2021-10-30, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ny rapport om pensionsräddarna från 3e världen.

https://entreprenorskapsforum.se/2021/10/29/ny-rapport-langt-kvar-till-sjalvforsorjning-%e2%80%a8/

”Genomsnittsindividen född utanför västvärlden blir aldrig självförsörjande över sin livscykel”.

Ur sammanfattningen på PDFn.

Det hela är väldigt avvikande från tidigare rapporter.

Att diskutera:
Rapporten som sådan.
Hur illa är det med tanke på den mängd personer som kommit de senate åren.
Varför kommer rapporten först nu?
Fake news.
Vi vet alla att invandringen är lönsam på sikt och Sverige hade gått under utan kompetensregnet som kommit från främst MENA-området.
Citera
2021-10-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
En person kan få 30 000 kr och en familj max 75 000 enligt migrationsverkets hemsida men verkar bissart nog vara för de som fått avslag och inte de som blivit beviljade.

Inflödet måste strypas innan liknande införs som du föreslår, vore en nettovinst även rent ekonomiskt.
30 och 75 tusen är löjligt lite, det är inte ens avlägset vad som behövs för att skapa sig en ny tillvaro. Troligen satt så lågt därför att ingen ska lockas av detta.
Citera
2021-10-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag antar att du aldrig arbetat med en person från Afghanistan. Hur kan du skriva "sämsta gruppen på jorden". Helt imbecillt uttalande faktiskt. Jag arbetar med två individer som genomgått högskoleutbildning och jag kan nog garantera att de är betydligt smartare än du (baserat på hur du uttrycker dig).

Att man "vill stänga en viss grupp ute" stämmer inte. Sverige har tagit emot alldeles för mycket lågutbildade personer på kort tid vilket har skapat gigantiska integrationsproblem med våld som följd.

Men jag kan garantera dig (givetvis, det vet alla) att om du ger en person från Afghanistan och en från Sverige samma förutsättningar så presterar de exakt lika. Detta är grundläggande kunskap.

Titta på Afghanistan som är ett genomsnitt av medelafghanen så vet du allt. Vilka du (eller jag) personligen träffat är irrelevant.

Jo, man bestämde en dag från en annan att "afghanistan var säkert" i hela Europa typ just för att den gruppen utmärkt sig så negativt vilket de givetvis gjort vilket man förstår om man tittar på hur Afghanistan/afghaner ser ut.

Nej, en svensk som föds med utvecklingstörning kommer prestera sämre än någon med över 120 i Iq trots samma förutsättningar (miljö). Som grupp är Afghaner på samma sätt sämre än Svenskar som grupp (skulle gissa näst sämst i världen efter somalier). Svenskar fungerar nog sämre i Afghanistan än Afghaner och afghaner sämre i Sverige vilket är det som diskuteras och inget hypotetetiskt scenario utan verklighetskontakt.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-10-30 kl. 12:31.
Citera
2021-10-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
30 och 75 tusen är löjligt lite, det är inte ens avlägset vad som behövs för att skapa sig en ny tillvaro. Troligen satt så lågt därför att ingen ska lockas av detta.

Hela det svenska "asyklsystemet" är ett skämt och man försöker till och med ge pengar till den försvinnande minoritet om någon som får avslag.
Citera
2021-10-30, 12:31
Medlem
Citat:
Jag antar att du aldrig arbetat med en person från Afghanistan. Hur kan du skriva "sämsta gruppen på jorden". Helt imbecillt uttalande faktiskt. Jag arbetar med två individer som genomgått högskoleutbildning och jag kan nog garantera att de är betydligt smartare än du (baserat på hur du uttrycker dig).

Att man "vill stänga en viss grupp ute" stämmer inte. Sverige har tagit emot alldeles för mycket lågutbildade personer på kort tid vilket har skapat gigantiska integrationsproblem med våld som följd.

Men jag kan garantera dig (givetvis, det vet alla) att om du ger en person från Afghanistan och en från Sverige samma förutsättningar så presterar de exakt lika. Detta är grundläggande kunskap.
Du tror alltså på fullt allvar att det inte finns några som helst genetiska skillnader mellan olika människor på jorden?

Springer en eskimå lika snabbt som en kenyan?

Jesus.
Citera
2021-10-30, 12:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Kommer man som 18-20-årig afghansk kille, då är det lika orimligt att tro att denne inte ska bli självförsörjande och nettobetalare under sin livstid.

Det är där som det blir fel i tankebanan.

1. Har personen 9 år kvalikativ grundskoleutbildning samt 2 till 3 års gymnasie kompetens av västerländsk standard? Vilket krävs för att fungera på svensk arbetsmarknad.

2. När det gäller Afghanerna så har de även en ovana att konsumera opiater. Något som försvårar utbildning o inte uppskattas av sveriges arbetsgivare.
Citera
2021-10-30, 12:39
Medlem
Jag har verkligen jobbat med och följt med invandringen runt 2015 och hur illa det skötts. Jag måste säga att det har verkligen funnits en Agenda från regeringen att ta hit folk som inte har rätt till uppehållstillstånd men de har ändå hållits kvar år efter år och först fått avslag sen put.

Vad tjänade våra ledare på det här handlade det om vapen försäljning till USA som var i Afghanistan och en del av avkastningen gick till att rädda ett dåligt samvete eller stärka relationer till USA och sälja mer vapen ???

