2021-10-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
menar att
• mainstream har erkänt att jorden inte är en perfekt sfär
• koordinatsystemet bygger på en perfekt sfär, eller cirkel..

slutsats: koordinatsystemet visar fel på de ställen jorden påstås vara "icke-sfärisk"

ingen raketforskning precis.

Jag går så långt att påstå det är efterkonstruktioner. man upptäckte felkällorna och var biaset jorden var rund.. då blev enda förklaringen att den inte är en perfekt sfär... men i verkligheten kan det vara så att den är platt istället

Nej det är fel, nuvarande koordinatsystem bygger på en referensellipsoid: WGS84
En ellipsoid - inte en sfär, https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellipsoid

Och vem som helst kan mycket enkelt konstatera att WGS84 överensstämmer med verkligheten.

Citat:
... Jag går så långt att påstå ...

Du kan gå hur långt du vill men ju längre bort du förvirrar dig desto mindre kommer någon ta dig på allvar.

Hur långt är det mellan Perth och Brisbane, hur långt är 37 grader utefter S30?
840 mil eller 360 mil?
Citera
2021-10-27, 13:52
Medlem
Citat:
inget störande uppåt men horisontellt refraktion mm

Som påpekats redan har refraktion inget att göra med radiovågor, har att göra med ljusets övergång mellan olika material med olika brytningsindex.

Bättre kan du, bevisa att ni inte är så lågutbildade som det oftast uppfattas.

Angående det du påstår med att en betongvägg stoppar radiovågor har inget att göra med att de inte når sitt mål på andra sidan.
Ta två antenner, gör dem högre än högsta hindret på jorden. Placera dem sedan på nordpolen och sydpolen, de kommer inte att kunna nå varandra om vi kör UHF. För de ser bara rakt fram och rakt fram för dessa antenner blir till slut rymden och inte mottagaren.

Men enligt plattjordsteorin skulle 2 tillräckligt höga antenner alltid kunna nå varandra, det gör de inte.

Angående koordinatsystem så finns det inga perfekta kartor just av anledningen att jorden är rund och inte platt. Hade jorden varit platt skulle den varit oerhört lätt att navigera på så bevisa för mig varför jag spenderat så ofantligt många timmar med att lära mig navigering. Det borde ju bara vara att dra ett streck på valfri karta och komma rätt men det gör man bevisligen inte. Varför blir det inte så?

Så gärna lite mer kött på påståenden än refraktion med mera uppskattas.
Citera
2021-10-27, 15:22
Medlem
Citat:
menar att
slutsats: koordinatsystemet visar fel på de ställen jorden påstås vara "icke-sfärisk"
Det är därför man har lokala koordinatsystem och lokala höjdjusteringar när man behöver precision.
Citera
2021-10-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jorden har väl aldrig hävdats vara en perfekt sfär? Visst det blir en försumbar avvikelse. Detta ändrar ju inte på det faktum att Gleason blir helt knasig söder om ekvatorn. På Gleason fortsätter ju longituderna att hamna längre och längre ifrån varandra desto längre söderut man kommer söder om ekvatorn medan vi vet att så inte är fallet på den verkliga jorden utan där ligger longituderna som längst från varandra vid ekvatorn för att sedan hamna närmare och närmare varandra igen. Vi vet också att Australien inte har den utdragna form som den har på Gleason. Hur får du ihop detta på en platt jord?
Jorden är dessutom något tillplattad vid polerna men ytan är inte ickesfärisk någonstans.

Jag tycker det är dags för både plattjordare och oss normala att släppa Gleasons karta. Den är inget argument varken för eller emot en platt jord.

Den är helt enkelt en projektion av den sfäriska jorden med en Azimuthal equidistant-projektion. https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection
En mindre vanlig projektion men likafullt en av alla metoder för att projicera den sfäriska jorden på en plan yta. Fördelen med Gleasons karta är att longitudinella avstånd är korrekta.

