2021-10-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
We used COVID-19 data provided by the Our World in Data for cross-country analysis, available as of September 3, 2021 (Supplementary Table 1) [4]. We included 68 countries that met the following criteria: had second dose vaccine data available; had COVID-19 case data available; had population data available; and the last update of data was within 3 days prior to or on September 3, 2021. For the 7 days preceding September 3, 2021 we computed the COVID-19 cases per 1 million people for each country as well as the percentage of population that is fully vaccinated.

Problemet är att även om de 2 scenario du målar upp är aktuella så skulle det vara oförsumbart i slutresultatet då studien är baserad på just det du ifrågasätter. Annars hade det inte funnits en studie.
Gissar att du menar "försumbart"?

Det är väl ganska självklart att ju färre som testar sig desto färre fall kommer upptäckas. Om bara 10 % av de med symtom testar sig kommer man att missa väldigt många fall, vilket påverkar tillförlitligheten av datan.

I studien redogör de endast för att de jämfört antalet nya fall med antalet vaccinerade. Det är knappast försumbart att inte ta hänsyn till det jag påpekade i mitt förra inlägg.

Nu säger jag inte att det är så att länder med låg vaccinationsgrad även har låg testtäckning, men det är inte orimligt att tänka sig.
Citera
2021-10-28, 12:17
Medlem
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kräver bättre framförhållning och tydligare besked från staten om hur tidsplanen för den tredje dosen vaccin ska se ut i olika åldersgrupper. Det ser ut att bli en repris på det tidigare vaccinkaoset igen inför den 3:e sprutan.
Citera
2021-10-28, 12:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Håller med om väldigt mycket av det du skriver. Man har dock frammålat det som anti-vaxxare. De senaste enorma demonstrationerna har varit emot vaccintvång - där har det varit absolut knäpptyst. Vita, svarta, latinos, asiater, alla, har gått tillsammans för medicinsk frihet.

Ja, fast i Sverige finns det inte något vaccintvång, inte ens för de som jobbar på de särskilda boenden. Här tror jag, faktiskt, att politiker och myndigheterna agerat rätt. Många, inklusive mig själv, har blivit förbannade över att det finns vård och omsorg personal som inte vaccinerat sig. Men nu misstänker jag att ett uthålligt arbete med frivillig vaccination skall fånga upp nästan alla av den vård och omsorgs personal som ännu inte valt att vaccinera sig.
Citera
2021-10-28, 12:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som viruset spridits krävs det att viruset likt smittkoppor endast smittar människa för att det ska kunna utrotas. Smittar det andra arter kan du glömma att det är möjligt att utrota.
Stämmer nog att det blir svårt då men vet vi något om coronan kan smitta människor av ett djur som smittats av viruset?

Vi vet att t.ex. minkar kan smittas men smittar de sedan människor?
Citera
2021-10-28, 12:33
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du skriver:

Jag motbevisar dig genom att visa källor på att nästan lika många testas nu som förra året.

Du svarar med att inte tro på mig och att människor liknande nazister arbetar på våra myndigheter.

Kan den ökade takten på test kanske bero på att man blivit jävligt mycket duktigare på det man gör?

Hur ska jag argumentera mot detta utan att förminska dig?

Nej, jag ger dig rätt angående siffrorna. Jag missförstod det med att man slopar test för vaccinerade - därav kommer talen dala. Vecka 44 förra året var det 228k test vilket jag isåfall utgår att vi inte är i närheten av.

Jag har svårt att köpa att lika många testar sig nu som förra året när folk är fullvaccinerade och lever på som vanligt och inte behöver testa sig.

Därav vore det intressant att se hur många som är fullvaccade som testar sig.

Siffrorna bör därav spegla dessa nya riktlinjer kommande veckor.

Det jag anspelade på att jag har lågt förtroende för FHM vilket jag tycker de flesta vettiga borde ha efter tegnell-mailen och deras fullständigt felaktiga beräkningar. Nu ska man lita på dom med vaccin helt plötsligt.

Angående Tyskland - ja, jo. Det går att jämföra alldeles utmärkt då politiker och institutioner åkt fast för att undanhålla sanningen. BRÅ är ett jättebra exempel.

Världen idag är ett bra exempel där politisk ideologi övertrumfar sunt förnuft och fakta och detta genomsyras givetvis i samhällsapparaten.

Skillnaden på dig och mig är väl att jag tror och lutar åt ett håll medan du håller fast vid dina övertygelser med livet som insats. Därav kan jag ändra inställning beroende på det jag lär mig.

