2012-02-02, 11:55
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ubåtar utanför slottet är ju ett bevis på att det rådde u-båts nojja på den tiden, simmande sjöfågel i mörker är nog vad någon pappskalle sett.

Just vid Alnön har folk sett ovanligt mycket och det är med stor sannolikhet flytande timmer som det finns mycket av i den trakten, detta säger även marinen.
Dom flesta rapporter var dessutom på våren då vårfloden tar med sig mer material än övriga årstider.
Sedan är ju Alnöbukten inte direkt innerskärgård och vad fanns att kolla in där, pappersbruk?

Minorna som försvann var förmodligen ett verk av marinens slarv och dåligt underhåll.

Många av indikationerna man fick visade sig vara bl.a klippkanter, att urskilja "miniubåtar" i skärgårdmiljö var mycket svårt med sonar.

Antingen så vet du inte ett skit vad du talar om eller så ljuger du medvetet.

Citat:
Analysgruppen bedömde sammanfattningsvis att en stor ubåt
och en miniubåt hade opererat i Sundsvallsområdet mellan
den 26/27 april och den 6/7 maj. Den optiska observationen
den 17 maj utanför Norra Ulvön var dock så tydlig, att det enligt
analysgruppen uppenbarligen funnits en [mini]ubåt även där.

Utredarens bedömning
Sundsvalls-incidenten är intressant av flera skäl, bl.a. därigenom att
det fanns ett stort antal personer som oberoende av varandra sett
föremål, som bedömts vara (mini)ubåt.

Att två minor i en av de fredsutlagda mineringarna i Sundsvalls-
området vid två olika tillfällen förvunnit är anmärkningsvärt. Det
skulle möjligen kunna bero på att någon velat skapa en minfri väg
in i det skyddade området innanför Alnö. En annan anledning kan
vara att minorna tagits i underrättelsesyfte för att utröna hur
mintypen fungerar.

Har du läst de offentliga utredningarna som finns om Ubåtskränkningar i Sverige??

Så flera ton minor "försvann pga. marinens slarv och dåligt underhåll"??

Senast redigerad av SteelPizza 2012-02-02 kl. 12:03.
Citera
2012-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Antingen så vet du inte ett skit vad du talar om eller så ljuger du medvetet.

Har du läst de offentliga utredningarna som finns om Ubåtskränkningar i Sverige??

Så flera ton minor "försvann pga. marinens slarv och dåligt underhåll"??

JAg har läst rapporten och vad som hände med minorna vet jag men jag tvivlar starkt på att dom blivit snodda av främmande makt.

Frågan är varför har inga säkra filmer eller blider blivit tagna av t.ex. mediabevakningen som var mycket omfattande under kränkningarna?

Ingen delar av ubåtar har hittats och vistats upp för allmänheten vilket alltid sker när det finns bevis som när flygplan störtar m.m.

Jag har inte sagt att det är uteslutet men 99 fall av 100 är ingenting.
Senast redigerad av kroppskultur 2012-02-02 kl. 12:27.
Citera
2012-02-02, 12:36
Medlem
Allt började efter U137, vart var miniubåtarna och dykarna innan?
Citera
2012-02-02, 12:44
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
JAg har läst rapporten och vad som hände med minorna vet jag men jag tvivlar starkt på att dom blivit snodda av främmande makt.

Så du vet vad som hände med minorna, snälla informera oss andra?

Citat:
J
Frågan är varför har inga säkra filmer eller blider blivit tagna av t.ex. mediabevakningen som var mycket omfattande under kränkningarna?

Hehe vem säger att inga bilder eller filmer finns på ubåtar inne på Svenskt territorialvatten?

Citat:
J
Ingen delar av ubåtar har hittats och vistats upp för allmänheten vilket alltid sker när det finns bevis som när flygplan störtar m.m.

Delar av ubåtar??

Du menar att man sänkt en ubåt då eller varför skull man finna delar från ubåtar?

Man har däremot funnit massa utav nöduppstigningsutrystning på flera platser längs kusten men det tror du väl inte på det heller.

Citat:
J
Jag har inte sagt att det är uteslutet men 99 fall av 100 är ingenting.

Vad är inte uteslutet?

Citat:
Allt började efter U137, vart var miniubåtarna och dykarna innan?

Du påstår att du läst rapporten och ändå vet du inte vad som hände innan 1981?

