2021-10-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Den här tråden är inte tänkt för att jag ombett ska berätta saker om mig själv (det är era frågor som ska besvaras). Med det sagt har jag ombetts berätta ”hur det går” och liknande så därför kommer här lite info:

Gjorde röntgen i går och träffade onkolog i dag angående resultatet från den. Tyvärr växer cancern i levern på ett sätt som gör vidare behandling omöjlig och därmed avbryts den. Jag har innan endast haft bromsande, ej botande, behandling så beslutet att avbryta den kanske inte är så stort men för känns det väldigt avgörande. Om jag ska se det positiva innebär detta att jag inte mer kommer behöva springa på onkologen titt som tätt utan kan få all min vård via hemsjukvården. Tidssparare alltså i en tid då just tid blir den mest värdefulla valutan av alla.

Jag har läst hela tråden. En tråd som jag tror ger många styrka. Cancer är en hemsk sjukdom.
Jag beklagar verkligen att bromsmedicinen inte hjälpte dig
Hoppas att du och din fru kan åka till Köpenhamn i Januari.
Hoppas också att du inte har jätte ont och att du slipper lida den tid du har kvar.
Citera
2021-10-29, 16:53
Medlem
Kan du ha stunder då du inte tänker på sjukdomen?. Att visa saker kan vara lika stimulerande och roligt som innan du fick den
här diagnosen?. Du verkar vara en fin människa, det mesta vardagsbekymmer känns
futtiga i jämförelse med att drabbas av obotlig cancer. Hoppas du får fin tid med nära ock kära
Citera
2021-10-29, 18:36
Medlem
Citat:
Den här tråden är inte tänkt för att jag ombett ska berätta saker om mig själv (det är era frågor som ska besvaras). Med det sagt har jag ombetts berätta ”hur det går” och liknande så därför kommer här lite info:

Gjorde röntgen i går och träffade onkolog i dag angående resultatet från den. Tyvärr växer cancern i levern på ett sätt som gör vidare behandling omöjlig och därmed avbryts den. Jag har innan endast haft bromsande, ej botande, behandling så beslutet att avbryta den kanske inte är så stort men för känns det väldigt avgörande. Om jag ska se det positiva innebär detta att jag inte mer kommer behöva springa på onkologen titt som tätt utan kan få all min vård via hemsjukvården. Tidssparare alltså i en tid då just tid blir den mest värdefulla valutan av alla.
Vad fan! Så jättetrist att höra! Men det är ju inte någon idé att få bromsande om tumörerna fortsätter att växa ändå. Jag hoppas i alla fall att du inte kommer behöva ha för ont och att inte medicinerna gör dig dimmigare än nödvändigt så länge du har den livskvalitet du faktiskt har.

Jag själv skall påbörja strålning på måndag och vi ska försöka minska den stora tumör jag har i bäckenet. Det hjälper inte resten av tumörerna i kroppen, men den här sitter förjävligt till. Det skulle underlätta om åtminstone DEN minskar och/eller dör. Läkarna gör ju allt de kan i palliativt syfte. Kan de nu inte bota, så försöker de underlätta. Och man får vara väldigt tacksam för det.

Sköt om dig så hörs vi.
Citera
2021-10-29, 19:49
Medlem
Citat:

Jag saknar ord!
Vi är många som följer dig, som har lärt mycket av dig om livet i stort och i smått, om oss själva och om smärtorna därute. Jag vågar påstå att vi alla följer dig hela vägen i våra hjärtan och är tacksamma för allt du givit oss av din så dyrbara tid.
Många kramar!
Senast redigerad av tantigheter 2021-10-29 kl. 19:52.
Citera
2021-10-29, 20:50
Medlem
Jag som många andra har följt den här tråden sen början
Blir så berörd av ditt och även Picassos öden
Det låter fånigt men det får mig att uppskatta min tråkiga vardag och tänka till en extra gång .
Ni verkar vara så himla fina och ödmjuka människor

Tack för att du delar med dig !
Citera
2021-10-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Jag som många andra har följt den här tråden sen början
Blir så berörd av ditt och även Picassos öden
Det låter fånigt men det får mig att uppskatta min tråkiga vardag och tänka till en extra gång .
Ni verkar vara så himla fina och ödmjuka människor