Du, däremot, kan det inte. Kommer det fram 80% negativt om vaccinet så kommer du klänga dig fast vid 20%. Tärningen är ju kastad.

Den som lever får se. Ska följa dessa siffror på test kommande veckor så får vi se om matematiken går ihop öht.
Citera
2021-10-28, 12:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Observera att vaccinerade inte behöver testa sig. Menar du då att det där är siffror i majoritet där ovaccinerade testats?

Imponerande hur, trots nedskärningar och hur vården sett ut, man lyckas hålla uppe testningen såpass och utan problem numera testar 157k personer without a sweat.

Min tilltro till FHM är väldig låg efter deras ursäkter, lögner, förseningar och felkalkyleringar men jag antar att det är din bibel så jag ska vara snäll.

Jag är dock extremt tveksam till dessa siffror. Ska bli intressant att se hur de går ihop med smitta > tidigare smittade > ovaccinerade > vaccinerade och sen slutsumman på det.

Många hade enorm tilltro till tyska myndigheter under Nazisterna. Se hur det gick.

Justja, allt är snövitt
Vaccinerade behöver testa sig i några dagar till.

Men jag skulle gissa på att vi har mer smitta detta året en förra. Man rapporterar mindre ny fall men mer avlidna.

Men vad som får mig att tro detta är att vi testar mindre nu samt att antalet positiva är större. Även om någon i tråden inte vill se på den senaste veckan utan enbart tar med vecka 41!

Antal test v42 2020: 148267 testade personer var av 3,79% var positiva

Antal test v42 2021:122528 testade personer var av 4,24% var positiva

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-tests
Förra året vid denna tiden testade vi mer och mer för varje vecka som gick. Nu testar vi mindre och mindre för varje vecka som går.

Variationen i hur mycket vi testar gör att det är svårt att jämföra olika tidpunkter, en bättre mätare kan vara att se på hur många % positiva man hittar. Speciellt nu när vi ska sluta testa vaccinerade.

Min uppfattning är att FoHM hela tiden har varit emot en bred testning. Det var något man nästan blev tvingad till tillslut. Finns det andra länder som nu slutar testa brett för covid eller är Sverige ensam om detta beslut?
Citera
2021-10-28, 12:35
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, fast i Sverige finns det inte något vaccintvång, inte ens för de som jobbar på de särskilda boenden. Här tror jag, faktiskt, att politiker och myndigheterna agerat rätt. Många, inklusive mig själv, har blivit förbannade över att det finns vård och omsorg personal som inte vaccinerat sig. Men nu misstänker jag att ett uthålligt arbete med frivillig vaccination skall fånga upp nästan alla av den vård och omsorgs personal som ännu inte valt att vaccinera sig.

Håller med till viss del. Dock fortsätter FHM, politiker och Tegnell att skuldbelägga de ovaccinerade för den fortsatta smittan vilket är helt fel då smittan drivs på i högvaccinerade områden i högre grad.

Det blir ett sorts utmålande av en grupp i samhället som valt att inte vaccinera sig.

Ungefär som SD utmåla gruppen invandrare som ett problem.
Citera
2021-10-28, 12:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kan någon en gång för alla förklara för mig varför det är önskvärt att ha hög nivå av antikroppar i omlopp? Har vi det för alla sjukdomar vi är immuna mot? Så funkar det väl inte? Är det över huvud taget klarlagt om vaccinen verkligen tappar effekt bara för att antikroppsnivåerna sjunker?
Jag tycker du är inne på ett mycket intressant spår.
Visst borde det vara så.
Jag fick t.ex. mässlingen som barn och sedan aldrig mer fått det.
Borde vara motsvarande.
Nu vaccineras barn och det verkar bestående skydd och troligen har sådan barn inte fullt av antikroppar efter typ 10-20 år.
Citera
2021-10-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det har fungerat ganska bra för OSS, men det har inte fungerat lika bra för andra länder (oklart av vilken orsak). Titta på Italien, Storbritannien och andra länder där man haft ambulanser som stått på kö utanför sjukhusen TROTS att man haft massor av restriktioner på plats. Att fort sätta hade helt enkelt inte fungerat eftersom hela samhällen brakar ihop utan en fungerande sjukvård. I den meningen har vaccinerna gjort det möjligt att återgå till en hyfsad normalitet.

Jag tror det är en ganska vanlig misssuppfattning att man utvecklade vaccinerna på s6-12 månader. Det gjorde man inte. Arbetet inleddes för över tio år sedan med att skapa en plattform för att kunna agera EXAKT som man gjorde i hänelse av att ett virus dök upp som kunde hota pandemiskt.