Gleason själv försökte tjäna pengar på att marknadsföra kartan som en plattjordskarta men av patentansökan framgår att han var fullt medveten om hur kartan egentligen fungerade.https://patents.google.com/patent/US497917

Så snälla, lägg ner Gleason-diskussionerna.
Senast redigerad av martie666 2021-10-27 kl. 19:41.
Citera
2021-10-27, 20:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Jag tycker det är dags för både plattjordare och oss normala att släppa Gleasons karta. Den är inget argument varken för eller emot en platt jord.

Den är helt enkelt en projektion av den sfäriska jorden med en Azimuthal equidistant-projektion. https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection
En mindre vanlig projektion men likafullt en av alla metoder för att projicera den sfäriska jorden på en plan yta. Fördelen med Gleasons karta är att longitudinella avstånd är korrekta.

Gleason själv försökte tjäna pengar på att marknadsföra kartan som en plattjordskarta men av patentansökan framgår att han var fullt medveten om hur kartan egentligen fungerade.https://patents.google.com/patent/US497917

Så snälla, lägg ner Gleason-diskussionerna.
Många plattisar tar ju dock gång på gång upp Gleason som om den skulle vara en korrekt bild av den platta jorden vilket den självfallet inte är lika lite som Mercator, Mollvides osv.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Uhm. Betongväggar stoppar inte radiovågor. I så fall hade man behövt en accesspunkt i varje rum i sin bostad, om man vill ha WiFi. Det behöver man inte.
Beror väl helt och hållet på hur tjocka betongväggar är och om det finns öppningar som inte är betong t ex dörrar av trä.
Citera
2021-10-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vet inte hur många platser runt om i världen du har varit, men jag har varit väldigt många. Var jag än har varit, är uppgifterna på timeanddate.com korrekta, och jag ser ingen anledning till varför de inte skulle vara rätta på Anvers Island också.

Låt oss ta Ushuaia, en stad med 60 000 invånare längst söderut i Argentina. Solen är uppe i cirka 17 timmar på nyårsafton. Tror du att de 60 000 alla är analfabeter? Hur länge tror DU att solen är uppe i Ushuaia på din platta jord? Enligt den platta jordkartan kan du aldrig se solen söderut i Ushuaia. Lyft upp luren och fråga någon av personerna som bor där om det är rätt.

Återvänd till Anvers Island. Före pandemin fanns det i snitt 40-45 000 turister i området i januari/februari under ett antal år. Alla förväntade sig att det skulle vara ljust dygnet runt, som de hade lärt sig. Tror du inte att de skulle ha reagerat om solen stått på motsatt sida av jorden och varit osynlig större delen av dagen, eller tror du att alla 45 000 antingen är dumma eller betalt av eliten?

Du tror uppenbarligen att longitudlinjerna kommer att vara parallella. Hur ska det gå till? Jag ser hur Gleason-kartan ser ut, och jag ser att direktflyget från Australien till Sydamerika måste gå över USA, och planet måste ha en hastighet på 2800 km/h för att nå fram på den tid vi vet att det tar !! Jag frågar hur det är möjligt men får inget svar. Om Nordpolen nu har stora landområden, som Eric Dubay hävdar, vad har det egentligen med fallet att göra? Parallella longituder går ut från dessa landområden, om jag förstår dig rätt ?? Eller hur?

Tror du att det bara bor idioter söder om ekvatorn? Southern Cross ser människor rakt söder från Australien, Afrika och Sydamerika plus överallt annars söder om ekvatorn. Varför inte fråga några av de som bor där? Jag vet, för jag har varit där, men det jag säger stämmer inte överens med vad dina gurus hävdar, och då är det såklart en lögn.

Nu har du hävdat att vi bara okritiskt följer eliten. Du och de andra flattisarne har upprepat detta om och om igen. Jag säger att du låter ligister som Jeranism och Eric Dubay diktera vad du ska tycka, samtidigt som du kallar dig självständiga tänkare. ALLT du säger är en upprepning av vad plattjordeliten har berättat för dig.

