2021-10-28, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hittade ett litet kryphål för dig, att skarva har du ju inga problem med:

https://www.furesoe.dk/aktuelt/nyheder/2021/maj/vaccination-for-udlaendinge-og-udlandsdanskere/

Ta en tripp till Danmark ett tag och säg att du varit där en viss tid, sen kan du vaccinera dig på Bella Center, ta med ditt blåa EU-kort bara (försäkringskassan). Eventuellt får du en räkning från försäkringskassan sen när danskarna kräver in degen, men det är smällar man får ta.

Tack för tipset! Sen kan jag ju ta min fjärde spruta i Sverige som min tredje senare i höst, så är jag antagligen skyddad hela 2022 också!
Citera
2021-10-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är nog inte omöjligt och är motsvarande som vissa andra sjukdomar som isoleras till vissa länder och vissa områden till man med vaccin lyckas få ned smittspridningen så den förhoppningsvis dör ut.
Visst finns risken för spridning med folk som reser men kommer säkert vara krav på vaccin för att resa till vissa områden.

Ja jag vet att vaccinet vi har idag inte är 100% säkert men kommande vaccin är troligen säkrare och kan då ge fullt skydd. "Vi" har lärt oss massor med denna pandemi.

Nu är jag ständigt positiv och tror på framtiden.
Troligen kommer utveckling av vaccin ge oss möjligheter till att även hantera förkylningar och ett antal andra sjukdomar också. All forskning nu inom detta, kunskapen om immunförsvaret och hur allt hänger har fått en enorm knuff framåt.
Kanske vi får fram vaccin som är säkra mot biverkningar och enkla att bygga mot nya virus och vi snabbare kan komma igång med vaccineringar mot kommande pandemier.

Som viruset spridits krävs det att viruset likt smittkoppor endast smittar människa för att det ska kunna utrotas. Smittar det andra arter kan du glömma att det är möjligt att utrota.
Citera
2021-10-28, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
LOL

Helt allvarligt. Vad sägs om att du går och köper ett gäng antikroppstester på apoteket, så kan du testa dig när du är orolig?

Strecket blir svagare allteftersom skyddet försvinner. Om du fortfarande ser strecket på ett sånt där hemtest så har du garanterat antikroppar.

Du får ju inget exakt värde, men strecket brukar vara väldigt svagt. Om det är ett tydligt streck så har du redan så bra skydd som det går. En tredje dos i det läget så kommer du kunna vaccinera andra genom att peta på dem.

Du köper ett sånt här BIOSYNEX. Det testet detekterar antikroppar även efter vaccination:

https://www.apotea.se/biosynex-covid-19-antikroppstest

Tack för tipset! Alla borde göra ett sådant test och får man inga påvisade antikroppar mot covid19 borde man omgående kräva ett ny spruta! En billig livförsäkring helt enkelt!
Citera
2021-10-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är inte heller mitt jobb att bekräfta det jag säger. Vi lever 2021, kan man inte hitta information idag ligger man riktigt illa till. Har heller ingen lust att posta något till er fanatiker, är ni nyfikna så forskar ni på egen hand.
Har du inget att stå på bör du låta bli att säga något alls. Det är väldigt lätt att påstå saker om man inte behöver ange källa. Skulle du komma med samma argument om du publicerade en artikel eller studie?

Jag garanterar att jag inte kommer hitta några riktiga studier om jag bemödar mig leta efter dina s.k. källor.
Citera
2021-10-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack för tipset! Alla borde göra ett sådant test och får man inga påvisade antikroppar mot covid19 borde man omgående kräva ett ny spruta! En billig livförsäkring helt enkelt!

Det är inte lämpligt att ständigt gå omkring med höga antikroppsnivåer i kroppen. Är inte ett naturligt tillstånd. Finns också risker med autoimmunitet.
Citera
2021-10-28, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte lämpligt att ständigt gå omkring med höga antikroppsnivåer i kroppen. Är inte ett naturligt tillstånd. Finns också risker med autoimmunitet.