Tack för att du delar med dig !
Ja, den tråkiga vardagen är också ett liv. Det som jag och @OlikaBroed går igenom önskar man ingen annan. För min del finns ingen dödsångest, "bara" vetskapen om en sorg hos mina barn, vänner och syskon etc. Den biten är tung som ett ok att bära. Dödsångesten kanske kommer i slutet, de sista dagarna. Vad vet jag? Jag har aldrig dött förr. Lite nyfiken på "andra sidan" är jag. Blir intressant.
Citera
2021-10-30, 00:49
Medlem
Pungpuckels avatar
Vi har inte funnits i mer än 200 k år sedan, vi är i jämförelse från är "liv" överhuvudtaget uppstod många herrans miljoner ifrån allt.
En pytteliten del i en lång kedja, är du, jag våra förfäder och våra kommande som vi inte lär känna, de får våra drag likt vi fått de gamlas drag. Vänta du.
Citera
2021-10-30, 03:22
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpan-2
Jag har läst hela tråden. En tråd som jag tror ger många styrka. Cancer är en hemsk sjukdom.
Hoppas också att du inte har jätte ont och att du slipper lida den tid du har kvar.

Stort tack för dina lyckönskningar. I går kände jag att vi definitivt inte skulle komma väg (eller att jag ens skulle få uppleva nåt nyår). Nu tänker jag att ”kanske ändå”. Oavsett lär läsare av tråden bli varse.
Citera
2021-10-30, 04:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Kan du ha stunder då du inte tänker på sjukdomen?. Att visa saker kan vara lika stimulerande och roligt som innan du fick den
här diagnosen?. Du verkar vara en fin människa, det mesta vardagsbekymmer känns
futtiga i jämförelse med att drabbas av obotlig cancer. Hoppas du får fin tid med nära ock kära

Hej. Både ja och nej. Jag tänker inte hela tiden aktivt på sjukdomen och livet är fullt av härliga stunder då jag inte känner mig sjuk. Å andra sidan skulle jag på riktigt aldrig glömma bort att jag ÄR sjuk. Jag kan exempelvis inte obesudlat glädja mig när det går bra för Sverige i VM-kvalet i herrfotboll, eftersom jag vet att jag med största sannolikhet inte kommer få uppleva sagda VM (som ju dessutom körs senare på året än det ska pga lagt i Qatar!). Futtigt exempel kanske, men kan ändå illustrera en poäng.
Citera
2021-10-30, 07:49
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpan-2

Tack så mycket! Hoppas också vi kommer iväg, även om det inte på intet vis känns självklart i nuläget. Det går som det går och oavsett har jag hunnit med mycket sedan jag fick beskedet (för att inte tala om mitt liv som frisk!). Självfallet kommer ni som följer tråden bli varse.
Citera
2021-10-30, 07:57
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad fan! Så jättetrist att höra! Men det är ju inte någon idé att få bromsande om tumörerna fortsätter att växa ändå. Jag hoppas i alla fall att du inte kommer behöva ha för ont och att inte medicinerna gör dig dimmigare än nödvändigt så länge du har den livskvalitet du faktiskt har.

Jag själv skall påbörja strålning på måndag och vi ska försöka minska den stora tumör jag har i bäckenet. Det hjälper inte resten av tumörerna i kroppen, men den här sitter förjävligt till. Det skulle underlätta om åtminstone DEN minskar och/eller dör. Läkarna gör ju allt de kan i palliativt syfte. Kan de nu inte bota, så försöker de underlätta. Och man får vara väldigt tacksam för det.

Sköt om dig så hörs vi.

Stort lycka till på måndag! Jag kommer att tänka på dig och din behandling under dagen.

Tycker som du att man får vara tacksam för den generösa vård man får, även när den som för oss skiftar till att bli palliativ. Nu hoppas vi på låg smärta och många kvarvarande kvalitetsdagar för oss bägge.
Citera
2021-10-30, 08:03
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag saknar ord!
Vi är många som följer dig, som har lärt mycket av dig om livet i stort och i smått, om oss själva och om smärtorna därute. Jag vågar påstå att vi alla följer dig hela vägen i våra hjärtan och är tacksamma för allt du givit oss av din så dyrbara tid.
Många kramar!

Jag måste säga att jag överväldigad över den otroligt fina respons jag fått i denna tråd. Det var inget jag räknade med, eller ens hoppades på, men är väldigt tacksam för. Det värmer och stärker att veta att det finns så många människor där ute i landet som har kapaciteten att visa en sån välvilja och kärlek mot en för dem komplett främling på ett forum på internet. Otroligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in