2021-10-31, 00:16
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Det finns ju en bra och tydlig förklaring till varför hon inte får hjälp.
Läs FUP där står det beskrivet.
I Stockholm hjälper man hemlösa och de helt utan inkomst. De förklarar för henne att då hon har inkomst/insättningar på sitt konto, så kan de bara hänvisa henne till vandrarhem och lägenhetshotell.
Det har jag missat, har läst FUP två gånger. Vad som gäller i Stockholm har jag ingen aning om men trodde kanske att man hjälpte familjer med barn.
2021-10-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Har jag sagt att det är vårdens fel?? 😳 Ta fram det i så fall!! Jag vet inte vad vården kunde ha gjort mer .. jag sa bara att psykvården idag är värdelös.

Nej den fungerar perfekt om man har sjukdomsinsikt och följer sina rutiner.
Patienterna har också ett eget ansvar för sitt mående.
Jag har träffat på så många som klagar på vården, men tänker inte på att de själva inte följer det som finns i deras behandlingsplan.
Inte ens det mest grundläggande som sömn, mat, rörelse och medicinering.
2021-10-31, 00:24
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Hästgården/ villan med ett gammalt stall. Fick hon väl sälja efter skilsmässan och efter att hennes danska sambo drog med sitt pick o pack en dag.
Hon var väl tvungen att lösa lånen på banken. Brukar väl vara så om ma inte jobbar och har råd att bo kvar.
Det låter som värsta herrgården i hennes CV🤣
Hon säger väl liten hästgård vad jag minns och nu bor där tävlingsryttare från Gbg-området.
2021-10-31, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Har du själv sökt studentboende i Stockholm/Uppsala?? Och dessutom under en världsomfattande pandemi?

Hon kanske kom in på utbildningen som reserv. Då börjar man någon vecka EFTER alla andra, alla studentboenden är slut!

Allt går inte att planera i livet!
jag har bott på student rum i Stockholm o i Uppsalatrakten men det är länge sedan nu.
Tänkte faktiskt skriva i inlägget om svårigheterna men att det går om man sänker kraven, det finns möjligheter att kontakta skolans kurator som kan tipsa eller hjälpa till m studentbostad -man kan tillochmed ha tur att få hyra rum hos någon av skolans lärare.
Även kyrkor har diakonissor som kan hjälpa till med studentrum.
Äldre pensionärer hyr också ut rum ska du veta.
Men detta föruitsätter att man är skötsam o accepterar det som en hyresvärd anger som krav.
Nu var inte skolan o utbildningen det viktigaste för Lydia-för då hade hon anpassat sig till ett studentrum
som visst kan hittas om man verkligen sänker kraven.
Inget festande O gapande accepteras. Ingen egen lägenhet men ett hyresrum går alltid att hitta om man är angelägen.
Senast redigerad av moshes 2021-10-31 kl. 00:49.
2021-10-31, 00:33
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Nej den fungerar perfekt om man har sjukdomsinsikt och följer sina rutiner.
Patienterna har också ett eget ansvar för sitt mående.
Jag har träffat på så många som klagar på vården, men tänker inte på att de själva inte följer det som finns i deras behandlingsplan.
Inte ens det mest grundläggande som sömn, mat, rörelse och medicinering.
Då har vi delade meningar och jag jobbar med det. Även om patienten har sjukdomsinsikt vid vårdtillfället betyder inte det att dom fungerar i hemmet och samhället, och att dom klarar att sköta sitt liv när dom blir utskrivna, en del är tillbaka efter några dagar, en del efter månader. Där det fungerar bäst är där deras mående beror på ett tillfälligt trauma/händelse, där det beror på längre tids diagnostiserad sjukdom är det värre men visst finns det undantag.
2021-10-31, 00:35
Medlem
Citat:
Hon säger väl liten hästgård vad jag minns och nu bor där tävlingsryttare från Gbg-området.

Ja det kan det göra. Det är ju bara bra om folk med resurser har tagit över och satsar på det.
Vad jag minns så hade hon en liten ponny och en lite större häst, nån katt och liten hund. Lamor har jag hört talas om. Var nog härligt för barnen.
Synd att det blev så kort tid, men hon har ju aldrig varit länge med sina män.
2021-10-31, 00:39
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Kollar man på hästen på hennes Fb så ser den vanskött , omusklad och dålig utrustning . Och hon har inga tävlingsresultat alls att hitta.
Så vad skulle hon göra på gården - hur skulle den gå runt ?
Knappast genom att rida till och tävla hästar som är vanligaste sysselsättningen- om man inte har andra djur eller inackorderingingar
Jag kan inte se att hon sa att hon skulle försörja sig på den någonstans, hon ville ha häst igen och låta barnen växa upp med djur som hon gjort.
2021-10-31, 00:40
Medlem
Citat:
Då har vi delade meningar och jag jobbar med det. Även om patienten har sjukdomsinsikt vid vårdtillfället betyder inte det att dom fungerar i hemmet och samhället, och att dom klarar att sköta sitt liv när dom blir utskrivna, en del är tillbaka efter några dagar, en del efter månader. Där det fungerar bäst är där deras mående beror på ett tillfälligt trauma/händelse, där det beror på längre tids diagnostiserad sjukdom är det värre men visst finns det undantag.

Det jagmenar är, att fler patienter skulle kunna må bättre om de var helt. ärliga i sin behandling.
Det slarvas så mycket av dem själva och det leder till sämre mående.

Jag tycker ofta att personalen får så mycket skit i onödan.
Och vid vissa diagnoser skylls det ofta mer på andra, för att man inte erkänner för sig själv, att man har ett eget ansvar också.
2021-10-31, 00:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Då tycker jag att du ska begrunda Moshses å Beckssons tre sista inlägg å fundera på dom, jag tycker det känns som du slåss mot väderkvarnar, som Don Qiujote å Svenesanning är din Sancho Pancha, vänilgen värdera fakta och bevis, innan du spekulerar, det är alltid bra

jag vill dej inget ont å jag mobbar inte, jag säjer bara vad jag tycker

Det är helt ok att du tycker så.

Jag hoppas att du respekterar att jag inte håller med dig!
2021-10-31, 00:48
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Jag kan inte se att hon sa att hon skulle försörja sig på den någonstans, hon ville ha häst igen och låta barnen växa upp med djur som hon gjort.

Den där ska du nog rikta till mej, det var jag som hade tolkat in vad hästgård är för nåt. Och jag hade fel
om jag köper en häst å ställer den i uthuset här så blir det en hästgård, my bad

off topic: jag har hund och kattgård
2021-10-31, 00:49
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det är helt ok att du tycker så.

Jag hoppas att du respekterar att jag inte håller med dig!

Absolut, alla har rätt till sin åsikt
2021-10-31, 00:51
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Det jagmenar är, att fler patienter skulle kunna må bättre om de var helt. ärliga i sin behandling.
Det slarvas så mycket av dem själva och det leder till sämre mående.

Jag tycker ofta att personalen får så mycket skit i onödan.
Och vid vissa diagnoser skylls det ofta mer på andra, för att man inte erkänner för sig själv, att man har ett eget ansvar också.
Det beror nog på hur sjuk du är, en del av dem kan inte ta eget ansvar och skulle förr inte bott själva utan varit "inspärrade".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in