2021-10-29, 01:18
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Du har nu cirklat tillbaka till det första jag skrev
"Dollar eller euro eller sek garanteras av ett land, vad garanteras krypto av? är det som ett pyramidspel att så länge det finns nya dårar som tror de ska bli rika så fortsätter bluffen eller finns det något jag missar som ni kan berätta om?"

Dollar, euro och sek garanteras av stater. Värdet på dessa styrs av marknaden, även om staterna försöker få värdet att minska 2% per år.

Bitcoin garanteras av bitcoins nätverk. Ett samlat konsensus ser till att nätverket håller ihop. Ju större bitcoin blir, desto starkare blir nätverket. Värdet av bitcoin styrs av marknaden.
2021-10-29, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Emot:

Jag har aldrig hört någon ge en enda bra förklaring till vad man ska ha det till, förutom att köpa det för att hoppas att det kommer stiga i värde så att det går att sälja med vinst.

Köpa saker?
Både digitala butiker och fysiska butiker(webbhallen, inet tex) tar bitcoin, slippa undan skrattmåsen (behöver göras på rätt sätt men det går)

Jag förstår om det känns onödigt om man inte har en tå inom tech eller kunskap om var man kan använda det.

För att inte nämna all black market stuff som finns via tor nätverket (droger m.m).
2021-10-29, 06:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Förstår man innebörden av Store of value och det skriande behovet av detta så är det en start att förstå potentialen i Bitcoin.

Folk, företag och institutioner som sitter på pengar över "cash" måste parkera detta kapital för att det inte skall ätas upp av inflationen.

Vanligt att investera i är börsen, där det i snitt genererat 13% avkastning per år. Fastigheter och ädelmetaller är andra vanliga uppenbara produkter att använda som store of value. Men sedan har du även alla olika typer av värdepapper som obligationer, räntefonder och liknande.
Den totala summan som är investerat i detta är enormt. Det finns företag och banker som gör enorma pengar på att sälja möjligheterna att investera i dessa saker, och dom gör enorma pengar genom att sedan förvalta dessa åt dig.

Nu kommer Bitcoin som genom att vara i digital form har överlägsna egenskaper jämfört med alla ovan produkter. Så pass överlägsna att du inte ens behöver blanda in en bank i det hela.

En överlägsen produkt tenderar att äta upp de mindre överlägsna produkterna. Vem vill ha något sämre när det finns något bättre.
Så man tror att man kommer få se detta enorma kapital som är investerat i de klassiska produkterna sakta men säker börja flöda in i Bitcoin de kommande 10 åren. Detta gör att uppsidan i att redan nu, i detta tidiga stadiet då flödet precis börjat, är helt enorm.
Det är som att man har chansen att investera i Apple, Amazon och Google för 15 år sedan.

Där har du det nyttiga i Bitcoin. Det är inte så svårt att förstå då Bitcoin är väldigt enkel på detta sätt, jämfört med alla övriga krypton som snarare gör anspråk på DeFi som är något helt annat.

Vad gör Bitcoin till en överlägsen produkt jämfört med aktier?
2021-10-29, 06:35
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så garanteras värdet på bitcoin så länge det finns tillräckligt många som är frälsta och tycker de är praktiska. Jag antar att det blir fler och fler av er yngre som tror på kryptovalutor och klarar av att använda dom och färre och färre av oss som levde innan internet, så det kommer kanske att fungera.

Det jag dock märkt är att det gått inflation i mängden olika kryptovalutor, kommer inte det tillslut att göra att det blir inflation även i krypto? Det borde ju rimligtvis bli så att om det finns en miljard olika kryptovalutor så minskar värdet på den enskilda krypton, eller?

