2021-10-30, 18:28
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag har ett kedjetäcke på 8 (drygt 10% av min kroppsvikt) kg. Det gör att jag får bättre sömn och känner mig tryggare, eller hur jag ska beskriva det. Min kropp är ganska orolig och gränslös, täcket hjälper till att definiera gränserna. Jag är mindre elvisp och kommer lättare till ro.

Nackdelar är att jag är muskelsvag (sjukdom) och har svårt att hantera täcket på natten. Jag står heller inte ut med att känna kedjorna mot kroppen, så jag måste ha ett extra täcke som isolering, vilket gör hela arrangemanget galet varmt. Vill helst hålla sovrumstemp runt 5 grader för att det inte ska bli för jävligt.

Om jag hade varit normal i mina muskler skulle jag gänra haft ett täcke på 12-15 kg.
Har ingen egen erfarenhet men en jobbarkompis sa att han använde det för att han fick det i present av någon i familjen och använde det därför.
Gav väl honom inget tyckte han.
Citera
2021-10-30, 18:42
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Har ingen egen erfarenhet men en jobbarkompis sa att han använde det för att han fick det i present av någon i familjen och använde det därför.
Gav väl honom inget tyckte han.
Ja, jag tror att det inte är för alla. Min son och mitt barnbarn älskar det också, men de har betydligt lättare varianter. När jag var liten och sov över hos mor-/farföräldrar, så hade de svintunga, röda, glansiga täcken, sov aldrig så gott som där. Vet inte om du känner igen beskrivningen, men jag tror att de var av tagel/siden.
Citera
2021-10-30, 18:43
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco
Har funderat på att köpa ett tyngdtäcke för att se om det påverkar sömnen till det bättre och läser att det finns tygder på 3 till 18 kg.

Vad har ni för erfarenheter? Mitt vanliga täcke verkar väga 1,5 kg så 3 kg gör kanske ingen större skillnad.

Gå in i en butik där du kan få prova tyngdtäcken, så får du känna efter hur det känns med olika tyngder på täcket.
Sedan är ju känslan av att sova med ett tyngdtäcke individuellt.
För vissa funkar det, för andra inte.
Är man väldigt intresserad av ett täcke, men ändå osäker, går det numera att köpa billigare täcken som finns i prisklasserna 399-590:-.
Fungerar det bra kan man alltid uppgradera till ett dyrare täcke senare.
Senast redigerad av cece123 2021-10-30 kl. 18:55.
Citera
2021-10-30, 18:49
Medlem
Jag valde att köpa ett lite tyngre täcke då folk sa att man vänjer sig snabbt vid den rekommenderade vikten och valt att gå och köpa några kg tyngre.
Jag väger 80 kg plus minus men köpte ett 11 kg från Cura
Citera
2021-10-30, 19:22
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Har ett på 8kg och sover grymt bra…
Citera
2021-10-30, 19:26
Medlem
Paris24s avatar
Min fru skickade hem sitt efter en enda test, inget för henne. Uppenbarligen är man olika.
Citera
2021-10-30, 19:28
Medlem
Blir dom här täckena för varma tycker ni?
Citera
2021-10-30, 19:35
Medlem
Citat:

Tycker dom luftar rätt bra, är dock varmblodig så svettas oavsett
Citera
2021-10-30, 20:02
Medlem
Couplets avatar
Citat:
För mig blir det varmt på grund av att jag måste ha ett extra täcke mellan kedjetäcket och kroppen. Men det finns ju andra lösningar än kedjetäcke. Till barnbarnet sydde jag ett femkilostäcke fyllt med ris i hundratals små rutor. Det gillas, men man kan ju inte tvätta det, haha.
Citera
2021-10-30, 20:07
Medlem
Gnars avatar
Köpte ett 11 kilo tungt tyngdtäcke med glaspärlor innan de fanns tillgängliga på den vanliga marknaden. Betalade flera tusen för det men anser att det var värt. Dock skulle jag inte valt ett fullt så tungt om jag köpt nu, 10% av kroppsvikten brukar rekommenderas vilket känns rimligt.

På sommaren går det ej att använda pga värmen men under vinterhalvåret är det underbart. Sover absolut mycket bättre när jag använder det.
Citera
2021-10-30, 20:20
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnar
Köpte ett 11 kilo tungt tyngdtäcke med glaspärlor innan de fanns tillgängliga på den vanliga marknaden. Betalade flera tusen för det men anser att det var värt. Dock skulle jag inte valt ett fullt så tungt om jag köpt nu, 10% av kroppsvikten brukar rekommenderas vilket känns rimligt.

På sommaren går det ej att använda pga värmen men under vinterhalvåret är det underbart. Sover absolut mycket bättre när jag använder det.
Vilket märke är det?
Citera
2021-10-30, 20:31
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Har funderat på att köpa ett tyngdtäcke för att se om det påverkar sömnen till det bättre och läser att det finns tygder på 3 till 18 kg.

Vad har ni för erfarenheter? Mitt vanliga täcke verkar väga 1,5 kg så 3 kg gör kanske ingen större skillnad.

Tyngdtäcken sägs fungera bra på personer med adhd. Personligen har jag märkt att en väldigt mjuk madrass gör bra inverkan på min sömn. Sedan att jag använder enbart ett påslakan som täcke, alltså ingen duntäcke i. Men helt klart som du skriver, kan tyngdtäcken förbättra sömnen hos många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in