2021-10-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Har funderat hela kvällen och natten och kommit fram till att det finns nog några olika sätt att hämnas Nisse/Abdul-Naser.

Att åtminstone goa goa:ren och det kan vi göra alldeles själva. Utan att göra något olagligt.

Vad säger ni, orkar ni höra mitt förslag?

Vem är Abdul-Naser? Har sett det i tråden innan.
Citera
2021-10-27, 11:58
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Min tolkning är att jag själv knappt minns vad jag gjorde i förrgår såvida det inte var väldigt extremt så det kan ju vara så att hennes minne funkar så och inte konspiratoriskt behöver betyda att hon duckar och missleder åklagaren. Jag har inte tagit del av mängder av rättegångar men att man under förhör tänker, tvekar och funderar är knappast ovanligt eller behöver betyda att man ljuger. Jag känner inte Lena så jag vet ju inte utan tänker mer generellt.

Tror ni alltså att Nils berättade allt utbrett och i detalj för sin mamma och att hon sedan sitter och undanhåller detta?

Nej jag tror såklart inte att han berättade allt. Men MIN uppfattning av hennes uttalande i rätten är att hon stakar på orden och inte vill säga för mycket.
Citera
2021-10-27, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
@Skedpinne
När beställdes Nisses avrättn?
Mycket tyder på att det var strax dagarna innan, "det får räcka nu"-mord. Men det är svårt att säga eftersom han nog blev mördad av en vapenleverantör som han haft förtroende för. Man kan ha en bra relation i flera år sedan kommer det från ingenstans. Einar har flashat med över 100 vapen, räckte med att nån av de fick nog och poppade kunden. Grejen är dock att aldrig förhasta, man låter kunden höra av sig. Det var einar som beställde sig själv. Han var utomlands jävligt länge dock typ hela 2021 känns det som, han trodde han var skyddad för han aktade sig för externa skumma bilar och hade livvakter för sånt men det fungerar inte så han borde aktat sig internt och inte handlat med vapen över huvud taget. Jag tror att senaste gången han handlade med vapen var innan hans långa utomlandsresor under 2021, när han gjorde första, kanske andra beställningen på svensk mark nu i oktober ja då tog de honom, även om de hade kunnat göra det 50 ggr innan. Informationen har nog sålts under året de väntade på han skulle höra av sig bara efter spanienresan, man väntar i lugn och ro. Beställningen kan vara över 6 månader gammal liksom. Rapparen ZE sålde en massa vakumförpackade weedfemmor som en luffare jättemånga år jag förstår inte hur han överlevt men antar att han inte gjort nåt grovt eller är skuldsatt på andra sätt?
Senast redigerad av skedpinne 2021-10-27 kl. 12:12.
Citera
2021-10-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Här är min slutsats efter att läst (nästan) hela den här tråden, tuggat mig igenom hela rättegången mot Vårby i våras och rent allmänt försökt läsa in mig på Einars uppväxt.

Känslan blir allt tydligare att ingen kommer hämnas Einar. En bild klarnar om en ganska tragisk kille som inte ville annat än att "passa in". Han sökte sig till gangsterkulturen eftersom att det förväntades av honom för att "få tillåtelse" att producera den musiken. Det verkar råda en väldigt strikt konsensus i gangster-rap-kulturen att man skall begå alla de brott man sjunger om.
På sätt och vis kan jag relatera till det kulturella fenomenet att vara "äkta": ponera en trance-DJ på en rave-fest som inte själv testat E eller amfetamin.
Ponera en kvinnlig popstjärna som inte tar lite "sexiga bilder" för sin insta.
Ponera en manlig punkartist som inte är lite sådär "tuff" och säger massa rättshaveristiska "skiter-i-systemet"-kommentarer.

Man måste såklart inte göra dessa saker men det är lätt att trilla dit. Normen är att man gör som alla andra.

Einar verkar varit kriminellt belastad sedan tidiga tonåren men mer på ett normalt plan. Klassiska brott som att sno nån moppe, testa lite droger osv. Tydliga tecken på ADHD och frånvarande goda förebilder. Säkerligen har det förekommit alkohol i hemmet så att han har kunnat vara ute och drälla sent om nätterna. Väldigt traditionell kriminell (Kalle-Kofot, Bildsköne-Bentsson osv.). Einar hade dock begåvats med en musikalitet (takt- och ton-känsla) som han underhållit länge.

Han visste nog inte fullt ut vad han gav sig in i när han sökte kontakt med de olika gängen. Vårbynätverket störde sig på honom och försökte mjölka honom på pengar men hans mamma tillät inte honom att ge pengarna (eftersom att han var under 18 vid tillfället och inte hade kontroll över pengarna).

De sista 12-24 månaderna så har det dock börjat gå upp för Einar vilken soppa han har dragits in i, men då är det alldeles för sent att backa. Han har sannolikt varit rädd för sitt liv och levt med en fruktansvärd dödsångest. Det berättar hans mamma under rättegången i våras hur han försökt få henne att förstå att de måste flytta osv.

