• 1
  • 2
2021-10-27, 23:37
Medlem
Hej,
jag har fått en genialisk affärsidé som kommer underlätta för en av sveriges köpstarkaste grupper, nämligen de kriminella.
Tanken är att man står som en mellanhand mellan avsändare och mottagare i en swish överföring. Man scramblar runt pengarna på olika konton hit och dit och pengarna som betalar ut är inte samma som de som betalades in.

Köparen har ingen koppling till säljaren, och säljaren kan välja att få pengarna utbetalda på några olika sätt(mot en % förståss).

Bra idé va? Det bästa av allt, namnet: Swish-wash

Så va tror ni? Blir jag miljonär eller bakom galler?
Citera
2021-10-27, 23:41
Medlem
jewclaws avatar
Fan va korkad du är.. Tänk efter lite nu
Citera
2021-10-28, 00:26
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Det låter bra. Men jag föreslår ett pilotprojekt initialt.
Jag kan ställa upp som mottagare först
Citera
2021-10-28, 01:01
Medlem
Listigt. Undrar hur banken och polisen ska kunna spåra det där. Låter vattentätt.
Citera
2021-10-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drLove124
Hej,
jag har fått en genialisk affärsidé som kommer underlätta för en av sveriges köpstarkaste grupper, nämligen de kriminella.
Tanken är att man står som en mellanhand mellan avsändare och mottagare i en swish överföring. Man scramblar runt pengarna på olika konton hit och dit och pengarna som betalar ut är inte samma som de som betalades in.

Köparen har ingen koppling till säljaren, och säljaren kan välja att få pengarna utbetalda på några olika sätt(mot en % förståss).

Det dummaste jag hört på länge. Vet du hur många målvakter som åker dit för penningtvätt varje år? Det är en hel drös. Bankerna har stenkoll nu med tanke på KYC och andra rutiner för att motverka penningtvätt.
Citera
2021-10-28, 01:12
Medlem
Trolltestets avatar
Låter som en av de där idéerna man får när man druckit sprit, tagit tjack och rökt gräs.
Citera
2021-10-28, 02:44
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Hej,

Om du är allvarlig så är det kört, detta funkar 1-2 gånger max sen kommer banken börja syna dig samt ekobrottsmyndigheten.

Sedan så är du utbytbar också mot någon som kör lägre ränta.
Citera
2021-10-28, 12:45
Citat:
Hej,

Genialisk idé.

Dock så har du ett grovt problem. Kriminella människor i Sverige tillhör kanske den mest efterblivnaste grupp av apor som någonsin fötts.
Citera
2021-10-28, 20:05
Medlem
SWISH är ju förmodligen det mest lättspårade som finns.
Det är ju bara att lägga till några rader kod som flaggar alla som får många Swishar från samma personer, eller som skickar/tar emot stora summor pengar.
Varenda torsk som åker dit i Polisens jakt på sexköp har swishat horan.

Det är nästan ett specialframtaget system för att kontrollera folks affärer.

Jag Swishar aldrig till någon som vill ha betalt för något, jag kör med knövliga tjugor och hundralappar.
Samma sak på pizzerior, affärer och bensinmackar, dom får knövliga sedlar.
Dom pengar som redan finns digitala spår efter används till att betala räkningar och sätta av till sparande.

Dom sedlar som aldrig har passerat banken är rörelsekapital
Citera
2021-10-28, 20:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Hur pass lämpligt det är att använda Swish diskuteras men det finns aktörer som använder det som betalningsmetod vid illegala affärer. Myndigheterna är fullt medvetna om detta och sitter på mer information än vad de flesta tror.
Citera
2021-10-29, 16:47
Medlem
Värst vad folk var negativa! Ingen entreprenörsanda här inte, jag kanske lämnade lite till fantasin i min första beskrivning..
Pengarna får ju givitvis gå igenom något avancerat cryptocoin växlings "fog" där man särar på varenda krona och sprider ut dom över hela världen innan dom landar i tensta.
Jag tänker mig att köpare och säljare använder en app som plockar fram ett lämpligt swish nummer för köparen att skicka pengarna till, säljaren får in lite swish-wash-coins på sitt konto som han vid senare tillfälle kan få utbetalda i bitcoins, swish, guldtior eller liknande.