Ett land och sitt fiat valuta kan försvina i kriget men det är inte sannolikt att internet eller kryptovaluta försvinna p.g.a. kriget, så de är liksom språk/religion som är över land gränsen, en världens konsensus

Visst kan det finns hur mycket som helst andra kryptovalutor, precis som det finns många andra dyra metal, men det räcker med bara guld och silver som värdebevis, de andra blir bara ett par percent i hela marketcap

Jag tror att ETH är tekniskt mer avancerad, men det är mycket mindre konsensus i den just nu, så de flesta (även president av El Salvador) fortfarande fokuserar på BTC, även den har blivit ändrat flera gånger och fick dåligt code som SEGWIT
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-29 kl. 07:14.
2021-10-29, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper

Bitcoins fundamental är enkelt: Så länge fiat valuta penningmängden ökar exponentielt, så borde bitcoin med begränsad tillgång ökar i värde, även om den bara används för sparande

Aktier är också kapital varor med begränsad tillgång, men fundamental är extremt komplicerad, marknaden är konkurrensfullt, och efterfrågan kan ändra drastiskt

Samman gäller hus/lägenhet, de tappar förbrukningsvärde 1% varje år, och finns massor med underhållning, om de är pantsat, finns det räntekostnaden också
2021-10-29, 07:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Bitcoins fundamental är enkelt: Så länge fiat valuta penningmängden ökar exponentielt, så borde bitcoin med begränsad tillgång ökar i värde, även om den bara används för sparande

Aktier är också kapital varor med begränsad tillgång, men fundamental är extremt komplicerad, marknaden är konkurrensfullt, och efterfrågan kan ändra drastiskt

Samman gäller hus/lägenhet, de tappar förbrukningsvärde 1% varje år, och finns massor med underhållning, om de är pantsat, finns det räntekostnaden också

Aktier är sämre än Bitcoin pga att de är utsatta för konkurrens, svåra att värdera och påverkas av ändringar i efterfrågan? Har inte Bitcoin de attributen?
2021-10-29, 08:42
Medlem
Citat:
Aktier är sämre än Bitcoin pga att de är utsatta för konkurrens, svåra att värdera och påverkas av ändringar i efterfrågan? Har inte Bitcoin de attributen?

Ja kryptovaluta har en del osäkerhet, men betydligt enklare att analysera än aktie. Jag minns att engång min Eniro aktie kraschade 98% p.g.a. de har förfalskade årsrapporten. Det är svårt att veta vad är det som egentligen händer i företaget, men bitcoin kan alla se
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-29 kl. 08:44.
2021-10-29, 08:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du har nu cirklat tillbaka till det första jag skrev
"Dollar eller euro eller sek garanteras av ett land, vad garanteras krypto av? är det som ett pyramidspel att så länge det finns nya dårar som tror de ska bli rika så fortsätter bluffen eller finns det något jag missar som ni kan berätta om?"

Vad menar du med "garanteras av ett land". Exakt vad är det som garanteras? Land utfärdrar dessa valutor, men dom garanterar ingenting. Titta på de länder vars valutor minskar i värde varje dag.

Det finns annat som har värde så som guld, en aktie, en tavla, ett frimärke, en diamant, en kupong osv osv.
Värde garanteras inte av länder utan av förtroende.

Jag tror vi är flera som förklarat detta för dig nu, så jag hoppas du kan ta till dig detta.

Verkar som du inte ens vet vad ett pyramidspel är? Pyramidspel är när dom högre upp i pyramiden tjänar pengar på att dom längre ner i pryamiden gör ett arbete. Säljer jag en Bitcoin till dig så tjänar jag inga pengar på vad du nu väljer att göra med denna Bitcoin i nästa led. Så det där med pyramidspel vet jag inte hur du får ihop det.

Vad gör Bitcoin värdefullt? Ja HÄR kan du se det rätt tydligt.

Citat:
Dessa människor kan ju lika bra investera i vad som helst annat också, även om det är en jävla massa akademiker i Indien så är det stora flertalet betydligt lägre utbildade än mig och sämre på teknik, de kommer inte köpa bitcoin.
Självklart. Dom i Indien kommer ju likt alla andra investera i det som ser mest fördelaktigt ut när det gäller avkastning på pengar.

