexperter gör. Jag känner några sådana. Det är dom som blir vansinniga när andra kör precis likadant som dom själva.

//SS

Att kunna och förstå har inget som helst mot att bryta emot. Jag gör högst medvetna och aktiva val i trafiken.

Aha du kanske menar de "trafiksäkerhetsexperter" som sitter bakom ett skrivbord och utformar statiska hastighetsbegränsningar på sträckor där ungefär 30 olika faktorer spelar in i vilken maxhastighet som i verkligheten och de givna omständigheterna för tillfället är rimlig att använda?
Jodå jag känner till dessa, och eftersom du ju känner en del så kan du ju be dom att slå upp ordet dynamik i ett ordlexikon och att de annars kan söka ett jobb de faktiskt klarar av att utföra.
Citera
2021-10-18, 20:17
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Att kunna och förstå har inget som helst mot att bryta emot. Jag gör högst medvetna och aktiva val i trafiken.
Tvivlar inte att du gör medvetna och aktiva val. Problemet för oss andra är att du väljer att inte följa spelreglerna. Det gör dig till en risk för oss som följer trafikreglerna.

Citat:
Aha du kanske menar de "trafiksäkerhetsexperter" som sitter bakom ett skrivbord och utformar statiska hastighetsbegränsningar på sträckor där ungefär 30 olika faktorer spelar in i vilken maxhastighet som i verkligheten och de givna omständigheterna för tillfället är rimlig att använda?
Jodå jag känner till dessa, och eftersom du ju känner en del så kan du ju be dom att slå upp ordet dynamik i ett ordlexikon och att de annars kan söka ett jobb de faktiskt klarar av att utföra.

Nu missförstod du. De typerna jag känner är de som påstår sig veta bättre än vad trafiksäkerhetsexperter gör. Ofta så använder de anekdotiska exempel på varför just de har rätt och alla andra fel.

Men vilka 30 faktorer ska spela in vilken hastighet som för tillfället gäller? När du kör själv så förväntas du ha sådan kognitiv förmåga att anpassa din körning efter gällande omständigheter. tex vid dålig sikt, halka, mörker eller annat. För det behöver man inte ha dussinet hastighetsskyltar per mil som uppdateras konstant, för att en del inte begriper att de ska anpassa hastigheten. Vem tänkte du skulle hålla koll på vägarna? Vad skulle sådan teknik kosta?
Och för övrigt, du skulle ju ändå skita i hastighetsbegränsningarna enligt vad du skrev tidigare. Det tror jag även att dina likasinnade också skulle göra.

Dynamik skriver du. Är det att bryta mot trafikreglerna lite då och då när man själv tycker att det passar?
Du får söka jobb på transportstyrelsen, då du tydligen kan detta med trafik bättre än alla andra där.
Citera
2021-10-22, 00:30
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Tvivlar inte att du gör medvetna och aktiva val. Problemet för oss andra är att du väljer att inte följa spelreglerna. Det gör dig till en risk för oss som följer trafikreglerna.

Nu missförstod du. De typerna jag känner är de som påstår sig veta bättre än vad trafiksäkerhetsexperter gör. Ofta så använder de anekdotiska exempel på varför just de har rätt och alla andra fel.

Men vilka 30 faktorer ska spela in vilken hastighet som för tillfället gäller? När du kör själv så förväntas du ha sådan kognitiv förmåga att anpassa din körning efter gällande omständigheter. tex vid dålig sikt, halka, mörker eller annat. För det behöver man inte ha dussinet hastighetsskyltar per mil som uppdateras konstant, för att en del inte begriper att de ska anpassa hastigheten. Vem tänkte du skulle hålla koll på vägarna? Vad skulle sådan teknik kosta?
Och för övrigt, du skulle ju ändå skita i hastighetsbegränsningarna enligt vad du skrev tidigare. Det tror jag även att dina likasinnade också skulle göra.

Dynamik skriver du. Är det att bryta mot trafikreglerna lite då och då när man själv tycker att det passar?
Du får söka jobb på transportstyrelsen, då du tydligen kan detta med trafik bättre än alla andra där.