Vi struntar i vaccinet, jag har massor av invändningar, men låt oss bara säga att det är 100% felfritt.

Frågan är när vi visste att det skulle gå snabbt.

Jag tror det är andra faktorer som spelar in här. Restriktionerna har extremt dålig vetenskaplig grund och sjukhusen klarade sig i Sverige, även NHS klarade sig.
Citera
2021-10-28, 12:40
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Gissar att du menar "försumbart"?

Det är väl ganska självklart att ju färre som testar sig desto färre fall kommer upptäckas. Om bara 10 % av de med symtom testar sig kommer man att missa väldigt många fall, vilket påverkar tillförlitligheten av datan.

I studien redogör de endast för att de jämfört antalet nya fall med antalet vaccinerade. Det är knappast försumbart att inte ta hänsyn till det jag påpekade i mitt förra inlägg.

Nu säger jag inte att det är så att länder med låg vaccinationsgrad även har låg testtäckning, men det är inte orimligt att tänka sig.

Jag är med. Men som sagt, det fetade beskriver hur det gått till, därav kan man inte dansa omkring det med resonemang som kan förklara motsatsen.

Det är ju det anti-vaxxare gör, liksom.

Det studien gjort är att ha tillgång till den datan som gör slutresultatet så skottsäkert som möjligt. Mig veterligen finns det inga utförliga studier på vaccinet förutom gissningar och "vi vet inte".

Det är problematiskt. Inget vaccin är riskfritt och att gå och behöva fylla på var sjätte månad är orimligt för detta virus. Inte pesten vi pratar om.

Dessutom är det en spottloska i ansiktet på de som faktiskt tog de två doser utan en enda benämning på att det "kan behövas fler" och nu står där med scenariot att vara relativt oskyddad om du inte tar en tredje. Klart folk blir vaksamma. 3, 4, 5, 6. Sen då?
Citera
2021-10-28, 12:42
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vaccinerade behöver testa sig i några dagar till.

Men jag skulle gissa på att vi har mer smitta detta året en förra. Man rapporterar mindre ny fall men mer avlidna.

Men vad som får mig att tro detta är att vi testar mindre nu samt att antalet positiva är större. Även om någon i tråden inte vill se på den senaste veckan utan enbart tar med vecka 41!

Antal test v42 2020: 148267 testade personer var av 3,79% var positiva

Antal test v42 2021:122528 testade personer var av 4,24% var positiva

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-tests
Förra året vid denna tiden testade vi mer och mer för varje vecka som gick. Nu testar vi mindre och mindre för varje vecka som går.

Variationen i hur mycket vi testar gör att det är svårt att jämföra olika tidpunkter, en bättre mätare kan vara att se på hur många % positiva man hittar. Speciellt nu när vi ska sluta testa vaccinerade.

Min uppfattning är att FoHM hela tiden har varit emot en bred testning. Det var något man nästan blev tvingad till tillslut. Finns det andra länder som nu slutar testa brett för covid eller är Sverige ensam om detta beslut?

Skumt, jag har folk på arbetet som springer runt snoriga och hostiga samt fullvaccade. Där är direktiven att man inte behöver testa sig om man är vaccinerad. Är det något jag ska ta upp med chefen isåfall? Vart hittar du att man måste testa sig några dagar till?

Ja, jag litar inte på FHM överhuvudtaget. Förtroendet har förbrukats många gånger om.

Jag tror som sagt att det här bara är början.
Citera
2021-10-28, 12:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej, jag ger dig rätt angående siffrorna. Jag missförstod det med att man slopar test för vaccinerade.
Ok, du hade fel. Du hittade på det där med en tredjedel.

Citat:
Skillnaden på dig och mig är väl att jag tror och lutar åt ett håll medan du håller fast vid dina övertygelser med livet som insats. Därav kan jag ändra inställning beroende på det jag lär mig.

Du, däremot, kan det inte. Kommer det fram 80% negativt om vaccinet så kommer du klänga dig fast vid 20%. Tärningen är ju kastad.

Den som lever får se. Ska följa dessa siffror på test kommande veckor så får vi se om matematiken går ihop öht.
Jo, vi är olika men varför hitta på en massa saker om hur jag är? Kommer det fram 80% negativ fakta om hur dåligt vaccinet är så kommer jag inte heller att ta det och då kommer det också att rekommenderas att man inte tar det. Problemet för dig är bara att det inte finns och alla riktiga fakta visar att vaccinet fungerar. Det är du som aldrig kommer att ändra dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in