2021-10-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Det kanske inte är ett bra svar, men det kan vara bra att veta att man inte får a-kassa direkt om man säger upp sig och därför kan det vara bra att vara ute i god tid. Annars om TS väntar tills "det drar ihop sig" så kanske hen blir chockad när det uppenbaras att det dröjer minst 45 dagar innan ett beslut ens tas.
Jag tror att vissa har tolkat 45 dagars karens som att man ska vänta med att anmäla sig som arbetssökande i 45 dagar efter sista arbetsdagen. Så är inte fallet.
Citera
2021-10-31, 01:12
Medlem
Bunnys avatar
Nej, egen uppsägning ger inte 45 karensdagar, det ger 45 avstängningsdagar. Därefter väntar de 6 karensdagarna.

Se 21 § och 43b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2021-10-31, 02:11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej, egen uppsägning ger inte 45 karensdagar, det ger 45 avstängningsdagar. Därefter väntar de 6 karensdagarna.

Se 21 § och 43b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Ja så är det givetvis.
Citera
2021-10-31, 02:39
Medlem
Ersättningen beräknas på ett genomsnitt av din lön under de senaste 12 månaderna innan arbetslösheten, så om du har gått några månader utan arbete när du anmäler dig kommer du att få en väldigt låg ersättning.

Men om du inte vill ta ut a-kassedagarna direkt kan du däremot vänta med att lämna in tidsrapporterna och få pengarna utbetalda senare, jag tror du har nio månader på dig att rapportera. Däremot måste du vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen från dag 1 för att inte förlora din rätt till ersättning, och du måste förstås vara aktivt arbetssökande, söka jobb och lämna in aktivitetsrapportering.
Citera
2021-11-01, 17:36
Medlem
MrUllareds avatar
Jag har kollat upp hur göra på bästa sätt. Jag är själv med i kommunal A-kassa och har 216 dagar kvar. Fick "erbjudande" av Arbetsförmedlingen att gå med stöd och matchning. Ett sätt att försöka sparka ut oss som njuter av livet. Nja det lyckas dom inte riktigt med. Inte mig i alla fall. Säg bara nej tack till arbetsförmedlingen. Sedan dom rapporterar till a-kassan och du får ett litet straff på 5 karensdagar. Några tusen mindre på nästa "lönen" överlever man. Sedan man kan njuta av livet minst 100 akasse-dagar till😅, det blir ca ett halvår. Om arbetsförmedlingen frågar en gång till sedan om stöd och matchning du får hårdare bestraffning nästa gång, fler avstängda dagar. Har ej kommit dit ännu.
PS. Om du tackar ja till stöd och matchning du får dubbel bestraffning i den meningen att dina dagar hos a-kassan ryker i takt med antalet dagar du är på stöd och matchning programmet. Således tacka nej till stöd och matchning om du inte älskar att jobba
Senast redigerad av MrUllared 2021-11-01 kl. 18:28.
Citera
2021-11-03, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du behöver inte anmäla dig omgående. Det du behöver tänka på är att man beräknar A-kassan på din inkomst de senaste 12 månaderna och man får då använda de 6 månader med bäst inkomst för beräkningen, så i princip måste man ha jobbat i 6 månader innan man anmäler sig. Det första halvåret händer som regel inget, man måste skicka in en aktivitetsrapport att man sökt ett visst antal jobb, det är allt.
Sen är det 45 ARBETSDAGARS karens. Så det tar 2,5 månad efter att man anmält sig innan man ens kan börja deklarera sig arbetslös, sen en eller två veckor till innan det kommer några pengar, förutsatt att ens beslut är klart. En del a-kassor är mega-sega, och det finns folk som fått vänta ett halvår innan de ens fått några pengar alls.

Är det sant? Det är ju skit länge man måste vänta ju! Fan... Jag tänkte säga upp mig efter årskiftet pga jobbet jag har nu inte alls är något jag vill fortsätta med... Men då måste jag nog jobba någon månad till och bara lägga undan en jäkla massa pengar så man klarar sig i minst 3 månader <.<
Citera
2021-11-07, 08:38
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Jag fick 300 nya A-kassa dagar men är samtidigt nu inne på stöd och matchning hos af.