Japp det är ju precis det som är min poäng och som jag sagt hela tiden, när man kör förväntas man ha kognitiv förmåga nog att kunna anpassa körningen till rådande omständigheter. Och har man denna förmåga så behöver man inte gå efter någon statisk hastighetsskyltning.
Således går detta på båda håll, ibland är det lämpligt att hålla en lägre hastighet än vad skyltningen visar och ibland är det med säkerhet fullt möjligt att hålla en högre hastighet om man så önskar.
Men skulle man då göra detta så gnäller du över att man byter mot regler. Regler som är otroligt trubbigt utformade och som i många fall bara begränsar i trafiken.
Man kan helt enkelt inte tillämpa statiska lösningar på dynamiska situationer utan att det hela förtjänar kritik.
Så ja, det är väl klart att jag skiter i hastighetsbegränsningar om rådande omständigheter tillåter mig att göra så. Jag använder nämligen min hjärna när jag kör.

Jag kan ju passa på att ställa en fråga till en trogen regelryttare som dig. Detta är ett exempel taget direkt från verkligheten. Jag kommer körande på vanlig mindre landsväg ute på lågväxt åkerlandskap. Jag kommer efter tag fram till en t-korsning där jag kan svänga antingen åt höger eller vänster. Det är kilometervis fri sikt åt båda håll och ingen bil, fotgängare eller annat fordon närmar sig. I korsningen har någon av någon anledning satt upp en stop skylt mot mitt håll. Säg mig, kan du ge mig en enda bra anledning till att jag ska stanna i korsningen? Märk väl att jag sa bra anledning. Att skylten bara säger så är inte en godtagbar sådan. Är nyfiken på ditt svar.
Citera
2021-10-22, 19:13
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Japp det är ju precis det som är min poäng och som jag sagt hela tiden, när man kör förväntas man ha kognitiv förmåga nog att kunna anpassa körningen till rådande omständigheter. Och har man denna förmåga så behöver man inte gå efter någon statisk hastighetsskyltning.
Fast bara för att du tycker att du man har denna förmåga så kanske inte andra har det. Hur ska man skilja er åt? Genomgå ett nytt körprov som ger dig rätt att själv avgöra vad du anser vara godtagbara avsteg från trafikreglerna? I länder där det ärlite si o så med trafikregler så sker det många och svåra trafikolyckor. Varför skulle det inte bli samma i Sverige?

Citat:
Således går detta på båda håll, ibland är det lämpligt att hålla en lägre hastighet än vad skyltningen visar och ibland är det med säkerhet fullt möjligt att hålla en högre hastighet om man så önskar.
Men skulle man då göra detta så gnäller du över att man byter mot regler. Regler som är otroligt trubbigt utformade och som i många fall bara begränsar i trafiken.
Man kan helt enkelt inte tillämpa statiska lösningar på dynamiska situationer utan att det hela förtjänar kritik.
Tycker du ja men forskning visar på annat.

Citat:
Så ja, det är väl klart att jag skiter i hastighetsbegränsningar om rådande omständigheter tillåter mig att göra så. Jag använder nämligen min hjärna när jag kör.

Alla använder hjärnan när de kör. Men det är inte samma sak som att köra bra och säkert för sig själv och övriga trafikanter. Kör som ett jävla arsle om du vill. men jag vet det, och du vet det; Du gör fel. Oavsett vad du försvarar dig med.

Citat:
Jag kan ju passa på att ställa en fråga till en trogen regelryttare som dig. Detta är ett exempel taget direkt från verkligheten. Jag kommer körande på vanlig mindre landsväg ute på lågväxt åkerlandskap. Jag kommer efter tag fram till en t-korsning där jag kan svänga antingen åt höger eller vänster. Det är kilometervis fri sikt åt båda håll och ingen bil, fotgängare eller annat fordon närmar sig. I korsningen har någon av någon anledning satt upp en stop skylt mot mitt håll. Säg mig, kan du ge mig en enda bra anledning till att jag ska stanna i korsningen? Märk väl att jag sa bra anledning. Att skylten bara säger så är inte en godtagbar sådan. Är nyfiken på ditt svar.
En bra anledning att skylten säger det. Vill du nu ha skyltar som förklarar VARFÖR de sitter uppe?
Men en annan anledning är att folk kör slentrianmässigt och snabbkollar på vägen man skaköra ut på och missar trafik på den vägen. En annan anledning kan vara att det förkommer mycket trafik med cyklister, fotgängare som behöver skyddas från dynamiska förare. Kanske de som ska stanna innan de svänger ut kör långa fordon, eller långsamma fordon och stoppskylten hjälper trafik på den väg du ska köra ut på att slippa bromsa in pga en långradare eller traktor har svängt ut.
Det kan vara så att stoppskylten är till för den trafiken.

