2021-10-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ok, men citatet är väl korrekt? Har du kontakt med Lotte, vore det väldigt intressant om du kunde fråga hur hon tror UA tog sig hem från torget.

"Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen. Jag valde att gå hem tidigt men Helena gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner. Det är sista gången jag ser henne, när hon försvinner över torget mot ingången.”
Jag kan ju inte veta men det verkar sannolikt att ”taxin” kom in från T-Boda via Stockholmsvägen. U.A åker vidare med ”taxin” hemåt medan de andra i sällskapet stiger ur fordonet för att snedda diagonalt över torget mot Stadshotellets entré. U.A har ju yttrat att hon hade ont i magen och då vill man ju helst inte promenera 10-15 minuter i onödan sas. Iom att ”taxin” redan var där, betald och klar, så borde hon rimligtvis passat på att åka bil sista biten hem.
Citera
2021-10-30, 19:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
De borde de kollat..absolut..Helénmordet och Helanaförsvinnandet var samtida (89-92) Denna typ av brott, de grövsta som finns, är väldigt ovanliga och dessa förövare ett fåtal så dessa vidriga och sjuka varelser har/hade de koll på! När dessa brott sker kollat de alla som är kända i sammanhangen (sexualbrottslingar, mördare, mordbrännare osv.)
Ja kollat lär de nog gjort, men då kroppen inte är hittad, så vem vet?
Ulf Olsson hade en typ av pilotglasögon, det
såg man i "Kronofogden kommer" som spelades in 1993.
Senast redigerad av rubin22 2021-10-30 kl. 19:20.
Citera
2021-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja kollat lär de nog gjort, men då kroppen inte är hittad, så vem vet?
Ulf Olsson hade en typ av pilotglasögon, det
såg man i "Kronofogden kommer" som spelades in 1993.
Många hade pilotmodell på glasögonen på den tiden (inget unikt).
Var såg du detta frstn?
Som du vet är denna mkt sjuka varelse död sedan länge, genom självmord...hoppas han brinner i helvetet😇
Citera
2021-10-30, 19:40
Medlem
Citat:
Var såg du detta frstn?
Som du vet är denna mkt sjuka varelse död sedan länge, genom självmord...hoppas han brinner i helvetet😇
Tillägg:
Jag kan verkligen rekommendera true crime-serien på SVT play: ”Jakten på en mördare”...mkt intressant hur polisen tog den där sjuke jäveln😠
Citera
2021-10-30, 19:48
Medlem
Jag får intrycket att poliserna i Kallafall-gruppen är mycket skickliga, kompetenta samt envisa🕵️‍♂️
Precis som polismannen (och hans lilla grupp) i Helénfallet!
Citera
2021-10-30, 19:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag kan ju inte veta men det verkar sannolikt att ”taxin” kom in från T-Boda via Stockholmsvägen. U.A åker vidare med ”taxin” hemåt medan de andra i sällskapet stiger ur fordonet för att snedda diagonalt över torget mot Stadshotellets entré. U.A har ju yttrat att hon hade ont i magen och då vill man ju helst inte promenera 10-15 minuter i onödan sas. Iom att ”taxin” redan var där, betald och klar, så borde hon rimligtvis passat på att åka bil sista biten hem.

Att “taxin” kom in via Stockholmsvägen är väl troligt. Var låg taxifickan på torget?

"vi slog följe med flera personer från festen."
Om vi bortser från HA, UA och KM hur många fler personer fick plats i taxin från festen?

"Helena gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner."
Jag tycker det låter som att det var ett uppehåll på torget innan HA gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner och UA valde att gå hem.

Synd att ingen av systrarna vill komma in och räta ut alla frågetecken i tråden!
Citera
2021-10-30, 20:37
Medlem
Citat:
Att “taxin” kom in via Stockholmsvägen är väl troligt. Var låg taxifickan på torget?

"vi slog följe med flera personer från festen."
Om vi bortser från HA, UA och KM hur många fler personer fick plats i taxin från festen?

"Helena gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner."
Jag tycker det låter som att det var ett uppehåll på torget innan HA gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner och UA valde att gå hem.