A-kassan sa jag kan kontakta af och gå ut ur det programmet och nyttja a-kassan istället.

Skrev till AF På chatten idag fick bara ett kort svar av någon arrogant kvinna "Amanda" att : det är inte något giltigt skäl för att gå ur stöd och matchning för.

Vad ska jag göra?
För att lämna "stöd och matchning" måste du ha ett giltigt skäl. Fick själv lämna denna insatsen efter endast två veckor p g a en kronisk hjärnskada jag ådrog mig för några år sedan. Så mitt tips till dig är att få någon typ av diagnos som omöjliggör deltagande i "stöd och matchning".
Citera
2021-11-09, 03:21
Medlem
Agphyss avatar
Nu har det skitit sig igen, en jäkel på a-kassan sa att jag skulle tidsrapportera från och med ett specifikt datum så jag gjorde det och fick ersättning som vanligt. Nu, 3 månader senare så ringer nån hora och säger att de gjort fel och att de har glömt att ge mig 45 dagars avstängning pga egen uppsägning även fast jag sa de till de och de står ju på arbetsgivarintyget också, men nej. jag är
nu tvungen att betala tillbaka allt BRUTTO. Hur jävla sjukt är inte det, jag bokstavligen kokar inombords.
Senast redigerad av Agphys 2021-11-09 kl. 03:24.
Citera
2021-11-09, 12:05
Avslutad
gick ur kommunalfacket förra året och sket i att betala medlemsavgiften för den kan dom ändå inte skicka till inkasso. Blev utesluten förra veckan från facket men har betalat a-kassan hela tiden.
Facket kan väl inte utesluta mig från a-kassan?
Citera
2021-11-10, 23:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
Nu har det skitit sig igen, en jäkel på a-kassan sa att jag skulle tidsrapportera från och med ett specifikt datum så jag gjorde det och fick ersättning som vanligt. Nu, 3 månader senare så ringer nån hora och säger att de gjort fel och att de har glömt att ge mig 45 dagars avstängning pga egen uppsägning även fast jag sa de till de och de står ju på arbetsgivarintyget också, men nej. jag är
nu tvungen att betala tillbaka allt BRUTTO. Hur jävla sjukt är inte det, jag bokstavligen kokar inombords.
År det återkravet som du är missnöjd eller är det att dom kräver tillbaka bruttobeloppet?

Jag undrar även vad som är poängen i att kalla personalen på a-kassan som pratat med dig, för hora? Fyller det något syfte i ditt inlägg att försöka nedvärdera vederbörande, eller vad handlar det om?
Citera
2021-11-11, 19:14
Medlem
Jag kanske missförstår, men menar ni att vid uppsägning är det inte 45 dagar utan ersättning, utan det kan vara så länge som upp till 2,5 månader orsakat av handläggningstid?

Får man ersättning från dag 46 i efterhand då som en klumpsumma eller räknas ersättningen från det datum handläggningen/beslutet är taget?
Citera
2021-11-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Ett scenario; person har sagt upp sig från jobbet. Beräknar klara sig ett tag på besparingar. Ska personen omgående anmäla arbetslöshet eller ska man vänta tills det börja dra ihop sig? Tänker runt regler med A-kassa m.m.

Tack.
Hej
Vid första arbetslösa dagen ska man anmäla dig till Arbetsförmedlingen och till sin A-kassa.
Så svaret på din fråga är att man anmäler sig till båda dessa den första arbetslösa dagen.

Har man inget giltigt/godtagbart skäl att man sagt upp sig får man 45 dagars karens. (Sedan tror jag att det tillkommer sex dagar karens till, inte säker dock)
Man blir helt utan ersättning de första 45 dagarna (plus eventuellt sex dagar till). Efter denna period om karens avslutats kommer ersättning beräknas. Så de första 45 / (51) dagarna ger ingen ersättning alls utan den börjar räknas efter dag 45 / (51)
Så räkna med att vara utan inkomst i drygt tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in