2021-10-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt boken “Mardrömmen i Mariestad” hade dom båda sina greklandsbyxor på sig. Om byxorna hade samma mönster vet jag inte.

“Vi hade köpt nya byxor i Grekland som vi var riktigt förtjusta i. Så vi drog på oss dem, ett linne och en kofta.“

Utan att dra några slutgiltiga växlar så kan det finnas en viss risk för förväxling alltså, om nu uppgifterna i boken stämmer. Jag har fått indikationer på att några andra uppgifter i boken inte stämmer.
Citera
2021-10-27, 19:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag läste just Reimers nedskrift av samtalet med LoVi och kom att fundera lite om följande som kommer i ett sammanhang så att det blir möjligt att dubbeltolka:

"- LoVi: Sedan nästa dag jag jag gick ut och pratade med en granne och sade. Vad surrar dom med där uppe. Det var en massa helikopter. Ja, det är polisen, en flicka som försvann. Ja, det är hon som skrek då tänkte jag."

I regel när folk pratar om "nästa dag" efter händelser en natt, så menar dom, typ: nästa gång det blir ljust. Ungefär som man på nyår säger Imorgon, även klockan är efter midnatt, när man egentligen menar "senare idag".
Om jag förstått saken rätt var det inte helikoptrar i luften förrän på måndagen. Kan det vara så att LoVi upplevde det här på söndagen, natten mot måndag, funderar jag?

Tycker du att det är en rimlig tolkning? Om den skall stämma måste ju helikoptrar har flugit över stan redan på söndagen och grannkvinnan ha varit klärvoajant. Några har ju liknat Helenas försvinnande med mordet på Laura Palmer så en log lady är väl precis vad som saknas.
Citera
2021-10-27, 19:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---
Kan brovittnet helt enkelt ha sett Ulrika gå hem efter att ha lämnat taxin på torget? Finns det någon uppgift på om Ulrika fortsatte i taxin hela vägen hem? Hade hon också sina greklandsbyxor på sig?
Bara några funderingar....

Hon skall ha fortsatt med taxin hem.
Citera
2021-10-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tycker du att det är en rimlig tolkning? Om den skall stämma måste ju helikoptrar har flugit över stan redan på söndagen och grannkvinnan ha varit klärvoajant. Några har ju liknat Helenas försvinnande med mordet på Laura Palmer så en log lady är väl precis vad som saknas.
Eller så var händelsen på natten mot måndagen.

vad är log lady?
Citera
2021-10-27, 19:28
Medlem
Citat:
Hon skall ha fortsatt med taxin hem.

Finns det några officiella uppgifter på att det är så? Hon säger så i SR-reportaget 2017, men finns det andra uppgifter om detta?
Citera
2021-10-27, 19:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Eller så var händelsen på natten mot måndagen.

vad är log lady?

I Twin Peaks fanns det en klairvojant kvinna som tog emot budskap från ett vedträ.

https://iwatchstuff.com/2015/09/29/log-lady.jpg

Citat:
Finns det några officiella uppgifter på att det är så? Hon säger så i SR-reportaget 2017, men finns det andra uppgifter om detta?

Tror du att hon ljuger om hur hon kom hem? Varför skulle hon göra det? Hon kanske bara minns fel? Det är ju en populär hypotes i denna tråd.
Citera
2021-10-27, 19:35
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Varför måste helikoptrar flugit över stan redan på söndagen om LoVi hörde skriken natten mot måndagen?
Citera
2021-10-27, 19:41
Medlem
Citat:

Tror du att hon ljuger om hur hon kom hem? Varför skulle hon göra det? Hon kanske bara minns fel? Det är ju en populär hypotes i denna tråd.

Det har jag ingen uppfattning om. Men före boken förekom ingen uppgift om att hon hade haft sällskap under natten. Inte heller har jag sett något om att hon skulle ringt till polisen två gånger under dagen innan föräldrarna dök upp.
Citera
2021-10-27, 19:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Från boken, hur man nu vill tolka detta.

"Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen. Jag valde att gå hem tidigt men Helena gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner. Det är sista gången jag ser henne, när hon försvinner över torget mot ingången.”
Senast redigerad av Sculley 2021-10-27 kl. 19:53.
Citera
2021-10-27, 20:12
Medlem
Citat:
Från boken, hur man nu vill tolka detta.

"Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen. Jag valde att gå hem tidigt men Helena gick vidare till Stadshotellet tillsammans med en grupp vänner. Det är sista gången jag ser henne, när hon försvinner över torget mot ingången.”
Ja just det, hon säger där att hon valde att gå hem tidigt. Men det antyder inte att hon fortsatte med taxin. Hon kan ha gått hem.

Jag själv tycker att det är oerhört märkligt att hon inte kommer ihåg vem som var med i taxin. Det var ändå med bland det sista kring hennes syster. Det känns mera som att hon inte vill berätta vilka som var med, t ex några som följde med hem till villan för eftersittning, förslagsvis. Ren spekulation självklart. Man kan välja att inte berätta sånt för att skydda folk från förhör, osv. Senare i boken står det att MMPG var med i taxin. Men vem ytterligare i "sällskapet" som var med framgår inte.
Citera
2021-10-27, 21:27
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja just det, hon säger där att hon valde att gå hem tidigt. Men det antyder inte att hon fortsatte med taxin. Hon kan ha gått hem.

Jag själv tycker att det är oerhört märkligt att hon inte kommer ihåg vem som var med i taxin. Det var ändå med bland det sista kring hennes syster. Det känns mera som att hon inte vill berätta vilka som var med, t ex några som följde med hem till villan för eftersittning, förslagsvis. Ren spekulation självklart. Man kan välja att inte berätta sånt för att skydda folk från förhör, osv. Senare i boken står det att MMPG var med i taxin. Men vem ytterligare i "sällskapet" som var med framgår inte.

Ja, Ulrika kanske inte heller tog någon taxi?

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Självklart är taxi kollat ! Det gick endast en taxi bort till Helenas bostadsområdet denna natt och det var Helenas syster Ulrikas kompis . Så Helena tog inte någon taxi det är kollat och utrett .
Citera
2021-10-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ja, Ulrika kanske inte heller tog någon taxi?

Är det kollat och utrett om taxin från Töreboda gick till torget eller till Ekudden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in