Vad skulle det vara för risker anser du? Trodde det var positivt med antikroppar. Då kan man ju inte bli sjuk.
Citera
2021-10-28, 09:06
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Har du inget att stå på bör du låta bli att säga något alls. Det är väldigt lätt att påstå saker om man inte behöver ange källa. Skulle du komma med samma argument om du publicerade en artikel eller studie?

Jag garanterar att jag inte kommer hitta några riktiga studier om jag bemödar mig leta efter dina s.k. källor.

Billigt. Är du så jävla lat och redan nu trångsynt så är det lönlöst.
Citera
2021-10-28, 09:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är inte heller mitt jobb att bekräfta det jag säger. Vi lever 2021, kan man inte hitta information idag ligger man riktigt illa till. Har heller ingen lust att posta något till er fanatiker, är ni nyfikna så forskar ni på egen hand.
Hahaha.. underbart svar. Tycker det summerar bra hur idioter tänker och du är inte först med att posta ett sådant svar när man frågar om det finns något som kan bevisa deras påståenden. Människor som kan forska ska man minsann inte lita på. Det är mycket bättre att forska själv.

Börjar dock tvivla på om det ens är någon idé att motbevisa er vaccinskeptiker hela tiden. Det är uppenbart att ni bara drar ner hatten hårdare över öronen och blir arga istället. Arga människor är omöjliga att diskutera något vettigt med.
Citera
2021-10-28, 09:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Rolig argumentationsteknik.

- Jorden är platt!!!

- VAA? alla andra säger att jorden är rund, har du bilder eller något som styrker det påståendet?

- Aaa men jag tänker inte visa dom

- Sorry men då tror jag mer på forskning och vetenskapen.

- Tro mer på den allmänna kunskapen och forskning än mig??? då måste du vara en fanatiker.

Du anser alltså att dom som tror att vaccinet är framtaget för att faktiskt försöka få slut på denna pandemi och att världens beslutsfattare och makthavare faktiskt bara förlorar på denna sjukdom och vill få slut på skiten så fort som möjligt är.... "fanatiker"

Däremot dom som tror på hemliga sammansvärjningar med ondskefulla maktgalna oligarker som i hemlighet vet om att vaccinet är livsfarligt men mer än gärna dödar miljarder med människor för att kortsiktigt tjäna en slant. Fast det i långa loppet är att bita sig i svansen för dessa människor som trots allt tjänar sina pengar på just dom som avlivas... dom är minsann normala och inte "fanatiker"

HAHA ok....

FANATISM.
Fanatism (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa, politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns (extrema) motpol.
Citera
2021-10-28, 09:11
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att du inte har dessa studier som bokmärken?

Nej nej, jag har slutat posta studier och information till trångsynta fanatiker för länge sen. Det är helt omöjligt att diskutera med en idiot.

Diskussionen i sig är inte öppen heller - det är svart och vitt.

Problemet idag är också att folk inte vet vad källkritik är utan använder det som ett defensivt vapen när det inte har något att komma med - för att sedan avsluta med "jaja".

Nu blev det en rambling om varför jag inte postar länkar eller studier. Det är väldigt enkelt att hitta information om man verkligen vill ha den. Så som du håller på är det bara 2 alternativ:

1: du är absolut 0 intresserad av att läsa studierna i fråga. Jag postade en studie från Harvard här och de kommentarer jag fick ignorerade helt länken vilket har varit fallet sen vaccinet rullades ut. Det är tröttsamt och provocerande.

2: Du är lat vilket ger samma resultat som 1.
Citera
2021-10-28, 09:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja... Spanska Sjukan finns ju kvar i form av säsongsinfluensan.

