• 1
  • 2
2021-10-28, 18:47
Medlem
Hej, skulle tränat idag men är helt slut i huvudet. Går hemma hela dagarna.
Kört så här:
Måndag: axlar 16 set
Tisdag: Biceps 16 set
Onsdag: Rygg 16 set
Tosdag(idag): död

Vad beror det på och vad kan man göra?
Har ingen energi alls idag.
Kan tillägga att jag äter 240-300 gram protein per dag och har en kalori balans eller ett litet plus. Kör även många av dessa set till failure.
30 år gammal. Sover minst 8 timmar.

Någon?
Citera
2021-10-28, 18:52
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Ta ett par vilodagar. Kanske håller du på och blir sjuk. Ditt schema suger för övrigt så du kan ju använda tiden till att snickra ihop nåt vettigare.
Citera
2021-10-28, 18:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Kört så här:

Kan tillägga att jag äter 240-300 gram protein per dag och har en kalori balans eller ett litet plus. Kör även många av dessa set till failure.

Någon?

Tja, det är ju svårt att säga Om det är något som avviker.

Säg att du kör 4 övningar för din rygg med 4 set.
Tycker du det är lite?

Frågan är väl snarare varför du kör 16 set på biceps??
Citera
2021-10-28, 18:53
Medlem
Du får nog specificera dig mera.
Vadå slut i huvudet?
Ingen energi alls, är det kroppsligt eller bara i hjärnan?

Annars låter det som att du har ingen motivation bara och hittar ursäkter. Att det är det psykologiska bara. Eller som någon annan skrev, förkylning i kroppen på ingående.
Citera
2021-10-28, 18:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kört så här:

Någon?

Du skriver inte hur mycket du väger, hur långa set och hur hög vikt du kör men du äter ganska mycket protein. Man blir trött av att äta så där mycket protein.
Citera
2021-10-28, 19:05
Medlem
solhatts avatar
Hur tungt kör du? Maxar du 100%?
Citera
2021-10-28, 19:44
Medlem
goofers avatar
Du bränner ut ditt cns.

Ta sista setet till fail i varje övning istället.

Att köra 48 set till fail på 3 dagar är väldigt tufft och helt onödigt.

Minska ner på proteinet och kör mer kolhydrater.
Högt protein behövs mer under en diet, vid viktökning är kolisar bättre bränsle.

Och din split behöver du se över.
Citera
2021-10-28, 19:56
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Kört så här:

Någon?
Gör såhär.

Måndag axlar

Military press
8 reps 20 kg
5 reps 40% av max
5 reps 80% av max X3

Hantelpress - varannan vecka hantlar varannan vecka maskin
5 reps 80% av max X3

Side raises (här blir det jobbigt)
4 reps (80% av max
Dropset (kör direkt efter)
4 reps (60% av max)
Dropset (samma sol förrut förstås)
4 reps (40% av max)

Gör Side raises 2 gånger det ska vara så du vill dö på dem. På dem andra övningarna ska det självklart kännas men inte så du måste dö

Rygg räcker med Barbell row

Kör först 8 reps 20 kg
5 reps (50%)
5 reps (80%) X3 eller X4

Bröst ska vara 3 övningar och 3 övningar endast som räcker för att bygga stora bröst

Bänkpress
8 reps 20 kg
5 reps (40%)
5 reps (60%)
5 reps (80%) X3

Hantelpress
4-5 reps (80%)
Dropset
4-5 reps (60-70%)

Kör detta dropset 2 gånger

Bröstpress
5 reps (80%) X3
Sen ett sista rep där du maxar. Detta rep ska ta 6-7s att genomföra där det är så att du knappt klarar det

Sen så ska du köra ben också

Squats, Utfallssteg och vertikal benpress är att föredra. Deadlift funkar väl det med men hög risk för skada så utför övningen korrekt och aldrig över 180 kg förrutom vid maxningar.

Dina pass är för långa. 8-12 set kan du gå långt på. Användningen av dropset kan få ett 30 min pass att bli riktigt effektivt. Sen vilö jag att du skriver din längd, ålder och vikt också. Väger du över 100 kg är ditt proteinintag ok även om det är lite högt men om du väger 70-80 kg eller mindre är det på tok för högt. Se till att minska isåfall. Inte farligt men onödigt och ger inget extra. Sen är en god natts sömn viktigt. Hur mycket sover du egentligen. Efter ett tufft pass vill du iallafall få 6h gärna 7.
Citera
2021-10-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Ta ett par vilodagar. Kanske håller du på och blir sjuk. Ditt schema suger för övrigt så du kan ju använda tiden till att snickra ihop nåt vettigare.

TS kan ta till sig detta för det skriver jag under på!
Citera
2021-10-29, 00:20
Medlem
maxatdunders avatar
Inte ens legday, kanske dags att checka sina testosteronvärden.
Citera
2021-10-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Gör såhär.

