2021-10-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Nej inte för att han var svensk alls. Kanske att man som svensk får visa fram fötterna lite mer i den världen men det handlar inte om det. För det finna flera mycket kriminella & fullständigt livsfarliga svenskar i dessa gängen. Dom är inte många men dom finns här och där.

Det handlade mer om att han är så uppenbart inte kriminell. Och aldrig kanske gjort något som gett respekt i den världen.

Det är uppenbart han sökte och fann en falsk gemenskap i den världen och att han inte var "av det rätta virket", det är det det handlar om.

Ett diagnosbarn som gillar tugga i orten och göra musik. För att ens musiker ska accepteras av "de riktiga grabbarna" är det en hög tröskel... För dom är just musiker.

Det är ni som projicerar era känslor på situationen. Det handlar inte om att han var svensk. Men KOLLA BARA på grabben: ser ut som en snäll, dampig teddybjörn för fan.

Så klart man testas otroligt hårt i den världen, svensk eller ej. Tror ni inte babbebarnen som är svaga råkar illa ut eller?

Kolla bara de filmer ille fr-eway blir förnedrad. Och ni vet ju hur mång andra rappare som råkat illa ut också. Snacka inte så mycket strunt baserat på ni ser alla ur era svenska linser snälla gott folk.

Men ja... Man måste visa fötterna mera om

1. Man är rikemansbarn - om man är uppväxt som svensk men folk fattar man är fattig då det är annan sak.
2. Man är musiker

Nisse var båda. Men blattebarn & musiker förnedras stup i kvarten. Det är djungelns lag som gäller, oavsett hudfärg. Nisse försökte simma med hajarna utan att ha dykarutrustning eller skyddsväst. Dessutom såg han ut och utstrålade varm och good energi. Detta medan han sökte mörker och försökte vandra fram i djungeln. Så klart det är bäddat för problem då

OK, ska försöka nyansera lite.Man kan inte säga "han fick sin framgång bara för att han är svensk" (inget du har sagt, bar drar resonemanget från början). Han har klar talang och har rappat sen han var liten. Men, hans svenskhet som gör att han sticker ut och skapar identifikation för det svenska kidsen har säkert plussat på framgången. Gissar att han liksom Eminem fick en del nya till genren. Fick uppmärksamhet i media etc. Han sticker ut.

Man kan inte heller säga att "han blev kidnppad/mördad bara för han var svensk", men jag tror att de förstorade hans problem liksom det förstorade hans framgång.
Majoriteteten av de här nya artisterna har väl någon koppling eller åtminstone varit i bekantskapskretsarna med gängen. Men hur många av de unga killarna är "tunga"? K27? Greekazo?

Einar var vad jag förtår springis i Dalengänget och hans chef/beskyddare Paki som han verkar sörja mycket blev mördad. Utan att veta skulle jag gissa att många av de yngre artisterna varit typ på den nivån. Men hur mycket Greekazo bevisa sig? Linda Pira (i o f tidigare generation) har helsvensk pappa - när började hon att bryta? Adaam heter Adam Jakobson. Behöver han "bevisa" något? Om dina föräldrar är iranska läkare - får man rappa då?

Jag tror misstänker att det här snacket om "studiogangster" kanske fick Nisse att spela över lite för att motbevisa. Han kom i spotlight på gott och ont. En annan faktor är att han slog igenom så tidigt och så ung. Det gick honom säkert åt huvudet och han var inte mogen att hantera allt. Varken problemen eller framgången.
Sen misstänker jag att många av de andra kan ha vissa liknande problem. Antag att du är yngst och lägst i rang och alla kör med dig. Du blir artist - alla hejar på, är stolta och hjälper gärna till med videos. Men så börjar du som är yngst glida runt med dyrare klockor än dina tidigare chefer. Dina gamla kompiser hänger kvar i centrum och du går på P3-guld gala och grammis... När ni går ut är alla tjejerna på dig.

