2021-10-30, 14:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
80 % av svenskarna får sin försörjming från statens skattkista, alla som uppbär eller erhåller
skattepengar till sitt levene är tärande oavsett om man byrodirektör eller barnskötare eller jobbar i ett av statens bolag, + alla företag som fakturerar stat o kommun till största delen, hela skolväsendet med alla anställda o elever är också tärande

i min värld så räknas bara när en sedel byter ägare, hand till hand så att säga mellan personer

Det resonemanget är relativt infantilt. Självförsörjandegrad är förmågan att övertala någon att köpa en persons tid o denne får tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader. Om staten köper in poliser o läkare så levererar de kund og samhällsnytta o får betalt för det i form av en hygglig lön.
Dessa personer är således inte tärande.

Sedan finns stora grupper som lyfter hög lön men deras kund o samhällsnytta är diskutabel. Detta är en revisions o rationaliseringsfråga. Men så länge någon är beredd att betala så pass bra för deras tjänster så det överstiger självförsörjning så är de bidragande till samhället.

Det stora problemet är den växande gruppen useless eaters som inte överhuvud taget arbetar utan helt lever på bidrag under hela eller merparten av sina liv.

Eller som under perioder av yrkesverksamma år har löner långt under deras faktiska kostnader för samhället.
Citera
2021-10-30, 14:46
Medlem
Citat:
vi är väl en 10-11 miljoner i sverige o 2.5 miljoner jobbar i privat företag o ca 2.2 jobbar i stat o kommun resten är pensionärer , sitter på kåken eller går i skolan

Så nu gick dina 80% plötsligt ner till 48%...

2,2 låter fortfarande högt. Källa?
Citera
2021-10-30, 14:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
vi är väl en 10-11 miljoner i sverige o 2.5 miljoner jobbar i privat företag o ca 2.2 jobbar i stat o kommun resten är pensionärer , sitter på kåken eller går i skolan

Från 0 tills de fyller 19 år kan räknas som minimal studietid. Ofta studeras det till 25.

Sedan så ska det arbetas i ca 40 år. Varav 2-3 år brukar gå åt till värnplikt, föräldraledighet, sjukdom o arbetslöshet.

Efter 65 så kan man räkna med att individen sedan ska bli allt sjukare o mer tärande i ca 20 år tills döden avslutar det hela.

Utrymmet för useless eaters är inte så stort innan det drabbar de självförsörjandes samhällsservice.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det resonemanget är relativt infantilt. Självförsörjandegrad är förmågan att övertala någon att köpa en persons tid o denne får tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader. Om staten köper in poliser o läkare så levererar de kund og samhällsnytta o får betalt för det i form av en hygglig lön.
Dessa personer är således inte tärande.

Sedan finns stora grupper som lyfter hög lön men deras kund o samhällsnytta är diskutabel. Detta är en revisions o rationaliseringsfråga. Men så länge någon är beredd att betala så pass bra för deras tjänster så det överstiger självförsörjning så är de bidragande till samhället.

Det stora problemet är den växande gruppen useless eaters som inte överhuvud taget arbetar utan helt lever på bidrag under hela eller merparten av sina liv.

Eller som under perioder av yrkesverksamma år har löner långt under deras faktiska kostnader för samhället.
slälvklart är det så , har inget emot varken polis ,militär eller läkare, lärare eller förskolan o äldrevården, men så många syssslolösa o på fel ställe inom staten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är inte muslim, så jag har ingen åsikt om islam, ej heller buddhism eller hinduism. Det enda jag är "nära" är kristendom, även om jag aldrig går i kyrkan.

Om man spolar bandet tillbaka 70 år så hade du antagligen sagt "Sydkorea kommer aldrig bli ett framgångsrikt land. För korkad befolkning. Skillnaden mellan Sydkorea och Libanon är ljusår vid."

Fotnot: Sydkorea hade då haft krig i 10 år och var urfattigt och smutsigt. Libanon hade då ett BNP per capita högre än Italien och inte långt från Sverige.

Libanon var bra ända till islam slog till. Nu har de en tiondel av Sydkoreas BNP per capita.

Den politiska idealogin (förtecknad till religion) islam är den sämsta tänkbara. Utan olja så hade det inte funnits ETT enda välmående muslimskt land i världen och då snackar vi världens mest utbredda "religion".