Måndag axlar

Military press
8 reps 20 kg
5 reps 40% av max
5 reps 80% av max X3

Hantelpress - varannan vecka hantlar varannan vecka maskin
5 reps 80% av max X3

Side raises (här blir det jobbigt)
4 reps (80% av max
Dropset (kör direkt efter)
4 reps (60% av max)
Dropset (samma sol förrut förstås)
4 reps (40% av max)

Gör Side raises 2 gånger det ska vara så du vill dö på dem. På dem andra övningarna ska det självklart kännas men inte så du måste dö

Rygg räcker med Barbell row

Kör först 8 reps 20 kg
5 reps (50%)
5 reps (80%) X3 eller X4

Bröst ska vara 3 övningar och 3 övningar endast som räcker för att bygga stora bröst

Bänkpress
8 reps 20 kg
5 reps (40%)
5 reps (60%)
5 reps (80%) X3

Hantelpress
4-5 reps (80%)
Dropset
4-5 reps (60-70%)

Kör detta dropset 2 gånger

Bröstpress
5 reps (80%) X3
Sen ett sista rep där du maxar. Detta rep ska ta 6-7s att genomföra där det är så att du knappt klarar det

Sen så ska du köra ben också

Squats, Utfallssteg och vertikal benpress är att föredra. Deadlift funkar väl det med men hög risk för skada så utför övningen korrekt och aldrig över 180 kg förrutom vid maxningar.

Dina pass är för långa. 8-12 set kan du gå långt på. Användningen av dropset kan få ett 30 min pass att bli riktigt effektivt. Sen vilö jag att du skriver din längd, ålder och vikt också. Väger du över 100 kg är ditt proteinintag ok även om det är lite högt men om du väger 70-80 kg eller mindre är det på tok för högt. Se till att minska isåfall. Inte farligt men onödigt och ger inget extra. Sen är en god natts sömn viktigt. Hur mycket sover du egentligen. Efter ett tufft pass vill du iallafall få 6h gärna 7.
Det är ingen högre skaderisk än med andra övningar för marklyft.
Sen förstår jag inte varför gränsen skulle gå vid 180 kg?
Har vänner som tränar med med långt mycket mer och själv kör jag också 5or på högre vikt.
Deras och min egen teknik är betydligt bättre än de som harvar på runt 100 kg som generellt har kass teknik.
Vikten spelar ingen som helst roll det är formen som räknas.

Sen fattar jag inte riktigt vad som är poängen med att först köra militärpress sedan en axelpress i maskin.
Det är ju i princip samma rörelse.
Du kunde lika gärna lagt in en isolerings övning för baksida axlar för att få bättre balans i bröstryggen samt rundare och snyggare axlar.
Du får framsida axlar när du kör bänkpress, hantelpress och bröstpress i maskin.
Lägg ihop detta med din axel dag.

Du har alltså minst 5 övningar som framsida axlar aktiveras men du föreslår bara en rygg övning som bara träffar baksidan från en vinkel.
Tycker du att det blir en balanserad volym för baksidan och framsidan av bröstryggen?
Citera
2021-10-29, 09:43
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är ingen högre skaderisk än med andra övningar för marklyft.
Sen förstår jag inte varför gränsen skulle gå vid 180 kg?
Har vänner som tränar med med långt mycket mer och själv kör jag också 5or på högre vikt.
Deras och min egen teknik är betydligt bättre än de som harvar på runt 100 kg som generellt har kass teknik.
Vikten spelar ingen som helst roll det är formen som räknas.

Sen fattar jag inte riktigt vad som är poängen med att först köra militärpress sedan en axelpress i maskin.
Det är ju i princip samma rörelse.
Du kunde lika gärna lagt in en isolerings övning för baksida axlar för att få bättre balans i bröstryggen samt rundare och snyggare axlar.
Du får framsida axlar när du kör bänkpress, hantelpress och bröstpress i maskin.
Lägg ihop detta med din axel dag.

Du har alltså minst 5 övningar som framsida axlar aktiveras men du föreslår bara en rygg övning som bara träffar baksidan från en vinkel.
Tycker du att det blir en balanserad volym för baksidan och framsidan av bröstryggen?
Barbell row täcker dock hela ryggen och kan därför räcka. Aldrig fel med andra övningar. Sen så är också military press en bra basövning som täcker mycket. Detta är dock mer en bas att utgå ifrån sen lägger man till isoleringsövningar där man vill. Av vad jag har hört är 180 kg någon slags gräns men handlar nog mer om att folk har ett dåligt utförande efter 180 kg då det blir för mycket för dem. Sen har jag för mig om att NFL spelare inte få göra deadlifts pga skaderisken men kan ju ha fel där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in