Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kina går i totalitär riktning där det mesta verkar handla om att stärka Kinas makt globalt och CCP:s makt i Kina. Så länge den trenden består och Nalle "Xi" Puh härskar där är inte prognosen rolig.
Det är förvisso populärt att skylla allt ont på Kina nuförtiden, men deras utsläpp per person ligger ungefär i mitten om du jämför med EU-länder och mycket lägre än USA, Australien, Kanada m fl.
Citera
2021-10-30, 14:32
Medlem
Många köldrekord under 2021.

https://www.hbl.fi/artikel/nya-koldrekord-som-duggat-tatt-ar-kanske-ocksa-en-indikation-om-att-klimatet-forandras/
Citera
2021-10-30, 15:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48

https://www.hbl.fi/artikel/nya-koldrekord-som-duggat-tatt-ar-kanske-ocksa-en-indikation-om-att-klimatet-forandras/
Om den globala uppvärmningen leder till ändrade havsströmmar kan det lokalt bli betydligt kallare.
Citera
2021-10-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48

Många upprepade myter i det inlägget. Det är som att spela whack-a-mole. Spelar ingen roll hur många gånger man påpekar felen, de dyker ändå alltid upp som gubben i lådan.

Och visst, det går alltid att hitta köldrekord. Världen är stor och det slås massor av rekord varje år. Det man rimligen bör göra är att jämföra antalet värme- och köldrekord som slås.
Citera
2021-10-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är förvisso populärt att skylla allt ont på Kina nuförtiden, men deras utsläpp per person ligger ungefär i mitten om du jämför med EU-länder och mycket lägre än USA, Australien, Kanada m fl.

Det är mest utvecklingen som är skrämmande. Och ser man på utsläpp per BNP är det illa ställt där.

Är du emot att EU reser koltullar??
Citera
2021-10-30, 15:59
Medlem
Citat:
Det är mest utvecklingen som är skrämmande. Och ser man på utsläpp per BNP är det illa ställt där.
Med "utvecklingen" menar du att Kina låg mycket lägre förut. Hade Kina haft 20% högre utsläpp för ett decennium sedan hade med det tankesättet Kina varit ett mindre problem idag, vilket för mig är ett konstigt sätt att tänka.

Varför skall man se på BNP? Jorden tål väl inte mer CO2 för att BNP stiger? Kär man sen med köpkraftsjusterad BNP blir inte skillnaden så stor.

Citat:
Är du emot att EU reser koltullar??
Det skall i så fall ske mot länder som är värre än EU.
Citera
2021-10-30, 17:22
Medlem
Citat:
Med "utvecklingen" menar du att Kina låg mycket lägre förut. Hade Kina haft 20% högre utsläpp för ett decennium sedan hade med det tankesättet Kina varit ett mindre problem idag, vilket för mig är ett konstigt sätt att tänka.

Varför skall man se på BNP? Jorden tål väl inte mer CO2 för att BNP stiger? Kär man sen med köpkraftsjusterad BNP blir inte skillnaden så stor.

Det skall i så fall ske mot länder som är värre än EU.

Med utvecklingen menar jag att jag inte litar på deras goda vilja. Det är en kommunistisk maktelit, kanske med betoning på just maktelit.

Relativ-värde mot BNP visar hur effektiv produktionen är. Vad vi får ut som nytta av de utsläppen som skapas. Det är naturligtvis inte det enda intressanta nyckeltalet, men det är ett att fundera kring.
Citera
2021-10-30, 17:39
Medlem
Citat:
Med utvecklingen menar jag att jag inte litar på deras goda vilja. Det är en kommunistisk maktelit, kanske med betoning på just maktelit.
Det innebär också att de har större möjlighet att göra något om de vill, och mycket tyder på att de faktiskt vill det. Kanske inte tillräckligt, men det är det tyvärr nästan ingen som gör. Var visst bara Gambia som uppfyllde sina åtaganden från Paris...
Citat:
Relativ-värde mot BNP visar hur effektiv produktionen är. Vad vi får ut som nytta av de utsläppen som skapas. Det är naturligtvis inte det enda intressanta nyckeltalet, men det är ett att fundera kring.
Då måste du använda köpkraftsjusterad BNP eftersom priserna generellt är lägre i Kina. Du måste också titta på vad de producerar. Ett svenskt företag som importerar det fysiska från Kina och möjligen skriver egen mjukvara, sätter på en ny dekal och höjer priset får naturligtvis lägre utsläpp/krona än det kinesiska företaget som står för tillverkningen. Det blir komplicerat att jämföra.

