Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Det enda land som ständigt övar landstigning med 200 000 man i östersjön och kränker oss med flyg skulle alltså inte kränka oss avsiktligt med en ubåt som upptäcktes mitt inne i militärt skyddsområde och som hade nabigerat perfekt?
"Ständigt kränker oss med flyg", citation needed.
EDIT: Bör tillägga att det var ett tag sen jag faktiskt höll koll på kränkningarna av svenskt luftrum, men det mycket talande axplocket 2016-2018 kommer jag ihåg på rak arm, särskilt på grund av hur diametralt annorlunda faktan var kontra då rådande jargong i media och bland diverse tyckare på nätet.
Under den perioden ägde 49 kränkningar av främmande makt rum, av dessa stod Ryssland för tre stycken, och två av dessa ryska kränkningar var totalt irrelevanta (en rörde ett ryskregistrerat flygplan med flygtillstånd i Norge [NATO] som råkade snudda vid svenska gränsen i Värmland, en annan var ett ryskt flygplan
med svenskt flygtillstånd, där tillståndet plötsligt utan vettig anledning upphävdes när planet redan landat på svensk mark, något som är komiskt på flera sätt, särskilt med tanke på vilket plan det var och med tanke på det seriösa EU-projektet som rekvirerat farkosten, alltså själva anledningen till att det öht. var i Sverige...).
Så, av 49 kränkningar på nästan tre år återstod då
en enda rysk kränkning som rörde sig om militära plan, och det var en Su-24 som snuddade vid svenskt luftrum öster om Gotland i en knapp minut.
Nota bene att även innan 2016, och tillbaks till Kalla Krigets dagar så finns det inte ett enda fall av rysk/sovjetisk kränkning som motsvarar, i fräckhet och omfattning, de alldeles nyligen erkända svenska kränkningarna av sovjetiskt luftrum. Man måste faktiskt gå tillbaka hela vägen till VK2 och de två oerhört märkliga och verkningslösa bombningarna av Strängnäs och Stockholm 1944 för att hitta nåt så fräckt från deras sida.