Jag måste erkänna att i takt med att dagar går med ytterligare uteblivna bevis så tappar jag intresset för fallet. För mig just nu så är det Flashbackigt uppklarat (för att parafrasera den ganska töntiga termen polisiärt uppklarat).
Det följer helt enkelt Ockhams rakkniv och är så enkelt som att det är Haval (och resten från Vårbynätverket) som avslutar Einar här. Yasin har nog försökt hålla lite avstånd men är såklart involverad han också.

Och till er som säger att Vårby sitter inne med fulla restriktioner: jag vill mena att det numera finns ganska många kanaler att nå ut. De har ganska många sätt att få ut meddelanden via korrupta advokater, läkare och allsköns personal som kriminella stöter på. Många av dem har till och med mobiltelefoner på anstalterna. De använde tidigare Encro, och hade faktiskt ganska avancerade system. Självklart kan de få ut ett enda budskap: En kanin till den som japp Einar.

Nu sprider du ut dina missuppfattningar i tråden. Kommer bli sida upp och sida ner med inlägg av folk som kommit nya till tråden och tror på dig.
"det är Haval (och resten från Vårbynätverket) som avslutar Einar här. Yasin har nog försökt hålla lite avstånd men är såklart involverad han också."
Haval ingår INTE i Vårbynätverket!Att Yasin är involverat är verkligen inte "så klart". I dagsläget har vi inga fakta men ser det som väldigt låg sannolikhet. Han fick ett kort straff och bör ff a ångra sig att han drogs in i detta dumma projekt. Jag hoppas du i alla fall känner till att han inte hör till Vårbynätverket.

Ni som kommit nya - lyssna inte på den citerade användaren. Han har inte koll.
Citera
2021-10-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srebrenica
Skönt att det nu efter att alla utvecklingsstörda som tror de är gangsters har sagt sitt kommer vettiga sammanfattningar.
Sammanfattningar där de sprider sina missuppfattningar till en bredare publik så tråden kan sjunka ännu djupare.
Citera
2021-10-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Folk underskattar gängens tillgångar av pengar.
Gängledaren i t.ex. Vårby nätverket skötte alla knarkaffärer i Stockholm från sin lägenhet i Spanien.

Det är gängen som importerar dom stora mängderna narkotika till Sverige för att sedan portionera ut det till pojkarna på gatan. Många gängledare portionerar också ut det till vissa säljare på Flugsvamp 3.0.

Att det finns stora tillgångar av pengar i dem större gängen i Sverige finns det inget tvivel om.

Det är spån utan läsförståelse som tror att Haval ingår i Vårbynätverket och sedan tolkat hans penningproblem som att Vårby inte har tillgångar. Sen kommer dumma ungar och tycker de gjort "jättebra sammanfattningar".
Citera
2021-10-27, 12:15
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Mycket diskussioner kring om Vårbynätverket faktiskt omsatte mycket pengar.

Detta är från Juni i år när Polisen tog fast personen bakom ett känt växlingskontor.

"En kvarts miljard kronor i brottsvinster misstänks ha slussats till den grovt organiserade brottsligheten via ett växlingskontor i centrala Stockholm. Snart inleds rättegången som påstås visa hur 16 kriminella nätverk använt kontoret för att göra knarkaffärer. En som misstänks ha haft sina knarkmiljoner där är den utpekade ledaren för Vårbynätverket."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaxlingskontor-tvattade-knarkmiljoner-nu-inleds-rattegangen

Kan vi släppa diskussionen nu kring om pengar fanns eller inte?
250/16 är drygt 15 miljoner (utslaget över x år får man förmoda). Visst är det pengar, men inte så fett med deg med tanke på att varje kund delar pengarna på mer än en person och dessutom sannolikt använder dessa för att krita av skulder. Men visst är det pengar.
Citera
2021-10-27, 12:16
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goist1966
Einar har hanterat vapen, rånat, misshandlat och knivhuggit folk. Varför målar ni upp honom som en ängel som hamnat lite fel? Han förtjänade inte att bli avrättad för det men åker man runt i Stockholm och mordhotar några av Sveriges farligaste så kan man inte vara överraskad när det väl händer. Han var djupt kriminell, inte bara någon som rökte en jarra ibland.
Vet du ens vad jarra är för något? En jarra är en cigarett och om han rökte en cigarett ibland förstår jag inte hur det har med nåt att göra.
Citera
2021-10-27, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Nu sprider du ut dina missuppfattningar i tråden. Kommer bli sida upp och sida ner med inlägg av folk som kommit nya till tråden och tror på dig.
"det är Haval (och resten från Vårbynätverket) som avslutar Einar här. Yasin har nog försökt hålla lite avstånd men är såklart involverad han också."
Haval ingår INTE i Vårbynätverket!Att Yasin är involverat är verkligen inte "så klart". I dagsläget har vi inga fakta men ser det som väldigt låg sannolikhet. Han fick ett kort straff och bör ff a ångra sig att han drogs in i detta dumma projekt. Jag hoppas du i alla fall känner till att han inte hör till Vårbynätverket.