Misstänker att flera kan bli hotade och pressade att "dela med sig" mer än de vill. Kanske betalar de. Det är liksom ett inbyggt problem med genren och livsstilen. Så där antar jag att vi är överens.

Det lär vara svårt att samtidigt "göra karriär" inom kriminalitet och musik. Polisen lyssnar också så det blir problem att göra samma som man rappar om, i längden. Så artisten kommer vara mer av en galjonsfigur. De åker fast för narkotika för eget bruk, rattonykterhet, ett vapeninnehav. De som har nära släkt i centralt i gäng kan nog ha backning av mer pålitilgt slag.

Men kan du se mig i ansiktet och hävda att INGET av hatet mot Nisse hade att göra med hur han såg ut?
Senast redigerad av TigerKid2 2021-10-27 kl. 16:49.
Citera
2021-10-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru
Intressant poddavsnitt med Einár (och Zara Larsson) som släpptes några dagar innan kidnappningen.
https://podcasts.apple.com/se/podcast/1-drip-too-hard-ein%C3%A1r-vs-zara/id1504441802?i=1000470257333

33 minuter in så berättar Nils att hans vän Adel varnat honom om allt hat han kommer få på grund av sin karriär, några dagar senare skrattar hans ”vän” åt förnedringsbilderna av honom och något år senare dör han i Adels sällskap.
Fyfan.

Nämnde detta tidigare i tråden men verkade inte som någon ville lyssna på det haha
Citera
2021-10-27, 16:44
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Misstänker att flera kan bli hotade och pressade att "dela med sig" mer än de vill. Kanske betalar de. Det är liksom ett inbyggt problem med genren och livsstilen.

Detta. Jag tror att det kan vara vilken orsak som helst som var utlösande faktor för skotten som fick Einar att lämna jordelivet, men jag tror också att någonstans så hamnar den underliggande konflikten från början om exakt det här.

Då man inte gör avtal och skriver kontrakt på vanligt sätt så uppstår tillslut konflikter om ersättning och sättet som gängen löser sådant är ju med våldskapital. Inte med en stämning i Förvaltningsrätten.
Citera
2021-10-27, 16:45
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hss777777
Hans situation uppstod efter att hans mamma fick honom att sluta betala de 20% som han payade till m från sstv hans mamma tog de pengarna istället så girig som hon var det var då m ville fortfarande ha para men han fick inget det var då som Einar gjorde så det blev ett tjafs mellan folk i dalen när det var som hetast så kicka han utomlands o när han kom tillbaka så hade han inte skydd från dalen längre det var då m sa t Vårby att de kan råna Einar o förnedra honom allt detta e hennes fel hon hade redan para hon behövde inte mer
Vem är "M"? Modo sallah?
Citera
2021-10-27, 16:45
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hss777777
Säkert kan vara så varken hh elr shottaz/flg har med detta mord o göra

Jag tror att nisse var nån av grupperingarna kassako och nån ville ha han istället vilket skulle kunna förklara skjutningar och dom flertal som lär komma efter detta
Citera
2021-10-27, 16:47
Medlem
Det som gör händelsen intressant är att adel o dumle togs av polisen en bit bort från brottsplatsen medan gm kunde komma undan. o då hade dumle/adel ett försprång på 2-3 minuter. gm jaga bo och hann fota innan dom kunde springa iväg. frågan är om en bil väntade in eller fanns safe house i kvarteret.
Citera
2021-10-27, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dcormier
Det som gör händelsen intressant är att adel o dumle togs av polisen en bit bort från brottsplatsen medan gm kunde komma undan. o då hade dumle/adel ett försprång på 2-3 minuter. gm jaga bo och hann fota innan dom kunde springa iväg. frågan är om en bil väntade in eller fanns safe house i kvarteret.
Alla som gjort högriskbrott vet man helst måste vara borta inom 2-3 min. Efter 3-5min är väktarna/polisen i närheten. 5+ min stor risk för torsk.