Sydkoreaer är en av planetens intelligentaste folk, sålänge ingen brutal kommunistisk diktatur som Nordkorea införs så kommer det gå bra! IQ och länders välstånd går hand i hand!

Igen, Afghanistans befolknings låga intelligens och på det en 100% totalitär politisk ideologi som islam gör att landet aldrig kommer blomstra. Men för all del, flytta dit.
Citera
2021-10-30, 15:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Är inte Dubai ett muslimskt land? Det var det iallafall sist jag kollade:

https://assets.wam.ae/uploads/2017/09/43544437106362.jpg

Dubai har inte medeltiden som ideal. De har en annan syn på tillvaron, i allafall senast jag var där. De är betydligt mer västorienterade, men jag finner även dem som svårintegrerade i ett västerländskt samhälle.
Citera
2021-10-30, 15:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
slälvklart är det så , har inget emot varken polis ,militär eller läkare, lärare eller förskolan o äldrevården, men så många syssslolösa o på fel ställe inom staten

Det är ett politiskt o administrativt problem alla byråkratier dras med.
Byråkratin är oförmögen att rationalisera sig själv.
Citera
2021-10-30, 15:05
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Dubai har inte medeltiden som ideal. De har en annan syn på tillvaron, i allafall senast jag var där. De är betydligt mer västorienterade, men jag finner även dem som svårintegrerade i ett västerländskt samhälle.

Kan också tilläggas att en stor del av det som byggts upp i Dubai är såklart gjort av europeiska företag.

Hur mycket finns det i Dubai som producerats av dom själva i form av rena produkter?

Nationen i sig lever på sin olja, om de i sin tur skulle förlora denna tillgång så skulle som sagt mycket inte finnas kvar.

Rekommenderar denna: https://www.youtube.com/watch?v=i0K7A_V7XHQ
Citera
2021-10-30, 15:06
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
OK, jag förutsatte att det var den icke-västerländska vågen av asylsökande, under de senare decennierna, som avsågs.

Ber om ursäkt för missförståndet.
Snarare flyktingmottagande generellt. Min poäng är det märkliga i att överhuvudtaget diskutera ekonomisk vinst i det sammanhanget. Vi är så vana vid att de som är för ett stort flyktingmottagande motiverar det ekonomiskt att vi inte längre tänker på hur smaklöst och ologiskt det är, oavsett om man är för eller emot själva mottagandet.
Citera
2021-10-30, 15:07
Medlem
Citat:
Är inte Dubai ett muslimskt land? Det var det iallafall sist jag kollade:

https://assets.wam.ae/uploads/2017/09/43544437106362.jpg

Utan olja så hade Dubai varit öken.

Jämför hur Dubai använder sina oljemiljarder jämfört med ett bra/välfungerande land som Norge. Där ser man en nation efter oljan...
Citera
2021-10-30, 15:09
Medlem
Sverige , det första landet som dör av för mycket vänsterpolitik. Det behövs balans i systemet.

Förr i världen lyssnade unga på de äldre, i Sverige lyssnar de äldre på de yngre.

Yngre tenderar att rösta efter känslor.
Äldre tenderar att rösta efter samvete och sunt förnuft.

Vi har för många 50+are som röstar med känslor snarare än det som är förnuftigt.
Citera
2021-10-30, 15:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Sverige , det första landet som dör av för mycket vänsterpolitik. Det behövs balans i systemet.

Förr i världen lyssnade unga på de äldre, i Sverige lyssnar de äldre på de yngre.

Yngre tenderar att rösta efter känslor.
Äldre tenderar att rösta efter samvete och sunt förnuft.

Vi har för många 50+are som röstar med känslor snarare än det som är förnuftigt.

Listan på länder som ”gått under” pga vänsterpolitik kan göras lång.
Majoriteten har kunnat återuppstå med nytt ledarskap.

Det samma kommer gälla Sverige.

Om politiker importerar bidragstagare som de förutsätter att skattebetalarna ska försörja med högre skatter o sämmre service så har de troligtvis gjort ett fatalt misstag.

Frågan är kommer vi få se en utflyttning av allt fler av de som genererar överskott?

Vad händer när Sverige inte klarar av att försörja den växande gruppen useless eaters?

För dit är Sverige på väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in