Om du är en ordentlig plattis borde du nu bli så kränkt att du försvinner från diskussionen. Det är vad alla plattisar gör när de stöter på de argumenten jag har framfört, och INGEN har kommit med ett motargument. Säkrast att försvinna då.

Jag har varit på flera platser i Danmark och i Norge och kunde konstatera på plats att Södra Korset inte kan ses från dom länderna. Alltså vetenskaplig konstaterande på plats.
Allvarligt talat, ni rundissar greppar efter halmstrån och tar åt er allt som stödjer er förvirrade föreställning av verkligheten.
Varken du eller jag kan åka omkring i världen och konstatera på plats vad som stämmer med informationen vi matas med. Om du nu blint litar på timeanddate.com så får du ju göra det men komihåg att professionella lögnare är till 90 procent sanningsenliga.
Du skriver pandemi i stället för plandemi och det är utan tvekan en bieffekt av din tro, om du förstår vad jag menar.

Longitudlinjerna blir inte parallella, har inte påstått det och det har egentligen ingen betydelse. En sjömil är 1,85 km och en longitudgrad är 60 sjömil hur man än ritar det på kartan. Gleasons karta kallas också för ”equal distance map”, men jag kan tänka mig att du utan kritik köper Wikipedias förvrängning ”azimuthal equidistant projection”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection
Wikipedia finns där för dig, för att stötta din tro!
Jag vet inte vad Eric Dubay har för åsikt om det, men jag har förstått att du av nån anledning har snöat in på honom.

Är det flygrutten Santiago Sidney du har i åtanke med direktflyget från Australien till Sydamerika? Willegarvarens favoritämne.
Är du säker på att flygrutten existerar i verkligheten? Alla flygbolag är kopplade till samma nätverk och samma centraldator, så det är inte så svårt att lägga till en flygrutt som inte finns men genom sin existens i datorn stödjer globmodellen.

Har ingen lust att ägna mig åt pajkastning och det var därför jag föreslog att du laddar ner astronomiprogrammet Planetarium.
Jo, jag är en ordentlig plattis, dricker bara folköl av den svagare sorten.
Ser det annorlunda, du har inte framfört några som helst hållbara argument men jag vet nu vad du tror. Vi kommer nog knappast vidare.

Vill inte ödsla alltför mycket tid på Flashback där många av mina inlägg har bara försvunnit och har med tiden förstått att Flashback är ett skattefinansierat projekt med fler planterade troll än genuina användare.

Till sist vill jag bara påpeka, om det nu kan vara av intresse, att jag inte har placerad dig i trollkategorin, det finns ju en liten chans att du är en ärlig välmenande men vilseledd individ.
Citera
2021-10-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
En sjömil är 1,85 km och en longitudgrad är 60 sjömil hur man än ritar det på kartan.
Med "longitudgrad" menar du då avståndet mellan longitudlinjerna i öst/västlig riktning eller menar du avståndet för en grad i nord/sydlig riktning längs samma longitudlinje?

Om du med "longitudgrad" menar avståndet mellan longitudlinjerna i öst/västlig riktning:

* Sebban: "En sjömil är 1,85 km och en longitudgrad är 60 sjömil"
-> 60 sjömil/longitudgrad

* Avstånd från Uppsala till Skinskatteberg = 110 km
Longitudgrader mellan Uppsala till Skinskatteberg = 2
110 ÷ 1,85 ÷ 2 -> 30 sjömil/longitudgrad

* Avstånd från Jokkmokk till Torne Älv = 130 km
Longitudgrader mellan Jokkmokk till Torne Älv = 3
130 ÷ 1,85 ÷ 3 -> 23,4 sjömil/longitudgrad

Ditt påstående stämmer inte.
Förklara hur du kommer fram till att en longitudgrad alltid motsvarar 60 sjömil?
Senast redigerad av Prudent 2021-10-27 kl. 22:03.
Citera
2021-10-27, 21:55
Medlem
Citat:
Jag har varit på flera platser i Danmark och i Norge och kunde konstatera på plats att Södra Korset inte kan ses från dom länderna.
Redan där har du svaret, varför dra ut på lidandet?
Citera
2021-10-27, 22:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
En sjömil är 1,85 km och en longitudgrad är 60 sjömil hur man än ritar det på kartan.
Det är en latitudgrad som är 60 sjömil, inte longitud.
Citera
2021-10-27, 22:14
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det finns inget i "vatten, lodrät och vågrät" som talar emot en sfärisk jord. Det är ju i själva verket tvärtom, det går inte att förklara om det saknas en nedåtriktad kraft.