Att de på den tiden mest rörde sig om konventionella ubåtar är kanske inte så konstigt.

Citat:
Nedan följer de mest kända incidenterna.

Juli 1955. Ett rörligt kustartilleriförband från KA 3 observerar mitt på dagen ett periskop på väg in mot Fårösund. Stridsladdad ammunition togs fram på order av en överste Stadhe och 13 st granater ställs in som sjunkbomber med zontändrör. Ubåten förefaller ha vänt inne i sundet efter tre skott och varit på väg ut igen. När bara två granater återstod bröt ubåtstornet ytan, en lucka öppnades och en man viftade med vit flagg. Högst upp i tornet fanns den sovjetiska örlogsflaggan. Efteråt fortsatte ubåten i ytläge åt nordost och passerade ut från svenskt vatten som då var tre nautiska mil från kusten. Händelsen var länge sekretessbelagd.[3]

1962: vid övning med jagare upptäcks en ubåt genom radareko och hydrofonkontakt på svenskt vatten norr om Fårö på Gotland. Först efter upprepad vapeninsats med sjunkbomber ger sig ubåten ut mot fritt vatten.[4]

Hösten 1969: under marinens krigsförbandsövning vid Norrlandskusten. Ubåten Springaren får kontakt med en främmande ubåt på svenskt vatten utanför Höga kusten. När man övergår till aktiv hydrofonsändning ökar ubåten farten och försvinner.[5]

1974: ett ubåtsperiskop upptäcks av Kustbevakningen vid Kappelshamns på Gotland. Jagaren Halland sänds till platsen och erhåller kontakt, varvid ubåten lämnar svenskt vatten.[4]

Hösten 1976: under marinens krigsförbandsövning i Stockholms skärgård avslöjar sig en sovjetisk ubåt av W-typ utanför svenskt territorialvatten genom att sända med radar. Den svenska ubåten Sjöormen kan följa hur denna går in på svenskt vatten i Danziger gatt och spelar in ljud från den. När ubåtsjakthelikopter och jagare tillkallas försvinner ubåten med hög fart ut mot internationellt vatten.[6]

18 september-6 oktober 1980: marinens bogserbåt Ajax upptäcker tornet på en ubåt utanför Utö i Stockholms skärgård. Ubåtsjaktshelikopter sänds till platsen och får hydrofonkontakt samt sätter in knallskott och sjunkbomb för att varna ubåten. Ubåtsjakten kommer att sträcka sig över flera veckor och inkluderar rustning av en malpåseförlagd jagare, Halland. Flera optiska och hydrofonkontakter erhölls. Till skillnad från tidigare lämnar ubåten eller ubåtarna inte området då de blev upptäckta, utan försöker i stället slingra sig undan och avfyrar skenmål.[4][7]

Det finns många fler med de flesta är hemligstämplade.
Citera
2012-02-02, 13:05
Medlem
Citat:
Så du vet vad som hände med minorna, snälla informera oss andra?

Skrev jag inte att jag inte vet vad som hände men jag tror inte att dom snoddes av främande mak?.
Sådana som du ser och läser vad dom vill och bryr sig inte så mycket om verkligheten.

Dessutom skrev jag i mitt först inlägg att ubåtar kränker svenskt territorialvatten men det är inte samma ska som att operera i innerskärgården.

Incidenterna du hänvisar till innan U137 är inte i innerskärgård.
Senast redigerad av kroppskultur 2012-02-02 kl. 13:12.
Citera
2012-02-02, 13:15
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan väl också tilläggas (en släng åt Jallai här) att inte ens om man visste helt säkert att kontakterna man fått varit sovjetiska, så hade man som syfte att sänka något eller någon. Dels finns (och fanns det) konventioner, dels kunde man inte vara helt säker på någonting, dels handlade det om kollegor som gjorde samma sak som svenska militärer också sysslade med. Det är ju ingen hemlighet att svenska ubåtar hade stridställningar utanför utskeppningshamnarna, och hade som uppdrag att spana efter förmåga, räkna fartyg in/ut och annat.

Det fanns alltså massor av skäl (goda skäl) att kontakta, markera och jaga iväg.

Uppstigningsutrustning (från övningar och (Häpp!) kanske från genuina olyckor) och rester från militära övningar hamnar till slut på svenska stränder, eller på lettiska, finska, tyska OSV - någonstans lär de flyta i land. Sådant säger inte så mycket.