Förvånar mig inte att de var borta inom 30 sek - 1 min, själva brottsmomentet går fort man pressar fingret inåt sen springer. Helt annan grej om man måste köra med tunga verktyg, stege osv.
Citera
2021-10-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja hade det inte vetat att det andra 2 var obeväpnade/fredliga så hade man inte kunnat ignorera dom och bara gått efter Einar.

De ville åt Einar o de fick det genom Adel eller Han andra!
1+1 e 2
Man lämnar inte folk bakom sig Bara så där om man inte e säker på att de e på min sida
Citera
2021-10-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
HH tog kontraktet på Dara, ja! Därav Einars shoutout till HH i den nyss osläppta låt vi hörde och även Einars nära umgänge med HH. Därav också att Einar slutade umgås med Västerås och Manolo för Einar hade hittat nya kamrater i HH. Einar fick sin respekt tillbaka genom att anstifta mordet efter förnedringen och HH såg en chans att tjäna pengar på han. Därför också Einar kunde röra sig bland ett så pass grovt kriminellt gäng som HH, för dom tar inte in en liten svensk rappare som blivit förnedrad och kidnappad bara sådär.

Allt är framför era ögon men jag fattar inte varför man ska göra detta så avancerat och komplicerat. Sen om nån goa lämnar jag till spekulationer, det vet jag inte.

Haval är inte heller "oskuld". Haval har tagit liv och det gjorde han när han hämnades sin vän Soheil. Han gjorde detta med sina egna händer utan att lägga pris och låta nån annan göra det. Haval må vara colatorsk och tramtorsk men han är ingen snorunge som är okapabel till såna grejer. Att han sitter inne spelar ingen roll för det finns folk som är nära han och som tog hand om detta, allt detta har ni också sett framför era ögon men ni är helt blinda.

Allt detta är kvalificerat skitsnack. Einar umgås visst med västerås. Deras yngre var med på varenda utomlandsresa han var på i Amsterdam, Mallorca och Dubai osv. Han har i sitt kontrakt på 20% till Kardo från Västerås trots att Kardo vill bli av med Nisse pga att han är för besvärlig. Han säger Free Namo, Free Mayk shoutout Kardo i en låt i nya albumet. Men kardo ville inte ha sitt namn i en av hans låtar så det kommer censurera hans namn.

Haval är oskuld. Om du bara visste hur mycket alla grabbar hade garvat åt det du skriver om honom om. Soheil blev klippt av en dalen grabb som blev klippt av sin egna dalen grabb efteråt. Han har inte hämnats ett skit. Hans klick var Dara, skådespelare och goare och Benji, fattiglapp utan tyngd på gatan.

Folk tror att Einar betalat tati, manolo, husby, Hässelby, Västerås, varenda jävel typ. Men i själva verket har han bara haft 20% till SSTV som hans morsa sen manipulerade honom att lämna och efter det har han bara hängt med folk som levt lite lyx på honom tills Kardo kom in i bilden och fick 20% på kontrakt plus 800 lax.

Att Vårby utfört detta mord vet redan alla på gatan, eller åtminstone beställt det. Att Dumle har goat är också allmänt känt ute på gatan. Så ni kan lägga ner flashback teorier. vårbynätverket är mycket större än bara alla som sitter och det finns vårby grabbar som lagt upp instahändelser med sickans textrader om Einar minuter efter mordet, innan det var känt att de va Einar. Låsta konton såklart så be inte om screenshot och sånt.
Citera
2021-10-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper
Vem är "M"? Modo sallah?

Nej en annan Modo hans förra manager
Citera
Medlem
Någon som vet vem Einars vän som går under artistnamnet 23 är och varför han är portad från Vårby?
Citera
Medlem
Ingen som funderat på om Hagsätranetverket kan ligga bakom detta? Samma liga som tog mordet på paki
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in