Citat:
Det är den nya generationen som kommer avgöra om btc är här för att stanna eller om de blir ifrånsprungna av något annat, du sa ju det själv, man väljer det överlägsna alternativet. Det kanske är och förblir btc, men dåtiden kantas av nyskapande företag som gått omkull. Det verkar enligt den andra signaturen jag skrivit med som det är någon ny teknik på väg inom krypto, L2, kan btc konkurrera med det?
Bitcoin är överlägset när det kommer till store of value.
Med hjälp av Lightning som lager 2 ovanpå Bitcoin så ser Bitcoin ut att även fungera som medium of Exchange. Men det återstår att se, Bitcoin kan bli värd flera tiotals miljoner dollar per styck enbart baserat på sin funktion som Store of Value. Resten är bonus.

Att uppfinna en ny store of value krypto är lika meningslöst som att uppfinna ett nytt internet som konkurerar med befintliga internet. Bitcoin är fulländad som store of value (se bilden längre upp i inlägget).
Senast redigerad av Leaston 2021-10-29 kl. 09:09.
2021-10-29, 09:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
2021-10-29, 10:45
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad menar du med "garanteras av ett land". Exakt vad är det som garanteras? Land utfärdrar dessa valutor, men dom garanterar ingenting. Titta på de länder vars valutor minskar i värde varje dag.

Det finns annat som har värde så som guld, en aktie, en tavla, ett frimärke, en diamant, en kupong osv osv.
Värde garanteras inte av länder utan av förtroende.

Jag tror vi är flera som förklarat detta för dig nu, så jag hoppas du kan ta till dig detta.

Verkar som du inte ens vet vad ett pyramidspel är? Pyramidspel är när dom högre upp i pyramiden tjänar pengar på att dom längre ner i pryamiden gör ett arbete. Säljer jag en Bitcoin till dig så tjänar jag inga pengar på vad du nu väljer att göra med denna Bitcoin i nästa led. Så det där med pyramidspel vet jag inte hur du får ihop det.

Vad gör Bitcoin värdefullt? Ja HÄR kan du se det rätt tydligt.

Självklart. Dom i Indien kommer ju likt alla andra investera i det som ser mest fördelaktigt ut när det gäller avkastning på pengar.

Bitcoin är överlägset när det kommer till store of value.
Med hjälp av Lightning som lager 2 ovanpå Bitcoin så ser Bitcoin ut att även fungera som medium of Exchange. Men det återstår att se, Bitcoin kan bli värd flera tiotals miljoner dollar per styck enbart baserat på sin funktion som Store of Value. Resten är bonus.

Att uppfinna en ny store of value krypto är lika meningslöst som att uppfinna ett nytt internet som konkurerar med befintliga internet. Bitcoin är fulländad som store of value (se bilden längre upp i inlägget).

I mitt första inlägg skulle jag skrivit att jag inte har vet att skilja olika krypto från varandra, jag kallar alla bitcoin

Vet inte varför du irriterar dig på pyramidspelstanken, den är definitivt som jag säger. Så länge nya personer värvas till pyramiden kan värden flyttas uppåt, i btc-fallet, de som redan äger dessa. Det är hur som helst inte definitivt att btc kommer vara värdefullt bara för att det inte finns många av dom, det finns bara en av mig och jag tror inte jag är värdefull för dig eller särskilt många andra, det är användbarheten som kommer bestämma detta. BTC kommer bara vara värdefulla så länge du kan använda dessa till meningsfulla transaktioner. värdet störtdök ju över en natt för att du inte kunde eller skulle kunna köpa Tesla med dom. Sedan har kanske värdet kommit tillbaka, men det visar på att btc är ytterst sårbart för värdeförändringar. Bara för att något ökat i värde historiskt betyder inte det att så alltid kommer att vara fallet. Det finns fortfarande en hel del av oss äldre som aldrig kommer acceptera en btc istället för vanliga pengar. Men det blir fler av er yngre varje dag så bitcoin kanske är framtiden, men räkna med en guppig resa. Jag skulle absolut inte säga att den är fulländad som store of value, som valuta har den allt man vill ha, men det är inte samma sak.