"What’s even more remarkable about the 1918 flu, say infectious disease experts, is that it never really went away. After infecting an estimated 500 million people worldwide in 1918 and 1919 (a third of the global population), the H1N1 strain that caused the Spanish flu receded into the background and stuck around as the regular seasonal flu."
Nej, säsingsinfluensan är inte "Spanska Sjukan" som "finns kvar i form av säsongsinfluensan". Spanska Sjukan var ett typ A-influensavirus, ja, men de fylogenetiska skillnaderna mellan det viruset och dagens influensavirus är ganska stora. Inte minst har det virus som orsakade Spanska sjukan bara fyra stationer för glykosylering medans dagens Influensavirus har nio. Det är som att jämföra en fyrcylindrig bil med en V8:a. Som någon påpekat visar genomet att viruset kombinerade i en fågel, och de mutationer som uppstod var anledningen till virusets minst sagt jobbiga egenskaper.

Vad som avses ovan är att Spanska Sjukan var ett Influensavirus typ-A och det finns som du påpekar en hel del arvtagare som skapats i generationer, och något av dem skulle kunna mutera i en fågel och en Spanska Sjukan-mutation skulle kunna uppstå. Dock finns inte det virus som orsakade Spanska Sjukan kvar i det vilda. Dock bör påpekas att man faktiskt rekonstruerade Spanska Sjukan-viruset 2005. Säkerhetsapparaten var extrem, något som ju knappast behövts om viruset fanns kvar i det vilda, eller hur? 😉
Citera
2021-10-28, 09:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hahaha.. underbart svar. Tycker det summerar bra hur idioter tänker och du är inte först med att posta ett sådant svar när man frågar om det finns något som kan bevisa deras påståenden. Människor som kan forska ska man minsann inte lita på. Det är mycket bättre att forska själv.

Börjar dock tvivla på om det ens är någon idé att motbevisa er vaccinskeptiker hela tiden. Det är uppenbart att ni bara drar ner hatten hårdare över öronen och blir arga istället. Arga människor är omöjliga att diskutera något vettigt med.

Tror din läsförståelse är lite bristfällig. Jag menar att man kan forska på egen hand, dvs samla in information som finnes tillgänglig från alla håll och kanter och dra egna slutsatser av det - du behöver inte vara akademiker från Södertörns för att göra en sån simpel sak.

För 3 dagar sen postade jag en studie från Harvard som är peer-reviewed som visade på att smittan är som högst där vaccin täckningen är störst.

Varje svar på detta kommenterade varken länk (för det fanns inget att klaga på gällande källkritik eller innehåll) eller slutsatserna av studien.

Det man istället gör är att sjunka till er vaccin fanatikers nivå och komma med helt absurda argument som:

Vaccinviljan är som störst där smittan härjat mest.

Detta är orelevant och tas upp i studien och då vi vaccinerat i över ett år nu så har det inget att göra med att skyddet börjat dala av. Men alla halmstrån va?

Studien slog fast att det är inte går att förlita sig på enbart vaccin för att komma ur pandemin och att andra vägar måste utforskas.

Ja, det fanns en hel del bra information där.

Efter jag postat den och fått svar som, ungefär ditt, så gav jag upp.

Ni är bara riktigt naiva människor som ständigt sjunker till nya lows, oförmögna till att ha en diskussion, ta till ny information eller vara öppensinnade.

Det är ni som skapat s.k "anti-vaxxare".

Ni springer runt som nyttiga idioter och försvarar vaccinet med ert liv. Varenda ifrågasättande av effektiviten/säkerheten från användare här bemöts av personangrepp/infantila kommentarer.

Det är jävligt patetiskt och jag förstår att tråden är full av såna som dig. Folk orkar inte lägga ner energi på dårar. Det gör inte jag heller så jag lägger ner nu. Om några år får vi se hur det ser ut.

Personligen tror jag de flesta härinne kommer ändrat sin ton och redigerat sina tidigare inlägg här när alltfler negativa effekter och nyheter sipprar ut om vaccinet.

Men om man påstår detta då, så är detta bara lögner och ni "sa ju bara."

Jag låter dig även få den sista, häftiga kommentaren som på något vis ska understryka din överlägsenhet och etablera mig som en foliehatt och covid-spridare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in