2021-10-27, 21:25
Medlem
Jag fick för en månad sen hem en Tele2 faktura angående bredband som råkade bli bortglömd och obetald, och så klart fick jag hem en påminnelse, inget som tillhör vanligheten då jag i normala fall betalar i tid.

Hursomhelst så framgick det i påminnelsen:
"För att undvika att fordran går till inkasso behöver du omgående betala. Annars överlämnas ärendet till [Företagsnamn]. Om betalningen inte är oss tillhanda senast 28 dagar efter fakturans förfallodag stänger vi av tjänsten till dess att full betalning sker. Vid utebliven betalning mer än 90 dagar säger vi upp ditt avtal. Den fasta avgiften för eventuellt återstående bindningstid kommer då debiteras omedelbart. Vid återaktivering av tjänsten tillkommer en öppningsavgift på 150kr.

Så som jag förstod så hade jag alltså 28 dagar på mig från den obetalda fakturans förfallodatum att betala den, och om det inte skett så kommer ärendet hamna hos inkasso, så jag betalade den så snabbt jag kunde. Förfallodatumet var 28/09/2021, och jag betalade 21/10/2021, alltså inom 28 dagar.

Tydligen har det redan gått vidare till inkasso, eftersom jag fick idag hem ett inkassokrav där hela skulden (faktura, påminnelse, inkassoavgift) framgår, men när jag loggar in på deras hemsida står bara den återstående inkassoavgiften kvar, då jag som sagt redan betalat fakturan plus påminnelseavgiften.

Är det jag som missuppfattade det hela eller har Tele2 gjort fel? Jag ska kontakta inkassoföretaget imorgon och höra vad de har att säga. Jag har råd att betala inkassoavgiften, vilket är den enda återstående delen, men så som jag anser ska jag inte behöva det, eller hoppas det i alla fall.

Jag har inte så mycket tid på mig att betala innan ärendet går vidare så jag vill bara få det hela avklarat så snabbt som möjligt, så om någon här vet hur det ligger till så skulle all hjälp uppskattas.

Tack!
Senast redigerad av KaffeDrickare 2021-10-27 kl. 21:53.
Citera
2021-10-27, 21:33
Medlem
hydro1s avatar
det är ingen fara alls.

inkasso har inte fått något ärende än pga att du har betalat.

Som du säger har du varit noga att betala i tid tidiagre.

så har du betalat. så är det bara att vara lugn. Jag betalade en sån sent en gång. så jag fick inkasso brevet. då ringde jag bara inkasso och förklara att jag betalat. så ärendet lades ner.

Så bara andas ut å ta nästa faktura
Citera
2021-10-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydro1
det är ingen fara alls.

inkasso har inte fått något ärende än pga att du har betalat.

Som du säger har du varit noga att betala i tid tidiagre.

så har du betalat. så är det bara att vara lugn. Jag betalade en sån sent en gång. så jag fick inkasso brevet. då ringde jag bara inkasso och förklara att jag betalat. så ärendet lades ner.

Så bara andas ut å ta nästa faktura
Tack så mycket för det snabba svaret. Jag märkte också att jag i all hast glömde nämna att jag fick hem ett inkassokrav, men det förstod du kanske. Har redan betalat nästa Tele2 faktura så den är också avklarad.

Skönt att jag kan pusta ut, ville inte ha det här hängandes över mig när jag ska försöka sova.
Citera
2021-10-27, 21:57
Medlem
Det du kan göra för att ge dig själv extra ro är att ringa inkasso, berätta att du betalat, be dom bekäfta, så är ärendet ur världen.

Det kan ju i teorin hända att det va nåt snett i OCR-numret eller till och med i företagets system som gjort att fakturan på nåt sjukt vis inte räknas som betald fastän du tycker du betalat den - så kan va skönt att få extra kvitto på att de ser att fakturan betalats.

PS: Du skulle också kunna kontakta tele2 och berätta att du betalat, inte har problem att betala, och fråga om du kan få autogiro för att slippa framtida missar. jag tror det inte har någon påverkan alls i detta fall för det är ett så stort företag att all deras hantering av inkasso etc är helt automatiserad.
Men en gång när det hände mig att jag för sent upptäckte en missade en faktura hos ett mindre företag så ringde jag dom och sa att "Ni behöver inte va oroliga för att jag inte kan betala. Jag har inga ekonomiska problem - bara slarvat med posten. Om vi kan sätta upp autogirobetalningar eller nåt vore det toppen" och fick som svar att de ändå uppskattade att jag hörde av mig för de hade viss manuell hantering kring när de valde att manuellt skicka extra påminnelseavgifter - det gjorde dom bara till folk som de trodde medvetet avstod att betala eller för att de inte hört någon förklaring om varför betalningen var sen.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-27 kl. 22:10.
Citera
2021-10-27, 22:09
Medlem
SilentVictorys avatar
Har du fått en faktura från inkassoföretaget så har dom tagit över fakturan, och allt ska betalas dit, både ursprungliga fakturaavgiften, påminnelsen samt inkassoavgiften.
Så du bör definitivt kolla upp det, och inte låta den obetalda avgiften ligga i tron om att allt är löst.