Synd att ingen av systrarna vill komma in och räta ut alla frågetecken i tråden!
Jaa...hela torget, förutom mot Stadshotellet, kryllade ju av parkeringsplatser..taxistolpar fanns nog inte eftersom taxistationen låg ett stenkast bort, där vid Rest. Hjorten.
Två (inkl. föraren) i fram och tre i baksätet är lagligt i en ”vanlig” bil. I en svarttaxi kan man nog knö in ett par extra pers. I en van eller skåpbil kan det variera. I en amerikanare fanns det ytterligare plats🤓
Jag har åkt vanlig yrkestaxi och övertalat (mutat) föraren att ta in en extra där bak, alltså fyra pers i bak.
Att U.A sa att hon valde att ”gå hem” behöver ju inte betyda att hon skulle promenera hem..beroende på hur man betonar orden...eller hur?
K.M kanske minns oxå, och föraren (C.L?!?)!
Det råder en tystnadskultur i ärendet...kanske har polisen bett folk att inte babbla för mkt då det skulle kunna försvåra utredningen..sen är väl folk i allmänhet överdrivet rädda och försiktiga (fega/blyga). De vill inte lägga sig i andras affärer helt enkelt🙄
Citera
2021-10-30, 23:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Var såg du detta frstn?
Jo då vet han är död sen 2010 på rättspsyk i Sundvall, hängde sig i ett lakan där.
Ja riktigt vidrig människa den där Ulf.
Citera
2021-10-31, 00:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jaa...hela torget, förutom mot Stadshotellet, kryllade ju av parkeringsplatser..taxistolpar fanns nog inte eftersom taxistationen låg ett stenkast bort, där vid Rest. Hjorten.
Två (inkl. föraren) i fram och tre i baksätet är lagligt i en ”vanlig” bil. I en svarttaxi kan man nog knö in ett par extra pers. I en van eller skåpbil kan det variera. I en amerikanare fanns det ytterligare plats🤓
Jag har åkt vanlig yrkestaxi och övertalat (mutat) föraren att ta in en extra där bak, alltså fyra pers i bak.
Att U.A sa att hon valde att ”gå hem” behöver ju inte betyda att hon skulle promenera hem..beroende på hur man betonar orden...eller hur?
K.M kanske minns oxå, och föraren (C.L?!?)!
Det råder en tystnadskultur i ärendet...kanske har polisen bett folk att inte babbla för mkt då det skulle kunna försvåra utredningen..sen är väl folk i allmänhet överdrivet rädda och försiktiga (fega/blyga). De vill inte lägga sig i andras affärer helt enkelt🙄

Nej, det behöver det ju inte betyda, men det utesluter inte heller att U.A gick hem från torget. Enligt ett citat från Pelle Jenvén, gick det inte någon taxi mellan centrum och Ulrikas adress den kvällen, förutom den bil som väninnan hade tagit när hon tog sig ut till Ulrika under kvällen. Sen är det väl inte omöjlig att dom åkte svarttaxi från T-Boda.
Citera
2021-10-31, 01:56
Medlem
Okej...det P.J sa kan ju oxå betyda att en ”vit” taxi som kör från T-boda till M-stad dokumenterats som just det, men att kanske U.A ändå fixade att bli körd hela vägen till villan. En inofficiell körning från M-stad centrum till hemmet...som alltså inte syntes i körlistorna. Jag menar för taxichaffisen spelar det nog ingen roll om han tar en liten detour på ett par minuter när han ändå kört en längre tur med samma sällskap. Säkert fast pris utan taxameter..fick nog dricks oxå...Pilot betalar gärna som den gentleman han är och vill impa på Helena med sällskap!
Undrar om P.J vet något om taxifärden från Töreboda...har den loggats överhuvudtaget?!
Citera
2021-10-31, 02:37
Medlem
Citat:
Nej, det behöver det ju inte betyda, men det utesluter inte heller att U.A gick hem från torget. Enligt ett citat från Pelle Jenvén, gick det inte någon taxi mellan centrum och Ulrikas adress den kvällen, förutom den bil som väninnan hade tagit när hon tog sig ut till Ulrika under kvällen. Sen är det väl inte omöjlig att dom åkte svarttaxi från T-Boda.
Var kan jag läsa Jenven-citatet?
Citera
2021-10-31, 09:28
Medlem
Citat:
Okej...det P.J sa kan ju oxå betyda att en ”vit” taxi som kör från T-boda till M-stad dokumenterats som just det, men att kanske U.A ändå fixade att bli körd hela vägen till villan. En inofficiell körning från M-stad centrum till hemmet...som alltså inte syntes i körlistorna. Jag menar för taxichaffisen spelar det nog ingen roll om han tar en liten detour på ett par minuter när han ändå kört en längre tur med samma sällskap. Säkert fast pris utan taxameter..fick nog dricks oxå...Pilot betalar gärna som den gentleman han är och vill impa på Helena med sällskap!
Undrar om P.J vet något om taxifärden från Töreboda...har den loggats överhuvudtaget?!

Det resonemanget låter logiskt möjligt. Kunde det bli bekräftat vore det väldigt bra för att kunna limma fast en pusselbit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in