Eller vill du att jag ska säga att trafikverket enbart vill vara dum mot dig o andra som kan allt, vet allt och är den bästa föraren som nånsin kör bil eller annat fordon?
Citera
2021-10-28, 01:39
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Fast bara för att du tycker att du man har denna förmåga så kanske inte andra har det. Hur ska man skilja er åt? Genomgå ett nytt körprov som ger dig rätt att själv avgöra vad du anser vara godtagbara avsteg från trafikreglerna? I länder där det ärlite si o så med trafikregler så sker det många och svåra trafikolyckor. Varför skulle det inte bli samma i Sverige?

Så kontentan av ditt svar är alltså att jag ska anpassa mig efter andra som inte har kognitiv förmåga att framföra sina fordon på ett säkert sätt? Bra där, problemet är bara att jag vägrar delta i nån form av kollektiv bestraffning för att andra är dumma i huvudet. Kan de inte köra utan att skada andra så har de heller inget på vägen att göra.

Citat:
Tycker du ja men forskning visar på annat.

Vad är det jag tycker? Att statiska lösningar på dynamiska situationer är otillräckliga? ja givetvis tycker jag det, för det är de ju.

Citat:
Alla använder hjärnan när de kör. Men det är inte samma sak som att köra bra och säkert för sig själv och övriga trafikanter. Kör som ett jävla arsle om du vill. men jag vet det, och du vet det; Du gör fel. Oavsett vad du försvarar dig med.

Nej alla använder inte hjärnan när de kör. De flesta kör för att ta sig från punkt A till punkt B, inget annat. De har inte minsta intresse av bilkörning på något sätt. Då blir man aldrig heller en bra förare. Så du behöver inte oroa dig, jag kör säkert för både mig själv eftersom jag älskar att köra bil. Det är också därför jag testar de bilar jag kör i en massa olika situationer för att undersöka hur just den bil jag kör beter sig vid olika situationer. Du kan med andra ord tycka precis vad du vill men faktum kvarstår, jag är troligen en betydligt bättre förare än vad du är. Allt handlar nämligen inte bara om regler.

Citat:
En bra anledning att skylten säger det. Vill du nu ha skyltar som förklarar VARFÖR de sitter uppe?
Men en annan anledning är att folk kör slentrianmässigt och snabbkollar på vägen man ska köra ut på och missar trafik på den vägen. En annan anledning kan vara att det förkommer mycket trafik med cyklister, fotgängare som behöver skyddas från dynamiska förare. Kanske de som ska stanna innan de svänger ut kör långa fordon, eller långsamma fordon och stoppskylten hjälper trafik på den väg du ska köra ut på att slippa bromsa in pga en långradare eller traktor har svängt ut.
Det kan vara så att stoppskylten är till för den trafiken.

Eller vill du att jag ska säga att trafikverket enbart vill vara dum mot dig o andra som kan allt, vet allt och är den bästa föraren som nånsin kör bil eller annat fordon?

Jag gav dig en chans att ge EN ENDA god anledning till att följa skylten i det aktuella scenariot. Jag undanbad också den otroligt korkade one-linern "För att skylten säger det". Du kunde alltså inte ens klara EN av dessa två saker? Är du på riktigt...

Du undrar om jag vill ha en skylt som berättar varför skylten sitter där? Nej Einstein, det är inte nödvändigt. Men eftersom skylten inte vinner någon som HELST legitimitet hos någon med normalt fungerande hjärna så är det ju rimligt att ifrågasätta varför den sitter där.
Det kanske är svårt för en regelryttare som dig att förstå men för oss andra med fungerande frontallober så är det rimligt att det finns en anledning när det sätts upp en regel.
Och nej, alla andra hitte-på scenarion om långtradare "massa cyklister" och fotgängare är också helt irrelevanta. Som jag sa, detta är en lågt trafikerad landsväg mitt ute på landet med konstant låg terräng och extremt bra sikt åt alla håll. Det finns ingen som helst anledning till att stanna vid en sådan korsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in