Ni som kommit nya - lyssna inte på den citerade användaren. Han har inte koll.

Båda dumfittorna sålde ju ut Einar till V-nätverket. Så vad är inte så klart?

Klart båda idioterna var med på att goa ut Einar. Båda är två dammsugarförsäljare som hellre säljer sin morsa än att få ett nej i dörren.
Citera
2021-10-27, 12:28
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedpinne
Mycket tyder på att det var strax dagarna innan, "det får räcka nu"-mord. Men det är svårt att säga eftersom han nog blev mördad av en vapenleverantör som han haft förtroende för. Man kan ha en bra relation i flera år sedan kommer det från ingenstans. Einar har flashat med över 100 vapen, räckte med att nån av de fick nog och poppade kunden. Grejen är dock att aldrig förhasta, man låter kunden höra av sig. Det var einar som beställde sig själv. Han var utomlands jävligt länge dock typ hela 2021 känns det som, han trodde han var skyddad för han aktade sig för externa skumma bilar och hade livvakter för sånt men det fungerar inte så han borde aktat sig internt och inte handlat med vapen över huvud taget. Jag tror att senaste gången han handlade med vapen var innan hans långa utomlandsresor under 2021, när han gjorde första, kanske andra beställningen på svensk mark nu i oktober ja då tog de honom, även om de hade kunnat göra det 50 ggr innan. Informationen har nog sålts under året de väntade på han skulle höra av sig bara efter spanienresan, man väntar i lugn och ro. Beställningen kan vara över 6 månader gammal liksom. Rapparen ZE sålde en massa vakumförpackade weedfemmor som en luffare jättemånga år jag förstår inte hur han överlevt men antar att han inte gjort nåt grovt eller är skuldsatt på andra sätt?
Om man förenklar istället för försvårar, och utgår ifrån det som sägs kanske är sant, till exempel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jakaJA/nya-uppgifter-om-skjutningen-dagen-fore-mordet-pa-einar
Då tycker jag att man kan se Einar, Adel och Dumle som en vit rapp-trio.
Är det inte så att alla tre var icke somalier eller svarta?
Kan mordet vara kopplat till en konflikt mellan ”araber”, kurder, syrianer med flera, där dessa till skillnad ifrån tiden för kidnappningen var i en slags allians mot somalierna?
Har det inte stått om både skjutningar och upplopp mellan somalier och i stort sett icke somalier i andra trådar?
Man får intrycket av artikeln att Einar och Dumle och Adel faktiskt var ett slags team, är det verkligen så omöjligt?
Citera
2021-10-27, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Om man förenklar istället för försvårar, och utgår ifrån det som sägs kanske är sant, till exempel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jakaJA/nya-uppgifter-om-skjutningen-dagen-fore-mordet-pa-einar
Då tycker jag att man kan se Einar, Adel och Dumle som en vit rapp-trio.
Är det inte så att alla tre var icke somalier eller svarta?
Kan mordet vara kopplat till en konflikt mellan ”araber”, kurder, syrianer med flera, där dessa till skillnad ifrån tiden för kidnappningen var i en slags allians mot somalierna?
Har det inte stått om både skjutningar och upplopp mellan somalier och i stort sett icke somalier i andra trådar?
Man får intrycket av artikeln att Einar och Dumle och Adel faktiskt var ett slags team, är det verkligen så omöjligt?
Förenkling: Einar, Dumle, Adel = HSL. Vapenleverantör = Ingen gängbetäckning

Men enligt mig finns inga riktiga gäng det är fake news. Alla är kollegor, grannar, vänner, bekanta egentligen.

Ordet gäng är fake news också. Det finns inget som heter gängkriminell. Antingen så bryter man mot lagen eller ej. Den som försörjer sig genom brott mot lagen är kriminell.

Jag förstår att du spekulerar det är raskrigrelaterat men nej Einar var personligt. Han hotade folk med vapen som han köpte av folk som inte visar organisationsnummer, anställningsbevis eller ID. Så fungerar svarta marknaden. När kändisar utsätter sig för svarta marknaden går rykten snabbt som vinden, då är de lätta komma åt.
Senast redigerad av skedpinne 2021-10-27 kl. 12:50.
Citera
2021-10-27, 12:34
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Nej jag tror såklart inte att han berättade allt. Men MIN uppfattning av hennes uttalande i rätten är att hon stakar på orden och inte vill säga för mycket.
Ah OK. Jag tolkar stakningarna som osäkerhet, att hon inte vet och befinner sig i en stressad och obekväm situation.

Kanske ligger sanningen någonstans mitt-i-mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in