Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Ni verkar vara experter på krypto och lite sura på varandra. Kanske ni kan försonas i er ilska mot mig istället.
Jag fattar inte riktigt vad krypto är bra till förutom när man ska köpa någon obegriplig grej till ett spel från en privatperson till sin grabb. Jag kan inte använda dom till något, där jag bor säljs inte horor eller knark eller vapen, om det gör det så garanterar jag att de som säljer inte vill ha krypto i betalning. Jag bor förvisso i en inavelshåla i norrland, i storstan kanske man köper mer av ovanstående. Vad ska man göra med en valuta man inte kan handla med?
Dollar eller euro eller sek garanteras av ett land, vad garanteras krypto av? är det som ett pyramidspel att så länge det finns nya dårar som tror de ska bli rika så fortsätter bluffen eller finns det något jag missar som ni kan berätta om?
När ni berättar så ha i åtanke att jag snart är 50 år och bor i Norrland, så ingen slang eller nya teknikord i förklaringarna. Tack på förhand för pedagogiska svar
Hej.
Jag ska göra ett försök att beskriva min bild. Och jag reserverar mig samtidigt för att den kanske inte är helt korrekt.
För att se poängen med blockkedjor så tror jag det underlättar att försöka se lite bortom det där med valutor. Det kallas ju valuta, även om några av dessa tokens också kan fungera som valutor så är den stora merparten av blockkedjorna lika lite valutor som andra saker som vi kan byta med varandra och som kan tillskrivas nån form av värde, tex serietidningar, tavlor, bilar, olja, mat, verktyg eller diamanter.
På engelska säger man ju också "distributed ledger", vad blir det på svenska? Distribuerad/utspridd liggare eller bokföring, kanske allmän bokföring. En blockkedja är som ett nätverk, lite som internet, där varje plånbok (vallet) är som en dator. Och varje block i blockkedjan är som en uppdaterad bild av vad varje plånbok innehåller. När någon skickar en "coin" från en plånbok till en annan så uppdateras bokföringen så det senaste blocket representerar ett korrekt bokslut kan man nog säga.
Om man liknar dessa plånböcker med våra riktiga plånböcker så kanske man kan kan likna Bitcoin med en valuta som är tryckt i en begränsad upplaga, som om riksbanken skulle trycka upp runt 20 miljoner kronor och sedan hivat myntpräglingsmaskinen i soptunnan. Med skillnaden att Bitcoin också har betydligt fler decimaler. Men ändå, skulle man använda det som en valuta så blir det väldigt svårt att sätta pris på varor och tjänster efter som den är så volatil.
På andra blockkedjor så som till exempel Ethereum så skulle man kunna jämföra dessa coins med cd-skivor och plånböckerna med hyllan som cd-skivorna står i. Där är nämligen dessa "coins" programmerbara, vilket leder till en massa möjligheter, som till exempel att skapa smarta kontrakt och "tokens" eller digitala polletter som kan användas till en massa olika saker så som att rösta med eller som valuta mm lite beroende på vad det smarta kontraktet är byggt till att utföra.
Det finns till exempel smarta kontrakt som är programmerade till att fungera som decentraliserade banker. Som både skapar stabila "coins" vilket betyder stabila mot någonting som till exempel USD, EURO, SEK eller varför inte en aktiekurs eller guld. I dessa digitala "banker" kan man också låna sådana här tokens mot att man låser upp andra tokens som pant eller säkerhet. På samma sätt som man har huset i pant hos banken när man lånar där. Skillnaden blir att efter som det är ett program på en decentraliserad blockkedja som är bank så finns det inte några krav på anställning eller legitimation, samt att programmet liksom är mer skälvkostnads drivet så det ska inte bli lika höga räntor efter som ingen äger banken. Alternativt så kan vem som helst vara med att äga banken genom att handla den eventuella styrtoken som kan vara aktuell och på så vis tjäna pengar på att andra lånar. Man kan enkelt säga att har man investerat i sådana tokens så kan man få en viss avkastning. Och har man investerat i tex Ethereum eller någon annan coin som har ett värde och man inte vill sälja för att få loss lite kapital så kan man panta dom i ett sådant kontrakt.
Sen finns det liknande kontrakt som fungerar som växlingskontor där man kan byta eller växla en typ av coin eller token mot ett annat, dom kallas DEx (decentralised exchanges) Dom är också smarta kontrakt som oftast är i behov av likviditet, och brukar locka folk att låsa upp värde i form av diverse coins för att i utbyte få ta del av dom avgifter som vanligtvis dom som använder växlingskontraktet betalar när dom växlar. Det är ett annat exempel på hur man passivt kan tjäna pengar på att låsa upp värde mot ett smart kontrakt eller betala för en tjänst.
Så om man bor väldigt långt ut i vildmarken och har ett sparkapital som man skulle vilja ha en avkastning på så är detta ett alternativ till exempelvis aktier eller obligationer beroende på vart man sätter sin tillit när andra möjligheter som finns i en stad inte existerar, som kanske att köpa korv och sälja på gatan eller köpa en bil och köra taxi.