Det fanns ingen chans från början att 100.000 invandrare från ett uland skulle ens komma i närheten av att tjäna pengar på detta!

Hade det varit som på 90 talet med balkan kriget hade det varit annorlunda samt reglerat och Migrationsverket hade haft personal och uppstyrt nu tog dom även in folk från mellanöstern som satt och tog beslut och inte hade kompetens för det var personal brist... med mera.
Citera
2021-10-30, 12:52
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Om jag har "pratat med en afghan"? Det jobbar två killar med afghansk bakgrund på min utvecklingsavdelning, ca 100 pers totalt. Båda kom till Sverige från Afghanistan i mitten av 10-talet och har sedan dess pluggat på högskolan och jobbar nu som sagt sedan något år som mjukvaruutvecklare. Lön ca 35.
Eller hur? Så du menar att du de facto arbetar med två afghaner som på 5 år har lärt sig svenska och lyckats tillgodogöra sig 4 årig högskoleutbildning? Muhahaha Tror du verkligen att det finns någon som tror på det du skriver?
Citera
2021-10-30, 13:00
Medlem
Citat:

Ja, under förutsättning att de båda fiktiva personerna har exakt samma genetiska förutsättningar så kommer dom nog att "prestera lika". Detta innebär dock att personerna ifråga är identiska.

Vem tror du har bäst förutsättningar att t.ex. springa fort; avkomman av Christian Coleman och Shelly-Ann Fraser-Pryce eller avkomman av Stephen Hawking och Marie Curie? Vem tror du skulle "prestera" bäst vad gäller teoretisk fysik?
Citera
2021-10-30, 13:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Jag har verkligen jobbat med och följt med invandringen runt 2015 och hur illa det skötts. Jag måste säga att det har verkligen funnits en Agenda från regeringen att ta hit folk som inte har rätt till uppehållstillstånd men de har ändå hållits kvar år efter år och först fått avslag sen put.

Vad tjänade våra ledare på det här handlade det om vapen försäljning till USA som var i Afghanistan och en del av avkastningen gick till att rädda ett dåligt samvete eller stärka relationer till USA och sälja mer vapen ???

Det fanns ingen chans från början att 100.000 invandrare från ett uland skulle ens komma i närheten av att tjäna pengar på detta!

Hade det varit som på 90 talet med balkan kriget hade det varit annorlunda samt reglerat och Migrationsverket hade haft personal och uppstyrt nu tog dom även in folk från mellanöstern som satt och tog beslut och inte hade kompetens för det var personal brist... med mera.

De politiska partierna har genomfört detta helt o hållet medvetet.

Sossarna har importerat bidragsberoende väljare (är de övertygade om).

Sossarna har även varit pressade att sätta SD på plats för att inte förlora välavlönade jobb i kommuner o riksdag.

Moderaterna har sett en möjlighet att överbelasta socialförsäkringssystemet o köra det i botten. O öppna upp för privata försäkringar för sjukvård, pension. Men även utveckla den privata marknaden för utbildning o trygghet efter amerikansk modell.
Så moderaterna öppnade sina hjärtan av ideologiska skäl o för storbanker o försäkringsbolag.

I ett klimat där ingen fått ha en avvikande åsikt så är vi där vi är nu.

Det intressanta är att nu kommer en rapport som denna. Vilket måste ses som en del i den politiska valcirkus som just börjat o kommer hålla på till september nästa år.
Citera
2021-10-30, 13:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Titta på Afghanistan som är ett genomsnitt av medelafghanen så vet du allt. Vilka du (eller jag) personligen träffat är irrelevant.

Jo, man bestämde en dag från en annan att "afghanistan var säkert" i hela Europa typ just för att den gruppen utmärkt sig så negativt vilket de givetvis gjort vilket man förstår om man tittar på hur Afghanistan/afghaner ser ut.

Nej, en svensk som föds med utvecklingstörning kommer prestera sämre än någon med över 120 i Iq trots samma förutsättningar (miljö). Som grupp är Afghaner på samma sätt sämre än Svenskar som grupp (skulle gissa näst sämst i världen efter somalier). Svenskar fungerar nog sämre i Afghanistan än Afghaner och afghaner sämre i Sverige vilket är det som diskuteras och inget hypotetetiskt scenario utan verklighetskontakt.

OK, så varje land på jorden är alltså ett genomsnitt av "medelpersonen" i det landet. Låt oss testa den teorin:

- Var japanerna på 1950-talet 1/3-del så smarta som svenskarna?
- Var japanerna år 1995 1.5 gånger smartare än svenskarna?
- Är japanerna idag drygt hälften så smarta som svenskarna?
- Var norrmännen på 1960-talet betydligt mindre smarta än svenskarna?
- Är norrmännen idag mycket smartare än svenskarna?

Om du svarar ja på dessa 5 frågor så håller din teori.
Citera
2021-10-30, 13:03
Medlem
Det har att göra med att man aldrig blir nöjd och alltid skall öka BNP med nya munnar som man hoppas skall bidra till ökndet men, IRL blir det bara nya munnar att mätta på redan befintlig BNP.

Sverige kunde ha varit ett paradis nu blir det istället tvärtom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in