Citat:
"krig som ursäkt", vad menar du? Det är väl ett faktum att till exempelvis Sydkorea hade haft krig i 15 år när det var som fattigast i slutet av 1950-talet, och ansågs som ett av världens "shithole countries" med uselt allt, usel befolkning och så vidare. Det blir aldrig något av den skiten, typ.
Nu vet vi annat (70 år senare).
Afghanistan har nu haft krig i 40 år. Om landet fick fred, demokrati, stabilitet och utbildning nu, så tror iallafall jag att landet år 2090 kan vara hur rikt som helst.
Detta bevisas enklast med två saker:
- Valfritt afghanskt adoptivbarn växer upp och blir precis som vilken svensk som helst
- Bara på min utvecklingsavdelning (ca 100 pers) har vi nu två afghanska ingenjörer, utbildade i Sverige
Nu vet vi annat (70 år senare).
Afghanistan har nu haft krig i 40 år. Om landet fick fred, demokrati, stabilitet och utbildning nu, så tror iallafall jag att landet år 2090 kan vara hur rikt som helst.
Detta bevisas enklast med två saker:
- Valfritt afghanskt adoptivbarn växer upp och blir precis som vilken svensk som helst
- Bara på min utvecklingsavdelning (ca 100 pers) har vi nu två afghanska ingenjörer, utbildade i Sverige
Att Sydkorea inte hade västerländsk standard för 70 år sedan behöver ju inte betyda att dom är ointelligenta. Hur kan du dra den kopplingen? När dom väl fått västerländsk teknologi så har dom kunnat förvalta det till skillnad från Afrika. Och det beror alldeles säkert på att dom har en befolkning med högre intelligenskvot än t ex Somalia. Ett lands ekonomiska framgång korrelerar med landets medelintelligens. Så är det bara.
Att du har två afghaner på ditt jobb behöver betyda just någonting då det inte är ett statistiskt underlag. Anekdotisk bevisföring kallas sånt. Jag har flera såna bevis för motsatsen men det är rätt ointressant i den här diskussionen. Dessutom vet jag att både arbetsförmedlingen och företag jobbar för att få in fler invandrare på arbetsplatserna för att det ska se bra ut och se ut som att invandringen är lönsam, vilket den ju inte alls är för medelsvensson men väl för företag som tjänar på ökad marknad och lägre löner eftersom invandring sänker lönerna på enklare jobb.