Jag förstår att det är lite klurigheter som måste lösas, men jag är inte den som ger upp i första uppförsbacken!
Man kanske kan dölja den egentliga funktionen genom att användarna växlar sina pengar mot virituella morötter som dom kan skicka till andra användare tillexempel.

Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Det dummaste jag hört på länge. Vet du hur många målvakter som åker dit för penningtvätt varje år? Det är en hel drös. Bankerna har stenkoll nu med tanke på KYC och andra rutiner för att motverka penningtvätt.
Att målvakter torskar tyder ju bara på att min produkt behövs!
Angående bankerna tycker jag man hör hela tiden hur de samarbetar med organiserade kriminella och hur gängen har korrupta bankmän på alla möjliga håll.

Citat:
Ursprungligen postat av lugenpresse
Genialisk idé.

Dock så har du ett grovt problem. Kriminella människor i Sverige tillhör kanske den mest efterblivnaste grupp av apor som någonsin fötts.
Perfekt målgrupp att tjäna pengar på.
Citera
2021-11-11, 10:28
Medlem
Citat:
Värst vad folk var negativa! Ingen entreprenörsanda här inte, jag kanske lämnade lite till fantasin i min första beskrivning..
Pengarna får ju givitvis gå igenom något avancerat cryptocoin växlings "fog" där man särar på varenda krona och sprider ut dom över hela världen innan dom landar i tensta.
Jag tänker mig att köpare och säljare använder en app som plockar fram ett lämpligt swish nummer för köparen att skicka pengarna till, säljaren får in lite swish-wash-coins på sitt konto som han vid senare tillfälle kan få utbetalda i bitcoins, swish, guldtior eller liknande.

Jag förstår att det är lite klurigheter som måste lösas, men jag är inte den som ger upp i första uppförsbacken!
Man kanske kan dölja den egentliga funktionen genom att användarna växlar sina pengar mot virituella morötter som dom kan skicka till andra användare tillexempel.

Att målvakter torskar tyder ju bara på att min produkt behövs!
Angående bankerna tycker jag man hör hela tiden hur de samarbetar med organiserade kriminella och hur gängen har korrupta bankmän på alla möjliga håll.

Perfekt målgrupp att tjäna pengar på.

Den här tråden blir bara dummare för varje inlägg du skriver haha.

Så du ska använda kryptovaluta för att tvätta pengarna? Vad gör du om en kriminell ger dig 100 lax att tvätta. Du köper bitcoins som under "tvätten" tappar värde. Ska du ersätta dom kriminella ur egen ficka då? Eller ska du hoppas på att dom här kriminella är så godhjärtade att dom är okej med att förlora tusentals kronor?

Och den här swishappen? Är det något du själv kommer att utveckla? Ska du erbjuda appen på Appstore eller PlayStore för allmän beskådning? Hur ska du spoofa ett swishnummer eftersom en swishanslutning alltid måste kopplas med ett svenskt bankkonto i ditt eget namn? Hur ska du förklara för banken när dom upptäcker att du swishar in/ut miljontals kr på ditt konto? Hur ska du förklara för Skatteverket den här extra inkomsten? Hur ska du kringå bankens automatiska system för att upptäcka swishavvikelser?

Hur ska du nå dessa kriminella och erbjuda dina tjänster ? Ska du gå runt i orten med flygblad? Ska du annonsera på internet? Hur vet du att kriminella som tar kontakt med dig inte är polisen? Hur ska du undvika att nån av dessa kriminella tvingar dig att föra över samtliga tillgång till deras konto under hot om våld?

Nu känner jag att jag lagt alldeles för mycket energi på dessa frågor. Men min poäng är ganska enkel. Du kommer aldrig att lyckas med detta. Starta en legit firma istället och dröm stort så kanske du kan bli framgångsrik nån gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in