Finns det verkligen en garanti för att btc inte kommer att vara spårbara, det skulle både vara bra och dåligt, sett ur svarta pengar synpunkt så vill väl myndigheter kunna spåra alla valutor, kan de inte det kanske de inte heller kommer acceptera dom i framtiden.

Och jo, ett land garanterar värdet på pengarna utifrån att de har en sund ekonomi och inte trycker massvis med nya sedlar. Den andra delen av den ovanstående är ett problem nu.

Ps. det är många ungdomars problem att de blir arga när folk inte tycker som dem själva. Så låt mig ge dig lite livsvisdom, så slipper du gå arg genom livet, de är tre och graderade från viktigaste 1 till minst viktig 3:
1. du kan inte bota dumhet,
2. det finns ofta mer än ett rätt svar,
3 Majoriteten som har pengar, bestämmer och det är inte alltid dessa vet bäst.
2021-10-29, 11:25
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Tänk dig att en aktie är att äga ett företag i Manhattan. Men äga Bitcoin är att äga fastigheterna i Manhattan.

Kolla Saylors "4 Quadrant Model" (4 minuter video) så förstår du jämförelsen https://www.youtube.com/watch?v=7a-2ZbyNCTA

En aktie har ju direktavkastning, och en aktie är en spekulation. Bitcoin är bara pengar och ger alltså ingen avkastning.. men du bevarar ditt värde. Bitcoin är basen för värde i världen och kommer tids nog inte vara en spekulation längre. Bitcoin är bara ett tryggt sätt att lagra sin köpkraft över tid och rum.
2021-10-29, 11:40
Medlem
Citat:
I mitt första inlägg skulle jag skrivit att jag inte har vet att skilja olika krypto från varandra, jag kallar alla bitcoin

Vet inte varför du irriterar dig på pyramidspelstanken, den är definitivt som jag säger. Så länge nya personer värvas till pyramiden kan värden flyttas uppåt, i btc-fallet, de som redan äger dessa.

Finns det överhuvudtaget någon tillgång du kan äga där priset inte påverkas av allmän efterfrågan på det du äger? Nej, det gör det inte, det är normal marknadsekonomi, det första man lär sig om man studerar ekonomi. Ju mer efterfrågan ökar, desto mer ökar priset, givet samma utbud.

Citat:
Det är hur som helst inte definitivt att btc kommer vara värdefullt bara för att det inte finns många av dom, det finns bara en av mig och jag tror inte jag är värdefull för dig eller särskilt många andra, det är användbarheten som kommer bestämma detta. BTC kommer bara vara värdefulla så länge du kan använda dessa till meningsfulla transaktioner. värdet störtdök ju över en natt för att du inte kunde eller skulle kunna köpa Tesla med dom. Sedan har kanske värdet kommit tillbaka, men det visar på att btc är ytterst sårbart för värdeförändringar.

Bitcoin är värdefullt pga dess egenskaper, som du har fått listade flera gånger i tråden redan. Prisstabilitet är just nu inte en av dessa egenskaper, men det finns många andra egenskaper som gör Bitcoin värdefullt.

Citat:
Bara för att något ökat i värde historiskt betyder inte det att så alltid kommer att vara fallet.

Det är sant, men det är också sant att folk förlorar mycket mer pengar på att försöka vara smarta och tima marknader (eller helt stå utanför marknader) än vad själva marknadskrascherna orsakar.

Citat:
Det finns fortfarande en hel del av oss äldre som aldrig kommer acceptera en btc istället för vanliga pengar.

Så jävla gammal är du inte. Du kallar dig äldre, fast du inte ens är 50 år? Det är väl ingen ålder, och de här sakerna kan man förstå oavsett ålder.

Citat:
Och jo, ett land garanterar värdet på pengarna utifrån att de har en sund ekonomi och inte trycker massvis med nya sedlar. Den andra delen av den ovanstående är ett problem nu.

Dom garanterar inte ett skit, och de masstrycker pengar i en takt som aldrig tidigare skådats i global skala. De skyller på pandemin nu för att det är bekvämt, men det är det ekonomiska systemet som är ruttet i grunden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in