2016-04-12, 21:39
Medlem
wastedandlazys avatar
Hur väljer ochköper man begagnat?
Hade varit kul att läsa några recensioner på blocketanninser likt bilforumet
http://www.blocket.se/stockholm/batar/segelbat?cg=1060&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th&c=1 062

Va sägs om alla skänkes t.ex? Sortera på billigast
Senast redigerad av wastedandlazy 2016-04-12 kl. 21:41.
Citera
2016-04-14, 10:27
Bannlyst
Är det inte lite dyrt med båt. Jag skulle vilja dra ut på havs. Vad för båt är bra då?
Citera
2016-04-14, 17:12
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är det inte lite dyrt med båt. Jag skulle vilja dra ut på havs. Vad för båt är bra då?

Skulle nog rekommendera en segelbåt, långa turer billigt, finns i alla prisklasser, från bortskänkes till ruggigt dyrt.
Citera
2021-10-26, 01:24
Medlem
Har kört 8hk utombordare på en liten 5 m roddbåt på sommrarna i stugan varje år.
Det har dock varit i en 2 km liten sjö.

För 3 veckor sean köpte jag mig en 3 hk båtmotor begagnat och sen en 3.5 m liten båt.
Fy fan så kul jag har haft.

Även om den inte går så fort så är det betydligt bättre än att ro.
Komer upp i 10kmh ändå och har kört 5 timmar i sträck som längst.
Brukar ha på mig hörselskydd med inbyggd radio också så man slipper motorljudet.

En riktigt tyst bensinmotor hade varit det allra bästa.
För kortare sträckor hade jag absolut kunnat ha elmotor men tar en jävla tid att ladda och man kommer inte så jättelångt.
Citera
2021-10-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Har kört 8hk utombordare på en liten 5 m roddbåt på sommrarna i stugan varje år.
Det har dock varit i en 2 km liten sjö.

För 3 veckor sean köpte jag mig en 3 hk båtmotor begagnat och sen en 3.5 m liten båt.
Fy fan så kul jag har haft.

Även om den inte går så fort så är det betydligt bättre än att ro.
Komer upp i 10kmh ändå och har kört 5 timmar i sträck som längst.
Brukar ha på mig hörselskydd med inbyggd radio också så man slipper motorljudet.

En riktigt tyst bensinmotor hade varit det allra bästa.
För kortare sträckor hade jag absolut kunnat ha elmotor men tar en jävla tid att ladda och man kommer inte så jättelångt.

Segelbåt byggt i ek 1932, 5 m. med spiller ny och tyst Honda fyrtakt, 2,5 hk.
Kommer in överallt och alla på hamnen vil kolla på skönheten.
Citera
2021-10-26, 15:14
Medlem
DampJudens avatar
Åka runt i skärgården och skita i hela mänskligheten ett tag är fan det bästa som finns. Dricka pilsner på någon öde ö. Bajsa i jorden och tvätta röven i havet.

Se bara till att skaffa en riktigt träbåt, inte någon plastkit. Det är för ohändiga sillmjölkar som vill betala dyra pengar för alla reparationer. Kan man snickra på sitt hus kan man även snickra på sin kajuta.
Citera
2021-10-27, 21:46
Medlem
Segelbåt är riktigt mysigt. Själva framförandet kan bli lite mera aktivt om man vill och man kan hela tiden utvecklas. Går att vara ute även i dåligt väder.
Det är en hel del jobb dock, kan kostar en del, även om det är en mindre båt! Välj en modell större så kanske du även vill semestra i båten!
Har du inte mycket tid och driv så är nog att hyra det bästa alternativet.
Citera
2021-10-27, 21:53
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Som det framkommit i tråden är det viktigt att först veta användningsområde och budget. Sedan kan man utgå från att istort sett samtliga båtar har trä trots att de är sk plast eller glasfiber, trä och vatten är aldrig en bra kombination så räkna med fukt eller rentav röta på gamla båtar med allt vad det innebär. Motorer och drev ska servas, underhållas och vinterkonserveras. Gamla motorer och drev kan kosta skjortan, sker något på sjön kan det kosta mer...

Jag vill också höja ett varningens finger för amerikaimporter (och till dels medelhavsdito)- många är vrak efter flera år i Floridas salta vatten eller rentav efter orkaner (write offs). Sen har vi CE-märkningen, vissa försäkringsbolag vill inte ta i omärkta båtar trots att US Coastguards märkning på vissa punkter ställer högre krav.

Använd sunt förnuft när du köper båt. Ta med en båtkunnig bekant istället för en besiktningsman (som kan skrämma dig helt i onödan). Se så skrovet är helt och rent. Se så motor och drev (samt propeller) fungerar utan missljud och att båten går bra. Finns kvitton på service och underhåll är detta ett plus. Undersök med proffs om motor och drevs ev svagheter.
Citera
2021-10-28, 05:22
Medlem
DamnDiddies avatar
Jag gillar båtar men hatar havet - så jag vet riktigt vad jag ska säga för för att vara inspirerande..

Kanske att: Havet har en viss charm..
Citera
2021-10-28, 05:30
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123qaz
Små båtar är skittråkiga tyvärr. Testa sitta i badkaret i fyra timmar (utan vatten, eller dra igång duschen för att simulera regn) så vet du hur det känns ungefär.

Man slänger i två drag och så puttrar man fram och tillbaka tills gammelgäddan smäller på. Eller ror, ännu bättre.
Citera
2021-10-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis
Jag vill också höja ett varningens finger för amerikaimporter (och till dels medelhavsdito)- många är vrak efter flera år i Floridas salta vatten eller rentav efter orkaner (write offs). Sen har vi CE-märkningen, vissa försäkringsbolag vill inte ta i omärkta båtar trots att US Coastguards märkning på vissa punkter ställer högre krav.
Jag tror att det numera är lagkrav på att endast CE-märkta båtar får importeras.

Om det är politik/protektionism eller säkerhetsskäl vet jag inte.
Citera
2021-10-28, 15:00
Medlem
Köp ingen..båtplats svindyrt..mycket underhåll. bor i välbärgat område å ca hälften av båtarna har stått på tomten hela sommaren, bor 2 km från havet på västkusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in