Meter över havet passar såklart in även på en sfärisk jord där höjden mäts relativt en sfär. Och det är exakt så en GPS fungerar, den mäter höjden relativt en referensellipsoid.

Lodrätt (och vågrätt) kan bara förklaras med en nedåtriktad kraft och på den sfäriska jorden är kraften riktad inåt. På en platt jord saknas en förklaring, du kan inte förklara hur "ned" uppstår.

Och nej, det finns inget som helst logiskt med densitet. Densitet är inte en kraft och saknar riktning, densitet kan inte förklara hur "ned" uppstår. Vidare vet vi att det finns en nedåtriktad kraft och att kraften är proportionell mot massan och inte "densiteten".

Och jo, du har experimenterat med gravitation. Att hänga upp en tyngd i en dynamometer är att experimentera med gravitation. Du har utfört experiment som visar att det finns en nedåtriktad kraft och att kraften är proportionell mot tyngdens massa och inte dess densitet.

Exempel på en fysiklabb som i princip 9 av 10 elever i gymnasiet har utfört:
https://www.devote.se/fysikmednicole/sambandet-mellan-massa-och-tyngdkraft-laboration-29908734

Ner är ner, på nåt sätt vill saker ner.
Men vissa saker som tex helium vill Upp.

Ja tyngdens massa då. Men vissa saker vill upp.
Citera
2021-10-27, 22:19
Medlem
Citat:
... Är det flygrutten Santiago Sidney du har i åtanke med direktflyget från Australien till Sydamerika?...

Det gäller i princip alla flygrutter och tillhörande avstånd och riktningar.

Du kan ta Perth - Brisbane som ett exempel.

Citat:
... Perths longitudposition på Gleasonkartan 116° öster om meridianen och Brisbanes longitudposition är 153° öster om meridianen, avståndet mellan de två orterna är alltså 37 longitudgrader. Vilket motsvarar 4107 km eller 410,7 mil.

Flygrutten är cirka 370 mil.

37 longitudgrader och 370 mil betyder att varje grad utefter S30 är 10 mil och ett helt varv är 3700 mil som är mindre än ekvatorns 4000 mil. Vilket betyder att jorden inte är platt.

På en platt jord ala Gleason skulle 37 grader utefter S30 ge en flygsträcka på 840 mil.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-27 kl. 23:02.
Citera
2021-10-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ner är ner, på nåt sätt vill saker ner.

Vad som är så fascinerande är att du inbillar dig att ovan svammel på något sätt skulle klargöra ett endaste dugg.

Citat:

Men vissa saker som tex helium vill Upp.

Nopp. Helium vill också ned men flyter ovanpå luften. Om du däremot tar bort luften faller helium som en sten.

Citat:

Ja tyngdens massa då.

1kg bly utsätts för samma nedåtriktade kraft som 1kg bomull. Kraften (tyngden) är proportionell mot massan - inte densiteten. Din tes om densitet är felaktig vilket du borde ha lärt dig av vardagliga experiment. Ta bara en sådan sak som att 1kg bly upplevs som lika tungt som 1kg vatten.

Men både massa eller densitet är skalärer, de saknar riktning, så de föklarar inte hur "ned" uppstår.

Citat:
... på nåt sätt vill saker ner. ...

Det finns ju faktisk en väldigt bra vetenskaplig förklaring på varför saker vill ned. En förklaring som är bekräftat genom hundratusentals experiment och som anses stå utom allt tvivel.

Men den gillar ju inte du så då undrar jag vad din alternativa förklaring är?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-27 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in