Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det innebär också att de har större möjlighet att göra något om de vill, och mycket tyder på att de faktiskt vill det. Kanske inte tillräckligt, men det är det tyvärr nästan ingen som gör. Var visst bara Gambia som uppfyllde sina åtaganden från Paris...
Då måste du använda köpkraftsjusterad BNP eftersom priserna generellt är lägre i Kina. Du måste också titta på vad de producerar. Ett svenskt företag som importerar det fysiska från Kina och möjligen skriver egen mjukvara, sätter på en ny dekal och höjer priset får naturligtvis lägre utsläpp/krona än det kinesiska företaget som står för tillverkningen. Det blir komplicerat att jämföra.
Min undran är fortfarande varför du plockar ut just Kina när länder som Kanada, USA och speciellt Australien är så mycket värre.
Tittar vi på utvecklingen de sista åren är jag tveksam att de faktiskt vill det. Den kinesiska ekonomin är inte längre en evig frramgångssaga och för att nå nästa nivå krävs något nytt. De entreprenörer som inte varit medlemmar av partiet och varit obundna har råkat illa ut.
Kina går i oberäknelig riktning och om Marx hade rätt så ljuger inte intresset och makten strävar efter att befästa sig själv.
Jag har en klump av oro i magen vad gäller Kina.
USA har mycket höga utsläpp, men där finns hos många delstater en vilja att ställa om. De har en teknologisk och ekonomisk nivå som Kina saknar. De har i alla fall förmågan och den demokrati som krävs för att ifrågasätta makten. (Något som helt saknas i Kina)
Kanada har du helt rätt i, de har gjort sig beroende av fulolja.
Den största triggern av alla, mycket knepigare än Kina, är arabvärlden. BOOM!
Är du säker på att makteliten har god vilja?? Varför?? Tror du kineserna är upplysta despoter?? varför tror du det?