Min undran är fortfarande varför du plockar ut just Kina när länder som Kanada, USA och speciellt Australien är så mycket värre.
Citera
2021-10-30, 18:09
Medlem
Citat:
Det innebär också att de har större möjlighet att göra något om de vill, och mycket tyder på att de faktiskt vill det. Kanske inte tillräckligt, men det är det tyvärr nästan ingen som gör. Var visst bara Gambia som uppfyllde sina åtaganden från Paris...

Då måste du använda köpkraftsjusterad BNP eftersom priserna generellt är lägre i Kina. Du måste också titta på vad de producerar. Ett svenskt företag som importerar det fysiska från Kina och möjligen skriver egen mjukvara, sätter på en ny dekal och höjer priset får naturligtvis lägre utsläpp/krona än det kinesiska företaget som står för tillverkningen. Det blir komplicerat att jämföra.

Min undran är fortfarande varför du plockar ut just Kina när länder som Kanada, USA och speciellt Australien är så mycket värre.

Tittar vi på utvecklingen de sista åren är jag tveksam att de faktiskt vill det. Den kinesiska ekonomin är inte längre en evig frramgångssaga och för att nå nästa nivå krävs något nytt. De entreprenörer som inte varit medlemmar av partiet och varit obundna har råkat illa ut.

Kina går i oberäknelig riktning och om Marx hade rätt så ljuger inte intresset och makten strävar efter att befästa sig själv.

Jag har en klump av oro i magen vad gäller Kina.

USA har mycket höga utsläpp, men där finns hos många delstater en vilja att ställa om. De har en teknologisk och ekonomisk nivå som Kina saknar. De har i alla fall förmågan och den demokrati som krävs för att ifrågasätta makten. (Något som helt saknas i Kina)

Kanada har du helt rätt i, de har gjort sig beroende av fulolja.

Den största triggern av alla, mycket knepigare än Kina, är arabvärlden. BOOM!

Är du säker på att makteliten har god vilja?? Varför?? Tror du kineserna är upplysta despoter?? varför tror du det?
Citera
2021-10-30, 18:22
Medlem
Citat:
USA har mycket höga utsläpp, men där finns hos många delstater en vilja att ställa om. De har en teknologisk och ekonomisk nivå som Kina saknar. De har i alla fall förmågan och den demokrati som krävs för att ifrågasätta makten. (Något som helt saknas i Kina)
Återkom när USA:s utsläpp nått ned till närheten av Kinas.
Citat:
Är du säker på att makteliten har god vilja?? Varför?? Tror du kineserna är upplysta despoter?? varför tror du det?
Nej, jag är inte säker på det vare sig i Kina eller någon annanstans.
Citera
2021-10-30, 18:28
Medlem
Citat:
Återkom när USA:s utsläpp nått ned till närheten av Kinas.

Nej, jag är inte säker på det vare sig i Kina eller någon annanstans.

Återkom när Kina producerar samma värde som USA. De tillverkar skit av låg kvalitet. Slit och släng. De ligger i täten av övervakningssamhället. det är enda anledningen till at de blev kåta på 5G. Makteliten såg möjligheterna.

Men det är bara kapitalister som agerar i egenintresse, jag fattar att ni vänsterintellektuella har sett ljuset och agerar för the greater good i alla lägen... skenhelig? Much?

Har jag sagt att jag litar på USA?

Det var Kina som varpå tapeten när jag svarade, USA var inte på tal.

Varför var USA så viktigt och inte arabvärlden och Qatar? USA är inte värst, trots allt.
Citera
2021-10-30, 20:07
Medlem
Antalet dödsfall av klimatrelaterade orsaker har gått ner mycket kraftigt de senaste hundra åren, till bara några procent av vad det var förr. Samtidigt som koldioxidhalten har ökat. Det finns alltså en mycket stark korrelation mellan minskande klimatrelaterade dödsfall och ökande koldioxidutsläpp av människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in