Nu behöver du ju inte ligga sömnlös över detta, det löser sig imorgon. Men låt det inte rinna ut i sanden.
Citera
2021-10-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det du kan göra för att ge dig själv extra ro är att ringa.

Det kan ju i teorin hända att det va nåt snett i OCR-numret eller till och med i företagets system som gjort att fakturan på nåt sjukt vis inte räknas som betald fastän du tycker du betalat den.

Ring inkasso och berätta att du betalat den, be dom bekräfta, så är det ur världen.

Tack för svaret. Jag ska som sagt ringa dem imorgon och berätta hur läget ser ut, samt ge dem fakturanummer och betalningsdatum ifall de behöver det. När jag loggar in på inkassoföretagets hemsida så kvarstår bara inkassoavgiften, så Tele2 fakturan (och påminnelseavgiften) räknas alltså redan som betald redan.

Lite knepigt att man bara har 2~3 dagar på sig att betala inkasso innan de tar till med kronofogden, därav brådskan och anledningen till att jag ber om hjälp här.

Nu när jag läser inkassokravet mer noga ser jag däremot att det står:
"Om du betalat den ursprungliga fakturan samma dag som inkassokravets utskriftsdatum, eller senare, måste du ändå betala inkassokostnad och ränta"

Utskriftsdatumet råkar vara exakt samma dag som jag betalade, så nu vet jag inte riktigt hur det kommer gå.

Hursomhelst, tack för svaret.
Citera
2021-10-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Har du fått en faktura från inkassoföretaget så har dom tagit över fakturan, och allt ska betalas dit, både ursprungliga fakturaavgiften, påminnelsen samt inkassoavgiften.
Så du bör definitivt kolla upp det, och inte låta den obetalda avgiften ligga i tron om att allt är löst.

Nu behöver du ju inte ligga sömnlös över detta, det löser sig imorgon. Men låt det inte rinna ut i sanden.
Tack, och jag vet att det hursomhelst löser sig på ett eller annat sätt imorgon, men jag har väldigt lätt att drabbas av stark oro och ångest även över småsaker, samt att jag har sömnsvårigheter.

Jag ringer direkt de öppnar telefontiden imorgon och får helt enkelt se hur det går. Jag ska försöka ge en uppdatering över hur det gick när det är överstökat, men nu misstänker jag att jag nog trots allt är skyldig att betala, trots Tele2s anvisningar som i så fall är väldigt missledande enligt mig, då jag betalade inom de 28 dagarna.

Men men, tack igen för alla svar.
Citera
2021-10-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeDrickare
Tack för svaret. Jag ska som sagt ringa dem imorgon och berätta hur läget ser ut, samt ge dem fakturanummer och betalningsdatum ifall de behöver det. När jag loggar in på inkassoföretagets hemsida så kvarstår bara inkassoavgiften, så Tele2 fakturan (och påminnelseavgiften) räknas alltså redan som betald redan.

Lite knepigt att man bara har 2~3 dagar på sig att betala inkasso innan de tar till med kronofogden, därav brådskan och anledningen till att jag ber om hjälp här.

Nu när jag läser inkassokravet mer noga ser jag däremot att det står:
"Om du betalat den ursprungliga fakturan samma dag som inkassokravets utskriftsdatum, eller senare, måste du ändå betala inkassokostnad och ränta"

Utskriftsdatumet råkar vara exakt samma dag som jag betalade, så nu vet jag inte riktigt hur det kommer gå.

Hursomhelst, tack för svaret.
Känns spontant som att detta måste vara en extremt vanlig förvirring som de har förståelse för och kan hjälpa till med samt förhindra att det skiter sig.
Citera
2021-10-27, 22:33
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeDrickare

Så fungerar det, ja.

Det finns inga regler kring hur många dagar det måste ha gått för att en räkning ska hamna hos inkasso. Ett företag har rätt att omedelbart skicka fakturan dit, utan att dröja. Så det kan variera beroende på företag — vissa väntar fem dagar, andra tre veckor. Det anses dock vara god inkasso-sed att i alla fall ge någon vecka tillgodo. I det här fallet så syftade Tele2 på att du hade 28 dagar på dig innan tjänsten stängs av.

En annan missuppfattning bland kunder hos företag är att de skulle vara skyldiga enligt lag att skicka ut påminnelser. Det behöver man heller inte göra, så en kund kan aldrig ursäkta en fördröjd betalning med att de inte fick någon påminnelse.
Senast redigerad av Duality 2021-10-27 kl. 22:35.
Citera
2021-10-27, 22:45
Medlem
Anubis-s avatar
Sergel skicka mig inkasso för en räkning som förövrigt var justerad. Uppsagt abonnemang då morsan dog, fast jag sa upp telia samma dag så kom det en påminnelse som jag fick dem till att ta bort... Sen kommer detta nu, hon dog våren 2020.

Enl Sergel var detta visst vanligt att telia gjorde så här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in