Det är alltså så att DC3 och Catalinan är stora avvikelser från ett mönster som såg helt annorlunda ut hela 50- 60- och 70-talet. Ubåtarna blev heta på 80-talet, men det beror troligen på medias alltmer vikande följsamhet mot statsmakterna, inte på att något började hända som aldrig funnits förut.
Citera
2012-02-02, 14:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Försvaret har ju en förmåga att komma fram till de resultat man vill ha fram.

Will man t.ex. att det skall varit en Sovjetisk Whiskey ubåt som kränkte vår gräns och inte en västtysk 206 ubåt som vid Utö Incidenten 1980 så bortsåg man helt enkelt i från att det kunde vara en 206 ubåt.

Man trodde t.o.m mer på att de kunde varit en Alfa ubåt + en Whiskey ubåt trots att de vid denna tid inte fanns några Alfa ubåtar i Östersjön.

Steelpizza, i det här fallet återrapporterades resultatet faktiskt till de som sett det hela. Resultatet var att det var en ubåt av okänt ursprung. (Dock ej svensk). Den var i innerskärgården om man räknar "innerskärgård" som innanför de punkter som definierar territorialvattengränsens hörn längre ut. Kursen var mot internationellt vatten så rimligtvis hade den varit ännu längre in. (Men detta senare är min egen slutsats).
Citera
2012-02-02, 14:39
Moderator
Eerieyes avatar
Har någon en länk till den teckning som gjordes av en morgonpigg tecknare i Stockholms skärgård? Personen skulle rita av fåglar, eller något, och fann då till sin förvåning en ubåt liggande i ytläge i gattet (som det heter i de trakterna). Då ritade han av denna istället.

Teckningens detaljer stämmer på pricken med de ryska miniubåtar som först långt senare blev kända utanför underrättelsetjänsternas snäva krets.
Citera
2012-02-02, 16:10
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Sådana som du ser och läser vad dom vill och bryr sig inte så mycket om verkligheten.

Sådana som jag var med i verkligheten när det hände.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Uppstigningsutrustning (från övningar och (Häpp!) kanske från genuina olyckor) och rester från militära övningar hamnar till slut på svenska stränder, eller på lettiska, finska, tyska OSV - någonstans lär de flyta i land. Sådant säger inte så mycket.

Visst kan saker och ting flyta med strömmar och vindar som allt annat men att 9 st utrustningar hamnar inom ett par hundra meter bredvid varandra precis där det varit en ubåtsjakt är inte särskilt troligt.

Sedan tvivlar jag lite på att dess klumpar flyter

http://dg8fz.dyndns.org/~karl/dg8fz/rebreather/ida57/index.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Steelpizza, i det här fallet återrapporterades resultatet faktiskt till de som sett det hela. Resultatet var att det var en ubåt av okänt ursprung. (Dock ej svensk). Den var i innerskärgården om man räknar "innerskärgård" som innanför de punkter som definierar territorialvattengränsens hörn längre ut. Kursen var mot internationellt vatten så rimligtvis hade den varit ännu längre in. (Men detta senare är min egen slutsats).

Vad som är inre och yttre vatten spelar mindre roll, svensk gräns gäller enligt IKFN.
Senast redigerad av SteelPizza 2012-02-02 kl. 16:20.
Citera
2012-02-02, 16:14
Medlem
[quote]
Citat:
Sådana som jag var med i verkligheten när det hände.

Som vad, VPL?,
Jag är född på 60 talet och har följt allt ganska noga.
Citera
2012-02-02, 16:28
Medlem
SteelPizzas avatar
[quote=kroppskultur]
Citat:

Som vad, VPL?,
Jag är född på 60 talet och har följt allt ganska noga.

Ja VPL under ett år men även i annan roll senare i livet.

Men vad är det du egentligen inte tror på hänt?

Du tror uppenbarligen inte på de svenska rapporterna som ubåtskommissionerna tagit fram, tror du på NATOs rapporter eller är det bara ryska uppgifter som duger som fakta för dig?
Citera
2012-02-02, 17:10
Medlem
BAGARN69s avatar
Jag vet att utlänska dykare har varit inne i ubåtsbasen i Karlskrona och rekat men röjde sig
och att det har tystnads ner av högre makt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in